Gå till innehåll

Rekommendationer Zink - ATI ändrar sina råd?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Tänkte bara höra om någon annan har observerat eller har insikt i varför.

Jag har testat över 80 ICP med ATI. 

Har mer eller mindre ALLTID mätt 0 i zink och aldrig någonsin fått rekommendation att dosera det till trots för total avsaknad i säkert 50 tester i rad.

 

Nu plötsligt har de startat å rekommenderat dosering av zink - på de 2 senaste ICP testerna. 

Någon som vet varför det har ändrat sig? Vad bidrar zink i huvudsak med i akvariekemin?

 

@jonasroman @stigigemla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"de andra" ICP-testerna anger att jag ska dosera Zink och har alltid gjort det. gäller i vilket fall FM, Triton och MarineLabs (aquaforest). 

Triton-labs anger denna dosering som nivå "Advanced". När jag gjorde ICP-test med Fauna Marin - före och efter dosering av Acropower, så ökade halten zink bland annat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är inte så insatt i zinkets påverkan. Men mina erfarenheter att det varierar en del i testresultaten. Ibland hittar ICP mätbart zink och ibland inte. Och precis som du är inne på så var det grönt förut att ha noll i zink så intressant att höra om nån vet varför de fått för sig att zink nu "behövs".

 

https://reefs.com/2017/03/10/be-careful-with-zinc-levels-in-your-reef/

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, kaptenen skrev:

Jag är inte så insatt i zinkets påverkan. Men mina erfarenheter att det varierar en del i testresultaten. Ibland hittar ICP mätbart zink och ibland inte. Och precis som du är inne på så var det grönt förut att ha noll i zink så intressant att höra om nån vet varför de fått för sig att zink nu "behövs".

 

https://reefs.com/2017/03/10/be-careful-with-zinc-levels-in-your-reef/

 

Pratade med dem på labben.

Tydligen har de haft någon felinställning som har gett inget/lågt zink.. nu är det tydligen ordnat och fler folk får besked om zink.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...