KMG Postat 16 februari 2021 Postat 16 februari 2021 (Ă€ndrat) Hej! Lyckades fĂ„ ner mitt Mg pĂ„ 1200 och började dosera upp det mot 1400. Ca lĂ„g pĂ„ 420. NĂ€r jag doserat upp till 1400 pĂ„ Mg under ett par dygn lĂ„g Ca plötsligt pĂ„ 500+... Vid djupare dykning i Ă€mnet visar det sig att processen att framstĂ€lla magnesiumklorid gĂ„r via vad man skulle kunna kalla flockning med att tillsĂ€tta kalcium och sedan separera. LĂ€ste vidare att allt ifrĂ„n vĂ€gsalt (magnesiumklorid 47%) till vad vi vill tillsĂ€tta i akvariet har vĂ€ldigt varierande halt Mg och dĂ„ Ă€ven ett tillskott av Ca. Det Ă€r dĂ€rför bra att hĂ„lla sig till erkĂ€nda mĂ€rken, men Ă€ven dom ger ett tillskott pĂ„ Ca. Alternativt mĂ€ta in sig under en period för att se hur mycket Ca din magnesiumklorid tillför. MĂ„nga som kört balling har vittnat om att Mg inte gĂ„r Ă„t i samma utstrĂ€ckning som Ca. Detta Ă€r en förklaring. Ăndrat 16 februari 2021 av KMG Citera
stigigemla Postat 17 februari 2021 Postat 17 februari 2021 Det finns 2 andra anledningar till att det inte gÄr Ät nÀmnvÀrt med Mg nÀr man kör med Balling. 1. Saltet man byter med innehÄller mycket Mg. Vanligt Àr att tillverkaren specar 1400 Mg ungefÀr vid en vikt pÄ 1,023 medan vi vill ha 1350 pÄ 1,026 vattenvikt. VÀrdet Àr skiftande beroende pÄ vilket salt du anvÀnder. 2. Mineralsaltet innehÄller mycket Mg. Det skall ju ha allt utom NaCl i "naturlig" mix och dÄ stÄr MgCl för mer Àn hÀlften av innehÄllet. Citera
jonasroman Postat 17 februari 2021 Postat 17 februari 2021 Jag har ngr kommentarer med: 1) För det första sÄ förbrukas ju  inte Mg biologiskt sÀrskilt mkt, det rÀcker som enda förklaring egentligen. En sps drar 1% Mg, en kalkalg kanske 4% jÀmfört med dess Ca/KH förbrukning. Men ett korrekt recept Àr ju anpassat för den förbrukningen, men dÄ antal koraller o arter varierar finns inget recept som innehÄller exakt den mÀngd Mg som just ditt kar förbrukar. DÀrför svÀnger det lite.  2) Som stig sÀger Àr Mg halten olika i olika salter sÄ ett vattenbytre kan innebÀra bÄde en höjning eller sÀnkning. Kanske oftast en höjning dÄ jag ocksÄ tror salterna Àr ofta lite överkryddade med Mg  3) Det stig sÀger om Nacl fritt salt menar jag inte Àr förklaringen. En korrekt blandad balling syftar ju till att den del restprodukt som blir, NSW,  skall utgöra exakt sÄ mkt Mg som NSW innehÄller, och man tar ju bort motsvarande mÀngd NSW frÄn karet vid Balling (salthalten stiger ju),  sÄ det bli inget överskott av Mg med Balling sÄ lÀnge receptet Àr korrekt.  4) Mg Cl2 salter innehÄller inte bara Mg, utan lite Ca pÄ köpet som KMG sÀger. Men effekten av detta borde vÀl blir tvÀrtom, att det ser ut som om Mg förbrukas mer fast det gör inte det:  Eftersom Mgkloriden innehÄller lite Ca  blir det  en ngt lÀgre Mg dosering Àn vad du tror. DÄ sticker Ca ivÀg mer Àn förvÀntat och det ser ut som om Mg förbrukas mer fast det bara Àr en för lÄg dos dÄ saltet inte Àr helt rent utan innehÄller lite Ca med.  /Jonas  Citera
KMG Postat 17 februari 2021 Författare Postat 17 februari 2021 (Ă€ndrat) NĂ€r man kör med vattenbyte fĂ„r man med sig Mg m.fl. Men nĂ€r man som jag kör "ren" Balling, stĂ€ller det till saker att olika mĂ€rken har olik mĂ€ngd och renhet. Mitt mĂ„l Ă€r att hĂ„lla en sĂ„ konstant balans mellan Mg, Ca och kH som möjligt. Ser som sagt tydligt att flera mĂ€rken ger betydande tillskott av Ca. Har lĂ€st en del processbeskrivningar av magnesiumklorid tillverkning och inser att vi fĂ„r med oss betydande mĂ€ngder Ă€ven av brom och sulfat. Det stĂ„r listat för salta bergarter och saltöknar. Det Ă€r iofs positivt, men... Vi behöver ta med det i berĂ€kningarna. Ska se om jag kan göra en spektrometeranalys pĂ„ jobbet för att fĂ„ fram lite vĂ€rden pĂ„ nĂ„gra kĂ€nda Mg tillsatser. Ăndrat 17 februari 2021 av KMG Citera
jonasroman Postat 17 februari 2021 Postat 17 februari 2021 (Ă€ndrat) Ett viktigt pĂ„pekande: NĂ€r du skriver att det bara innehĂ„ller 47% MgCl sĂ„ Ă€r det pgr av att det hĂ€r Ă€r ju MgCl2 HEXA hydrat. Dvs ett maximalt rent MgCl2hexahydrat salt innehĂ„ller 44.77% MgCl2 och 55 % vatten(ish). Det Ă€r samma som tex CaCl2 dihydrat som innehĂ„ller, om det Ă€r helt rent, nĂ„nstans runt 77% CaCl2 (tagit direkt ur huvudet kan va lite fel), o resten vatten.  Detta Ă€r ju hydrerade salter sĂ„ Mg resp Ca delen blir aldrig högre Ă€n sĂ„ vid total renhet.  Sen fick jag ett stalltips, det verkar som att MgCl2hexahydrat av livsmedelskvalitet och uppĂ„t INTE innehĂ„ller nĂ„n calcium alls av betydelse faktiskt, nĂ€rmare bestĂ€mt bara 0.23% , sĂ„ detta gĂ€ller nog isĂ„fall bara mĂ€rken med riktigt lĂ„g renhet/kvalitet.  SĂ„ sĂ„ lĂ„nge vi kör livsmedelskvalitet kan vi försumma detta.  /Jonas      Ăndrat 17 februari 2021 av jonasroman Citera
Dimorb Postat 17 februari 2021 Postat 17 februari 2021  2 timmar sedan, jonasroman skrev:  SÄ sÄ lÄnge vi kör livsmedelskvalitet kan vi försumma detta. Jag har inte funnit kemikalier hÀr i norge sÄ tog i uka kontakt med grossist som tillhandahÄller kemikalier till bryggerier. De kunde ordna salter klassade för livsmedel och för tekniskt/lab. Det skiljer nÀstan dubbelt sÄ mycket i pris. Bör jag oja mig nÀr jag bestÀller livsmedelskvalitet istÀllet för labb? Det Àr snÄle mig som har kontroll pÄ plÄnboken. Spar gÀrna nÄgra hundralappar pÄ kemikalier sÄ jag kan köpa en MT Salt till livsmedel mÄ ju hÄlla triton kvalitet.. eller?  Citera
KMG Postat 18 februari 2021 Författare Postat 18 februari 2021 Jag kan ha fel, men jag misstĂ€nker att en hel del Ballingsalter för Mg Ă€r av samma kvalitet som 25 kg magnesiumklorid 47% frĂ„n GranngĂ„rden. Mycket produceras frĂ„n döda havet. Renare magnesiumklorid verkar vara processade av ren magnesium och saltsyra eller elektrolysrening av salt. Just andelen magnesiumklorid borde vara vĂ€ldigt intressant för vĂ„ra blandningar för att fĂ„ rĂ€tt förhĂ„llanden. Ăr Ă€ven intressant vilket innehĂ„ll vi betalar för eller mest mĂ€rket ;) Citera
jonasroman Postat 19 februari 2021 Postat 19 februari 2021 (Ă€ndrat) 20 timmar sedan, KMG skrev: Jag kan ha fel, men jag misstĂ€nker att en hel del Ballingsalter för Mg Ă€r av samma kvalitet som 25 kg magnesiumklorid 47% frĂ„n GranngĂ„rden. Mycket produceras frĂ„n döda havet. Renare magnesiumklorid verkar vara processade av ren magnesium och saltsyra eller elektrolysrening av salt. Just andelen magnesiumklorid borde vara vĂ€ldigt intressant för vĂ„ra blandningar för att fĂ„ rĂ€tt förhĂ„llanden. Ăr Ă€ven intressant vilket innehĂ„ll vi betalar för eller mest mĂ€rket Hej , se mitt inlĂ€gg lĂ€ngre upp. 47% Ă€r lika med total renhet dĂ„ det Ă€r Mgcl2 hexahydrat dĂ€r alltsĂ„ vattnet (hexahydrat) Ă€r 53% och Mgcl2 en 47. SĂ„Â 47% innebĂ€r total renhet och obefintlig halt av annat. Ăndrat 19 februari 2021 av jonasroman Citera
jonasroman Postat 19 februari 2021 Postat 19 februari 2021 On 2021-02-17 at 14:21, KMG skrev: NĂ€r man kör med vattenbyte fĂ„r man med sig Mg m.fl. Men nĂ€r man som jag kör "ren" Balling, stĂ€ller det till saker att olika mĂ€rken har olik mĂ€ngd och renhet. Mitt mĂ„l Ă€r att hĂ„lla en sĂ„ konstant balans mellan Mg, Ca och kH som möjligt. Ser som sagt tydligt att flera mĂ€rken ger betydande tillskott av Ca. Har lĂ€st en del processbeskrivningar av magnesiumklorid tillverkning och inser att vi fĂ„r med oss betydande mĂ€ngder Ă€ven av brom och sulfat. Det stĂ„r listat för salta bergarter och saltöknar. Det Ă€r iofs positivt, men... Vi behöver ta med det i berĂ€kningarna. Ska se om jag kan göra en spektrometeranalys pĂ„ jobbet för att fĂ„ fram lite vĂ€rden pĂ„ nĂ„gra kĂ€nda Mg tillsatser. Inte alls sĂ€kert du âfĂ„r  med dig Mg â med vattenbyte. Det beror ju pĂ„ din Mg halt i karet innan vattenbytet respektive saltet,  om vattenbytet innebĂ€r ett -+ eller 0 av Mg efter vattenbytet.  Jonas  Citera
stigigemla Postat 19 februari 2021 Postat 19 februari 2021 2006 provade jag billig Magnesium och Kalciumklorid men fick lÀmna detta dÄ de var för orena. Koraller dog. Det Àr ju lÀtt att misstÀnka att grÄ flingor innehÄller ocksÄ annat dÄ normal magnesiumklorid hexahydrat Àr vita kristaller. Livsmedelklassat Àr oftast bra men det Àr ingen garanti dÄ mÀnniskor tÄl andra föroreningar Àn saltvattensdjuren som Àr i vattnet dygnet runt. 1 Citera
Dimorb Postat 19 februari 2021 Postat 19 februari 2021 1 timme sedan, stigigemla skrev: 2006 provade jag billig Magnesium och Kalciumklorid men fick lÀmna detta dÄ de var för orena. Koraller dog. Det Àr ju lÀtt att misstÀnka att grÄ flingor innehÄller ocksÄ annat dÄ normal magnesiumklorid hexahydrat Àr vita kristaller. Livsmedelklassat Àr oftast bra men det Àr ingen garanti dÄ mÀnniskor tÄl andra föroreningar Àn saltvattensdjuren som Àr i vattnet dygnet runt. Om det Àr vitt och av samma form t.ex. storlek pÄ korn osv dÄ bör man kunna anta att det Àr ok. Eller kan salterna ha olika utseende ocksÄ? Köpte Kalciumklorid flaked.. vill tro att det Àr stora flingor men blev lite fundersam nu.  Citera
stigigemla Postat 20 februari 2021 Postat 20 februari 2021 Det gÄr alltid att lösa lite i ett glas osmosvatten och skicka in som ICP test. Citera
jonasroman Postat 28 mars 2021 Postat 28 mars 2021 On 2021-02-19 at 17:13, stigigemla skrev: 2006 provade jag billig Magnesium och Kalciumklorid men fick lÀmna detta dÄ de var för orena. Koraller dog. Det Àr ju lÀtt att misstÀnka att grÄ flingor innehÄller ocksÄ annat dÄ normal magnesiumklorid hexahydrat Àr vita kristaller. Livsmedelklassat Àr oftast bra men det Àr ingen garanti dÄ mÀnniskor tÄl andra föroreningar Àn saltvattensdjuren som Àr i vattnet dygnet runt. InstÀmmer, jag har numera blivit vÀldigt nogrÀknad med vilka kemikalier jag köper  Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.