Gå till innehåll

Vodkametoden


acuario

Rekommenderade inlägg

Lite kinkig bara: 1:7 gäller viktsfördelningen P/N. För PO4/NO3 blir det lite svårare men om jag inte kommer ihåg fel från matten så blir förhållandet i vikt räknat för PO4/NO3 ca 1:10,11579 om det skall stämma med 1:7 för P/N :)

Där ser man.... Jag som själv alltid siktat på 1:10 för att det har funkat bäst för mig. Erfarenhet framför teori med andra ord:)

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, jag hoppas kunna överbevisa dig om the THINK tank forumsdel kommer upp någon gång. En sådan diskussion kan annars - inom de ramar som gäller för SG - framstå som ytterst tråkig, påprackande och ältande. Sorry för OT förresten, Jörgen, tillbaka till vodkan. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grafen stärker min misstanke om att vodkametoden först gynnar de syrekrävande heterotrofa bakterierna - deras tillväxt kräver fosfor. När de sedan bildat ett täcke med syrefria områden så sker denitrifikationen. Uppgången av fosfor efter några dagar är intressant. När nedbrytningen sker i sanden bör pH:t där sänkas.

Lasse, sorry för att jag drar upp ett gammalt inlägg (håller på att plöja hela tråden), men jag börjar faktiskt se dom effekter du beskriver ovan. OK, handen på hjärtat, jag har inte kollat Ca-värdet, men vad gäller fosfor så verkar det hända saker i burken.

Jag är inne på 5:e dagen med vodka och har inte doserat dagens ranson ännu. När man ser stegrigen av "skitalger" ser jag det som temporärt, men ska man gå ner i dosering? Gå upp? Hmm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Lite lang trad sa denna info kanske finns där redan. De bakterier vi vill skall växa, hur länge lever de? De flesta bakterier brukar ju dö av ganska snabbt och da borde de släppa fran sitt substrat och kunna bli "bortskummade" med sitt bagage av kväve, fosfat mm.

Jag vet inte hur länge de lever men både döda och levande bakterier skummas bort och för därmed bort den näring som finns bunden. En del konsumeras av koraller/filtrerare och en del av näringen omvandlas säkert till ren energi genom bakteriernas egna metabolism.

De här bakterierna är heterotrofa och finns även i vattenkolumnen så skummaren tar också bort levande bakterier direkt från vattnet.

Mvh Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De metoder som jag känner till, som hela tiden skapar ny plats för bakterierna att växa på. Går ut på mekanisk nötning eller en stark vattenström som river bort gamla/döda bakterier, jag tror inte de ramlar av av sig självt i någon större utsträckning.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att byta ut Fauna Marine UltraMin S, som jag kört med ett tag nu, mot vodka, eftersom vodka blir betydligt billigare, men frågan är vad som mer finns i UltraMin S alltså vad jag "missar" om jag slutar, jag är väldigt nöjd med karet, men det blir för dyrt.... Dessutom är jag lite osäker på hur jag ska börja dosera eftersom jag redan kör med kolkälla idag? Har tillsatt 3ml UltraMin S och 3ml Ultra Organic ett bra tag nu, karet är ett 720l.

Sen ska jag bara hitta någon i bekanskapskretsen som har billig tysklands vodka hemma, men det borde inte vara så svårt, kruxet är väl att få dem att sälja den till mig när jag säger att jag ska hälla den i akvariet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar på att byta ut Fauna Marine UltraMin S, som jag kört med ett tag nu, mot vodka, eftersom vodka blir betydligt billigare, men frågan är vad som mer finns i UltraMin S alltså vad jag "missar" om jag slutar, jag är väldigt nöjd med karet, men det blir för dyrt.... Dessutom är jag lite osäker på hur jag ska börja dosera eftersom jag redan kör med kolkälla idag? Har tillsatt 3ml UltraMin S och 3ml Ultra Organic ett bra tag nu, karet är ett 720l.

Sen ska jag bara hitta någon i bekanskapskretsen som har billig tysklands vodka hemma, men det borde inte vara så svårt, kruxet är väl att få dem att sälja den till mig när jag säger att jag ska hälla den i akvariet :)

Jag minskade dosen av ultramin mm. till 2-3 ggr/vecka, när jag började med vodkan. Startade oxå vodkadoseringen enligt anvisning, alltså 0,5 ml/100liter vatten. efter en vecka mätte jag nitraten och ökade dosen något eftersom det inte gått ner mämnvärt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag minskade dosen av ultramin mm. till 2-3 ggr/vecka, när jag började med vodkan. Startade oxå vodkadoseringen enligt anvisning, alltså 0,5 ml/100liter vatten. efter en vecka mätte jag nitraten och ökade dosen något eftersom det inte gått ner mämnvärt.

Ok, låter bra. Skönt att höra från någon som gjort samma byte :)

Du ska jag bara hitta vodka oxå, kan kanske ta från Finlandian i skåpet, den har ändå stått ganska länge nu :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu har jag doserat vodka i strax över 2 veckor, tagit det lugnt med doseringen, bara 4ml/dygn. Jag har inte sett till någon bakteriefilm på rutorna i karet, däremot har jag fått en ljus lite slemig hinna på det facket i sumpen där vodkan doseras, ytan är ganska lugn där. Kan det vara bakteriefilmen som andra ser på rutorna i karet?

Jag tänkte köka dosen något snart, men jag har inte så bråttom, tar det så lugnt, speciellt eftersom ajg inte hunnit mäta värden så värst ofta....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja har mätt två gånger, har lite fosfat, testet blir mkt svagt blått men hur mycket det är kan jag inte säga, men det är inte så värst mkt. Nitraten ligger väl runt 10. Har inte sett några jättesvängningar på något av värdena. Men det oroar mig inte särskillt mkt, tänkte dock öka dosen lite nästa vecka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag doserat vodka i strax över 2 veckor, tagit det lugnt med doseringen, bara 4ml/dygn. Jag har inte sett till någon bakteriefilm på rutorna i karet, däremot har jag fått en ljus lite slemig hinna på det facket i sumpen där vodkan doseras, ytan är ganska lugn där. Kan det vara bakteriefilmen som andra ser på rutorna i karet?

Jag kan säga att jag såg ingra dramatiska förändringar förrän jag kom upp i 1ml/100L, då hände det grejjer. Innan dess var det detsamma med att skrapa rutorna varannan dag, och så vidare. Jag hade "slemmig hinna" på pumpar och lite kanter här och där, men den vita filmen dök upp först vid 1ml/100L under dom första dagarna, sedan var den som bortblåst.

Nu har jag trappar ner då jag kommer att behöva stänga av (och bygga om) sumpen så jag måste vara utan skummare 1-2 veckor. Kommer dessutom igång med ZEOvitmetoden, så vodkan kommer att bli ett avslutat kapitel för akvariets räkning.

Slutbetyg? 9 poäng av 10 möjliga. :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog lite Vodka på tungan igår. Och jag måste säga att absolut måste absolut skratta hela vägen till banken. Jag tyckte mej nämligen känna att bara var billigt jäkla socker(som förövrigt är heltvanlig sackaros som de lurar på oss i dyra förpackningar), jäst (dyr svamp i dyra förpackningar) o vatten (Trillar ju från himlen ibland men nån har lyckats lura på oss det i kranversion) de gjort nån form av mäsk på och sedan kört enkelt destilat. Möjligen kan de ha kryddat med nånting men jag känner mej grundlurad. :-) Det här e ioförsig en produkt man känner till ingridienserna på och ändå lurar man sig själv att köpa. Värre e det med när man inte har en susning och bara gissar ur luften. Förövrigt så fungerar vodkadosering utmärkt och jag har själv väldigt bra erfarenheter av att använda detta till näringsbegränsning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog lite Vodka på tungan igår. Och jag måste säga att absolut måste absolut skratta hela vägen till banken. Jag tyckte mej nämligen känna att bara var billigt jäkla socker(som förövrigt är heltvanlig sackaros som de lurar på oss i dyra förpackningar), jäst (dyr svamp i dyra förpackningar) o vatten (Trillar ju från himlen ibland men nån har lyckats lura på oss det i kranversion) de gjort nån form av mäsk på och sedan kört enkelt destilat. Möjligen kan de ha kryddat med nånting men jag känner mej grundlurad. :-) Det här e ioförsig en produkt man känner till ingridienserna på och ändå lurar man sig själv att köpa. Värre e det med när man inte har en susning och bara gissar ur luften. Förövrigt så fungerar vodkadosering utmärkt och jag har själv väldigt bra erfarenheter av att använda detta till näringsbegränsning.

seriöst....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...