Gå till innehåll

nivå på uv-insug eller pump ?????


h0llowman

Rekommenderade inlägg

långt ner har jag för mig.

Jag med har hört att man skall ha intaget till uv-c långt ner.

Jag tänker kanske helt fel, Men har haft denna fundering sen jag körde igång min sump.

Hur blir det om man har ytavrinning till en sump där man har uv-c ljuset.

Då blir det ju bara ytvatten från karet, som blir uvc behandlat i sumpen

:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt insuget nere vid botten där dina fiskar sover för högsta effekt.

Och utsuget så att det strålade vattnet går runt i karet en bra bit från insug..

Men mina fiskar "sover" ju på alla nivåer i karet? Jag förstår inte riktigt den här idén att insuget till UV-C ska vara i botten av karet. Tror bara att det är någon som tyckt att det är bra och sen har det spridit sig som ett måste. Jag har min UV-C i sumpen och har man hyfsad cirkulation så kommer allt vatten att passera UV-C oavsett ytavrinning eller ej.

Är det någon som vet bättre så övertyga mig gärna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Parasiterna ligger på botten eller i sten nära den plats där de ramlat av fisken. De flesta fiskar sover nära botten eller ibland stenarna så det är där nästa generation parasiter simmar ut. Parasiterna är dåliga simmare med bra luktsinne så de letar reda på närmaste fisk. Detta har man forskat fram genom försök på fisk i kontrollerade former. Här hittar du mer information. http://www.reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/index.php Artikelserien fortsätter i några nummer till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att insug måste göras rena då och då. Jag hade insug vid botten och det var ett h-e att komma åt för rengöring. Numera sitter det en bit upp så att jag kan nå det hyggligt enkelt. Sen har man ju säkerhetsproblematiken: Insug vid botten tömmer hela burken om något går sönder i slingan utanför...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att insug måste göras rena då och då. Jag hade insug vid botten och det var ett h-e att komma åt för rengöring. Numera sitter det en bit upp så att jag kan nå det hyggligt enkelt. Sen har man ju säkerhetsproblematiken: Insug vid botten tömmer hela burken om något går sönder i slingan utanför...

... om den är på längre nivå än vattenyten. Är alla slangar utanför karet över vattenytan och inte kan falla ner så är inte den risken så stor. Dock kan fortfarande än slang släppa som är ovan vattenytan och då kommer pumpen pumpa ut alltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... om den är på längre nivå än vattenyten. Är alla slangar utanför karet över vattenytan och inte kan falla ner så är inte den risken så stor. Dock kan fortfarande än slang släppa som är ovan vattenytan och då kommer pumpen pumpa ut alltvatten.

Om UV-t sitter ovanför akvariet har du rätt annars... Sughävert ... Sughävert...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om UV-t sitter ovanför akvariet har du rätt annars... Sughävert ... Sughävert...

Capote! Vi har samma uppfattning men vad jag ville tydliggöra var att det är viktigt att veta vad riskerna är så att man gör en kalkylerad risk. Det kommer alltid finnas risker med vatten i akvariet men vattnet i akvariet är liksam en förutsättning för hela grejen. Sen kan man nog inte påminnas för många gånger om riskerna med SUGHÄVERT!!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte heller att det spelar nån större roll var insuget till uvet sitter, eftersom parasiterna simmar så dåligt att dom följer med vattenströmmarna ändå - däremot kan man väl om man vill köra livrem,hängslen och resår sätta insuget lågt för att vara absolut säker - kom ihåg att ta hänsyn till häverteffekten vid strömavbrott bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror inte heller att det spelar nån större roll var insuget till uvet sitter, eftersom parasiterna simmar så dåligt att dom följer med vattenströmmarna ändå - däremot kan man väl om man vill köra livrem,hängslen och resår sätta insuget lågt för att vara absolut säker - kom ihåg att ta hänsyn till häverteffekten vid strömavbrott bara.

Håller med!

Capote! Vi har samma uppfattning men vad jag ville tydliggöra var att det är viktigt att veta vad riskerna är så att man gör en kalkylerad risk. Det kommer alltid finnas risker med vatten i akvariet men vattnet i akvariet är liksam en förutsättning för hela grejen. Sen kan man nog inte påminnas för många gånger om riskerna med SUGHÄVERT!!!!!

Ok, håller med svår hobby utan vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...