Dimorb Postat 27 april 2021 Postat 27 april 2021 Tänkte bara höra om någon annan har observerat eller har insikt i varför. Jag har testat över 80 ICP med ATI. Har mer eller mindre ALLTID mätt 0 i zink och aldrig någonsin fått rekommendation att dosera det till trots för total avsaknad i säkert 50 tester i rad. Nu plötsligt har de startat å rekommenderat dosering av zink - på de 2 senaste ICP testerna. Någon som vet varför det har ändrat sig? Vad bidrar zink i huvudsak med i akvariekemin? @jonasroman @stigigemla Citera
Jonas777 Postat 28 april 2021 Postat 28 april 2021 Läst att man lättare får brända toppar av brist på zink. Skickat från min SM-G960F via Tapatalk Citera
nike83 Postat 28 april 2021 Postat 28 april 2021 "de andra" ICP-testerna anger att jag ska dosera Zink och har alltid gjort det. gäller i vilket fall FM, Triton och MarineLabs (aquaforest). Triton-labs anger denna dosering som nivå "Advanced". När jag gjorde ICP-test med Fauna Marin - före och efter dosering av Acropower, så ökade halten zink bland annat. Citera
kaptenen Postat 28 april 2021 Postat 28 april 2021 Jag är inte så insatt i zinkets påverkan. Men mina erfarenheter att det varierar en del i testresultaten. Ibland hittar ICP mätbart zink och ibland inte. Och precis som du är inne på så var det grönt förut att ha noll i zink så intressant att höra om nån vet varför de fått för sig att zink nu "behövs". https://reefs.com/2017/03/10/be-careful-with-zinc-levels-in-your-reef/ Citera
Dimorb Postat 28 april 2021 Författare Postat 28 april 2021 44 minuter sedan, kaptenen skrev: Jag är inte så insatt i zinkets påverkan. Men mina erfarenheter att det varierar en del i testresultaten. Ibland hittar ICP mätbart zink och ibland inte. Och precis som du är inne på så var det grönt förut att ha noll i zink så intressant att höra om nån vet varför de fått för sig att zink nu "behövs". https://reefs.com/2017/03/10/be-careful-with-zinc-levels-in-your-reef/ Pratade med dem på labben. Tydligen har de haft någon felinställning som har gett inget/lågt zink.. nu är det tydligen ordnat och fler folk får besked om zink. 1 Citera
Dimorb Postat 28 april 2021 Författare Postat 28 april 2021 Länken var bra. tänkte bara ösa i lite zink men blir nu gjort med stor försiktighet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.