Gå till innehåll

Högt aluminium


Kim Rosenqvist

Rekommenderade inlägg

Fick tillbaka mitt icp idag och såg att aluminium hade skenat iväg, upp till 54 ppb. 

 

Ingenting annat var högt, utöver molybden (som ändå sjunkit sedan sist). 

 

Koppar var lågt. 

 

Finns det andra som haft såpass höga nivåer av aluminium? Har läst att andra haft högre utan problem. Allt i karet ser ut att må bra. 

 

Försöker förstå källan. Körde lite rowaphos ett tag efter avslutad behandling med fluconazol (mot lite tussar av bryopsis). 

 

Funderade dock över följande. För någon månad sedan så fixade jag med min apex breakout box, och behövde då skala några mindre signalkablar (typ högtalarkabel). Det finns en risk att något kort litet strå av detta hamnade i sumpen. Klantigt, jag vet. 

 

Men oavsett vad, jag vet inte hur många milligram av tråd som kan ha ramlat ner och dessa är ju knappt synliga med ögat på en vit yta ovan vatten. Sen är ju även koppar lågt, som borde ha läckt ut också om det vore tråden som skulle vara problemet? Någon som vet om jag kan avfärda denna teori? 

 

Samt också i sådant fall komma med en teori om vart - enbart - aluminium skulle kunna komma ifrån? 

006582L Kim Rosenquist.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton har 60 som gräns.

 

om du kört Remover en stund, så har du säkert din orsak där. 

Är du orolig så kan du ju göra ett vattenbyte, men jag hade inte varit orolig för din Al-nivå. kanske skicka ett test om 2 veckor igen och se vart det är på väg? jag är osäker på om det förbrukas i karet lika koppar, eller om det måste tas bort genom vattenbyte.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, nike83 skrev:

Triton har 60 som gräns.

 

om du kört Remover en stund, så har du säkert din orsak där. 

Är du orolig så kan du ju göra ett vattenbyte, men jag hade inte varit orolig för din Al-nivå. kanske skicka ett test om 2 veckor igen och se vart det är på väg? jag är osäker på om det förbrukas i karet lika koppar, eller om det måste tas bort genom vattenbyte.

 

Ja men dåså, då känns det mindre alarmerande. 

Men rowaphos avger väl inte aluminium? Det är väl Tritons AL99 som gör det? 

Screenshot_20210316-195637_APEX Fusion.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, Slanten skrev:

....

 

 

...eller lät bli att göra i januari?

 

44 minuter sedan, Jois skrev:

Säkert ingen fara. Men du har ju haft en "topp" i oktober som senare sjunker för att nu stiga igen. Så vad gjorde du i januari? :)

 

Har egentligen inte gjort något annorlunda. Hade en topp tidigare, även med koppar då. Bytte från aquaforest balling i januari. Väldigt oklart dock, vad det kan bero på. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Ja men dåså, då känns det mindre alarmerande. 

Men rowaphos avger väl inte aluminium? Det är väl Tritons AL99 som gör det? 

 

 

Korrekt. Vissa rekommenderar att man alternerar mellan dem då enligt vissa binder den ena upp vad den andre kan läcka (verkar dock finnas en skepticism kring det). Jag har dock senaste åren uteslutande kört rowaphos. Väldigt effektiv dock och lätt att nolla om man överdoserar.  

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minuter sedan, kaptenen skrev:

 

Korrekt. Vissa rekommenderar att man alternerar mellan dem då enligt vissa binder den ena upp vad den andre kan läcka (verkar dock finnas en skepticism kring det). Jag har dock senaste åren uteslutande kört rowaphos. Väldigt effektiv dock och lätt att nolla om man överdoserar.  

 

Jo jag förstod att det finns en del skepticism kring att gfo skulle binda till sig aluminium. Det spekuleras att den det binder aluminium men ingen verkar kunna "bevisa" det. 

Aja, jag väntar till nästa icp innan jag gör något. Blir en månads balling utan tungmetaller hur som helst 😊👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Jo jag förstod att det finns en del skepticism kring att gfo skulle binda till sig aluminium. Det spekuleras att den det binder aluminium men ingen verkar kunna "bevisa" det. 

Aja, jag väntar till nästa icp innan jag gör något. Blir en månads balling utan tungmetaller hur som helst 😊👍

Rätt intressant dock att ingen inte ens i staterna verkar ha testat den här myten? Nu är jag ingen kemisk guru men borde inte vara alltför svårt att testa med lite extra utrymme och en kontrollerad miljö i mina ögon. Mänskligheten har gjort större mästerverk än så :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, kaptenen skrev:

Rätt intressant dock att ingen inte ens i staterna verkar ha testat den här myten? Nu är jag ingen kemisk guru men borde inte vara alltför svårt att testa med lite extra utrymme och en kontrollerad miljö i mina ögon. Mänskligheten har gjort större mästerverk än så :D 

 

GFOs inverkan på aluminium samt finns där en gud kommer för evigt förbli obesvarade! 😅

  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...