Jump to content

Recommended Posts

• Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Så var det dags att kolla på hur det blev, från båda sidorna och från kortsidan. OBS, hittills utan sump, skummare etc. och utan belysningsrampen. Högen med snäckor på avsatsen ska givetvis inte vara

Nu orkar ni nog inte med mig mer idag, så här kommer sista inlägget från DEN STORA DAGEN då Christer, Sture, jag och en granne konkade in karet (560 lit), sumpen (240 lit) och den lilla karantänsburke

Avslutar dagen med några bilder på hela härligheten som den ser ut såhär långt. Måste köpa iPhone linsfilter - blir jätteknasiga färger/ljus.   Håller på med ”burn-in” av T5-rören och kör än så

Posted Images

Gillar att du byggt en stenvägg mot vänstra sidan som täcker . Alla standard red sea kar ser väldigt lika ut med svart avrinningsbox i mitten och stenar bara i mitten av karet. Det ser riktigt snyggt ut med de två klipphögarna och att man kan se igenom från långsidan. Kommer naturligtvis bli ännu snyggare när allt är täckt med kalkalger/korall..

• Like 1

Tack, tack! 

Väggen är byggd av moduler från tyska Korallen Welt, så också delar av scapet. Limmat på rutan med deras egen "korallen klebe".

När jag byggde upp landskapet gick jag in å googlade aqua scape och reef scape och fick då massor av ideer och vad som såg snyggt ut. Några saker jag satte upp i strategin:

• En fri passage, gärna lite diagonalt mitt i mellan två rev-delar
  • Olika höjd på scapen
  • Överhäng
  • Fria simytor
  • Like 1
On 2021-06-11 at 09:14, Gierth restart skrev:

Tack, tack! 

Väggen är byggd av moduler från tyska Korallen Welt, så också delar av scapet. Limmat på rutan med deras egen "korallen klebe".

När jag byggde upp landskapet gick jag in å googlade aqua scape och reef scape och fick då massor av ideer och vad som såg snyggt ut. Några saker jag satte upp i strategin:

• En fri passage, gärna lite diagonalt mitt i mellan två rev-delar
  • Olika höjd på scapen
  • Överhäng
  • Fria simytor

Ser riktigt bra ut, märks att du gjort det där förut. 

En sak som jag undrade lite över när jag såg några andra bilder var att på vissa ställen verkade scapen liggar ganska nära rutan. 

Jag fick själv problem med det när korallerna började växa och det blev helt omöjligt att skrapa rutan ordentligt längst ner mot sanden, ser lite ut som att du kanske också kommer få det (fast beror ju på vad/hur man placerar sina koraller också...)

• Like 1

Jorå, min Flipper skrapa går in överallt. Bara längst ned vid botten det är lite tight på några ställen så hoppas det kommer att funka för där sätter jag inga koraller 😆. Lite högre upp är det typ minst 10-15 cm mellan scape och glaser. Får se till att jag i alla fall inte sätter flak- och tallriksväxande koraller där, dom kan ju dra iväg ordentligt...