Kim Rosenqvist Postat 28 maj 2021 Postat 28 maj 2021 Finns det nÄgra bra metoder för att utrota zoas?  Att ta ut stenen (eller ja, stenarna) Àr inte riktigt ett alternativ utan att behöva riva hela revet.  En lps-Àtande fisk Àr egentligen inte heller ett alternativ dÄ jag har en del andra lps jag faktiskt vÀrdesÀtter. Iofs tror jag dessa med relativ enkelhet kan flyttas till annat kar temporÀrt.  Har försökt med pincett men de kommer ju sÄklart tillbaka Citera
stigigemla Postat 29 maj 2021 Postat 29 maj 2021 Ăr det Zoanthus du har bör kamelrĂ€kor (Rhyncocinetes) Ă€ta dem. Men de Ă€ter inte Palythoa. Jag vet inte hur de Ă€r med LPS men Euphyllia t.ex brukar de inte röra. irwin_fletch har sĂ„ han kan berĂ€tta mer. 1 Citera
PerS Postat 29 maj 2021 Postat 29 maj 2021 Rör det sig om mÄnga polyper? NÀr jag ville blir av med ett par som hade spridit sig till en sten som jag inte ville att de skulle vara pÄ sÄ testade jag aiptasia-x med gott resultat. 2 Citera
Kim Rosenqvist Postat 29 maj 2021 Författare Postat 29 maj 2021 2 timmar sedan, PerS skrev: Rör det sig om mÄnga polyper? NÀr jag ville blir av med ett par som hade spridit sig till en sten som jag inte ville att de skulle vara pÄ sÄ testade jag aiptasia-x med gott resultat. Kan pröva detta. LÀste nÄgon annan som prövat och de upplevde det som att zoa kÀkade upp aiptasia x som vispgrÀdde Det Àr bÄde stora och smÄ polyper (olika zoas), men skadar ju inte att pröva. 2 Citera
kaptenen Postat 30 maj 2021 Postat 30 maj 2021 Jag har kamelrÀkor och de rör inte (vad jag kunnat se) zoanthus i mitt kar iaf.. Citera
irwin_fletch Postat 31 maj 2021 Postat 31 maj 2021 Jag har aldrig testat kamelrÀkor, jag var pÄ gÄng men vÄgade inte efter att ha lÀst lite skrÀckhistorier (sÀkert överdriven rÀdsla).  1 Citera
kaptenen Postat 31 maj 2021 Postat 31 maj 2021 1 timme sedan, irwin_fletch skrev: Jag har aldrig testat kamelrÀkor, jag var pÄ gÄng men vÄgade inte efter att ha lÀst lite skrÀckhistorier (sÀkert överdriven rÀdsla).  En av dem jag köpte började nagga pÄ milkan, sÄ den fick flytt ner i sumpen.  Lite som det Àr med rÀkor, 50/50. 1 Citera
Thomas Salt Postat 31 maj 2021 Postat 31 maj 2021 Kokende vatten kommer vel göra jobbet. Ellers var min Blueface och til dels min Imperator helt tokig i mine ZOA, dom ignorerada mine Ephyllia och Acranstrea totalt. 1 Citera
Kim Rosenqvist Postat 31 maj 2021 Författare Postat 31 maj 2021 46 minuter sedan, Thomas Salt skrev:  Haha som pÄ bestÀllning. Tror dock redan den Àr för stor för mitt lilla rsr 350 Citera
Thomas Salt Postat 31 maj 2021 Postat 31 maj 2021 Den er inte utfÀrget Àn sÄ sikkert inge störra Àn 10 cm gisser jag. Citera
Kim Rosenqvist Postat 31 maj 2021 Författare Postat 31 maj 2021 1 timme sedan , Thomas Salt skrev: Kokende vatten kommer vel göra jobbet. Gör inte mycket. De ser ut som jag gör efter en varm dusch, sen back in business. Citera
Vickepick Postat 31 maj 2021 Postat 31 maj 2021 1 timme sedan , Kim Rosenqvist skrev: Haha som pÄ bestÀllning. Tror dock redan den Àr för stor för mitt lilla rsr 350 Jag vet inte exakt hur stor den Àr men har fortfarande fÀrgen som en juvenil. Citera
Kim Rosenqvist Postat 16 juni 2021 Författare Postat 16 juni 2021 On 2021-05-29 at 21:56, PerS skrev: Rör det sig om mÄnga polyper? NÀr jag ville blir av med ett par som hade spridit sig till en sten som jag inte ville att de skulle vara pÄ sÄ testade jag aiptasia-x med gott resultat. Prövade lite aiptasia-x pÄ en typ av zoas (mindre) och det verkar ha gjort susen hittills! 2 Citera
PerS Postat 16 juni 2021 Postat 16 juni 2021 3 hours ago, Kim Rosenqvist said: Prövade lite aiptasia-x pÄ en typ av zoas (mindre) och det verkar ha gjort susen hittills! Va bra! Jag tror att jag gjorde 2-3 behandlingar innan jag blev av med alla polyper, men sen kom de aldrig tillbaka igen. 1 Citera
saltatrox Postat 17 juni 2021 Postat 17 juni 2021 Jag anvÀnder kalkwasser pulver nÀr jag fÄr oönskade anemoner. Citera
Kim Rosenqvist Postat 17 juni 2021 Författare Postat 17 juni 2021 5 timmar sedan, saltatrox skrev: Jag anvÀnder kalkwasser pulver nÀr jag fÄr oönskade anemoner. Kör du det till en "pasta" dÄ? Citera
saltatrox Postat 17 juni 2021 Postat 17 juni 2021 (Ă€ndrat) Jag har lite gröna smĂ„ anemoner som jag tar bort ibland. Och jag gör sĂ„ hĂ€r.... Brukar hĂ€lla i ett halvt provrör frĂ„n salifert med osmos vatten. Sen ca halv tesked kalkwasser pulver och blanda. Pulvret sjunker ner till botten. Sen tar jag en spruta med en nĂ„l pĂ„ och drar upp pulvret. Sen Ă€r det bara att trĂ€ffa rĂ€tt i mitten/munnen pĂ„ anemonen. Lycka till..... Ăndrat 17 juni 2021 av saltatrox 2 Citera
Kim Rosenqvist Postat 18 juni 2021 Författare Postat 18 juni 2021 On 2021-06-17 at 19:26, saltatrox skrev: Jag har lite gröna smÄ anemoner som jag tar bort ibland. Och jag gör sÄ hÀr.... Brukar hÀlla i ett halvt provrör frÄn salifert med osmos vatten. Sen ca halv tesked kalkwasser pulver och blanda. Pulvret sjunker ner till botten. Sen tar jag en spruta med en nÄl pÄ och drar upp pulvret. Sen Àr det bara att trÀffa rÀtt i mitten/munnen pÄ anemonen. Lycka till..... Ska pröva detta nÀr/om det visar sig att aiptasia-x inte funkar Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.