Gå till innehåll

Vodkametoden


acuario

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

ok

har nu kört på försiktigt kan ana en ökning av färger på koraller i karet men jag kan inte se att nitraten gått ner nått men det är väll bara att fortsätta

Skummaren luktar doc bakfylla märkligt nog hur lång tida kan det ta innan nitraten går ner eller doserar jag för lite vodka ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört UltraBAK blandat med Finlandia (50/50) nån månad och visst har det gett extra stuns.

Nitraten har gått ner ordentligt, PO4 likaså.

Nu tänkte jag öka till 2 delar vodka och 1 del UltraBAK.

Ove hur mycket doserar du (totalt) samma som Ultra BAK eller tre gånger så mycket (ursäkta om frågan är korkad, men ....)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har spätt ut min UltraBAK till dubbla mängden med vodka.

Denna lösning doserade jag 2,5ml/dag av till alldeles nyligen då jag börjat fega ur. Nu har jag gått ner lite för näringsnivåerna börjar bli nästan läskigt låga.

Fosfatet är 0,01 och nitrat cirka 0,3ppm just nu. Så nu klarar det sig bra utan remover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har spätt ut min UltraBAK till dubbla mängden med vodka.

Denna lösning doserade jag 2,5ml/dag av till alldeles nyligen då jag börjat fega ur. Nu har jag gått ner lite för näringsnivåerna börjar bli nästan läskigt låga.

Fosfatet är 0,01 och nitrat cirka 0,3ppm just nu. Så nu klarar det sig bra utan remover.

Det låter intressant (för en norrlänning) ska testa (hoppas det funkar med annan ren sprit ;) )

Tack för informationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok

har nu kört på försiktigt kan ana en ökning av färger på koraller i karet men jag kan inte se att nitraten gått ner nått men det är väll bara att fortsätta

Skummaren luktar doc bakfylla märkligt nog hur lång tida kan det ta innan nitraten går ner eller doserar jag för lite vodka ?

ligger på 5ml/dag på ca 500l kar

Ingen med råd ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte följt hela tråden, så om frågorna kommit upp tidigare kan du bara bortse från dom. Men kan det vara nått annat som spökar. Jag tänker då på För mycket mat, för klen skummare, för lite LS?

Själv kör jag med Zeolith och har funderat på att börja med alcohol. Jag vet inte om jag fått ner NO3 just nått det verkar ligga på ca 10ppm (saknar bättre test, kör med salifert) Men det verkar inte heller öka nått. Det ligger stilla och allt i burken verkar stortrivas. Får se om det går ner med alcohol, tänkte börja nu under påskledigheten. Jag kan återkomma med resultat om nån vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ligger på 5ml/dag på ca 500l kar

Ingen med råd ?

hur länge har du använt metoden nu? och hur mycket resultat har det gett? började själv för 8 dagar sen, men doserar fortfarande abra 0,5 ml på 200 liter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket man skall dosera beror ju på belastningen och hur stort kar man har. Så här måste man prova sig fram, med stor försiktighet så man inte ställer till med något.

Själv så ligger jag på en underhållsdos på 4-5 ml per dag. Jag använder dock inte ren Vodka längre utan en blandning av Vodka, socker och ättika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Har tråden dødd ut? Hvordan går det med akvariene som får Vodka? Nitrat og Phospat verdier? Noen som har chrackad akvariet?

Jeg leste et sted om en som lurte på om Vodka fungerer også på No2, Nitritt bakterier. Jeg har gjort en liten forsøk på nettopp dette. Jeg hadde et akvarie med høy biolast og litt målbar No2. Omtrent 12 timer etter at jeg doserade in ca 0,5 ml Vodka pr 100 liter vann var det ikke mulig og måle No2 i vannet. Jeg gjorde ingen andre endringer samme tid, så det er ingen grunn til og tro at det var noe annet som fjernet Nitritten. Er det noen andre som har erfarenhet omkring dette?

-Morten-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...