Jonas777 Postat 24 oktober 2021 Postat 24 oktober 2021 Hej, har tÀnkt jordkyla akvariet istÀllet för att köpa en dyr kylare... Kommer anvÀnda 25mm pem-slang under mark, grÀver vÀl 1m djupt, och lÀgger ner 30m slang. Vad tror ni? Hur mÄnga graders sÀnkning kan det göra en varm sommardag om akvariet nÀrmar sig 28-29 grader, 1500L totalt inkl sump. Vilken pump klarar detta samt mÄnga av&pÄ utan att gÄ sönder tro?Och hur Àr det med pem-slang, avger den gifter i saltvatten eller med stillastÄende vatten i? Tips mottages gÀrna! Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk  Citera
nike83 Postat 25 oktober 2021 Postat 25 oktober 2021 hej  vÀldigt spÀnnande lösning!  tror inte det Àr nÄgra problem med effekten (förutsÀtter att du grÀver mer/lÀngre Àn pÄ fotot), dÄ jag misstÀnker att du har ett uttag pÄ ca 2 mÄnader om Äret. du kan vÀl anvÀnda en vanlig cirkulationspump (som du startar sommartid) som du har igÄng hela tiden och sedan sÄ vÀxlar du till din egen krets till akvariet?! kanske Àr lÀge att köra glykol om du inte vill tömma systemet efter sommaren. Citera
Jonas777 Postat 25 oktober 2021 Författare Postat 25 oktober 2021 hej  vÀldigt spÀnnande lösning!  tror inte det Àr nÄgra problem med effekten (förutsÀtter att du grÀver mer/lÀngre Àn pÄ fotot), dÄ jag misstÀnker att du har ett uttag pÄ ca 2 mÄnader om Äret. du kan vÀl anvÀnda en vanlig cirkulationspump (som du startar sommartid) som du har igÄng hela tiden och sedan sÄ vÀxlar du till din egen krets till akvariet?! kanske Àr lÀge att köra glykol om du inte vill tömma systemet efter sommaren. Ja sjÀlvklart ska jag grÀva lÀngre ner, precis börjat grÀva.Kommer inte köra glykol metoden, utan pumpa akvarie vatten igenom pÄ sommaren, och troligtvis tömma slangen efter sommaren dÄ sÄ det inte stÄr kvar i onödan.. tryckluft lÀr nog behövas för att tömma.Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Citera
Slanten Postat 25 oktober 2021 Postat 25 oktober 2021 Efter ett tag kommer det vÀxa kalkmaskar pÄ slangvÀggen och öka flödesmotstÄndet. Samt om akvarievatten med organiskt material blir stillastÄende en lÀngre tid kommer det troligen bildas svavelvÀte. Det kan gÄ rÀtt snabbt om man har otur. SvavelvÀte Àr akut giftigt.  Jag hade definitivt haft sötvatten i jordslingan som vÀxlar vÀrmen via en spiral med golvvÀrmerör i sumpen. Citera
Jonas777 Postat 25 oktober 2021 Författare Postat 25 oktober 2021 Efter ett tag kommer det vÀxa kalkmaskar pÄ slangvÀggen och öka flödesmotstÄndet. Samt om akvarievatten med organiskt material blir stillastÄende en lÀngre tid kommer det troligen bildas svavelvÀte. Det kan gÄ rÀtt snabbt om man har otur. SvavelvÀte Àr akut giftigt.  Jag hade definitivt haft sötvatten i jordslingan som vÀxlar vÀrmen via en spiral med golvvÀrmerör i sumpen. Finns tyvÀrr ingen plats för det, men om man kör 24/7 under sommaren, och resten av Äret tömmer man den, borde vÀl funka?Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Citera
Slanten Postat 25 oktober 2021 Postat 25 oktober 2021 SÄ lÀnge det finns ett inflöde av syresatt vatten i slangen gÄr det bra. Citera
Jonas777 Postat 25 oktober 2021 Författare Postat 25 oktober 2021 SÄ lÀnge det finns ett inflöde av syresatt vatten i slangen gÄr det bra. Samt att utloppet Àr innan skummaren borde ju va bra med Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Citera
nike83 Postat 25 oktober 2021 Postat 25 oktober 2021 om du Àr orolig för pumpen, sÄ skulle du kunna koppla en "by-pass", sÄ att det kalla vattnet leds förbi akvariet nÀr kylan inte behövs. Citera
Jonas777 Postat 25 oktober 2021 Författare Postat 25 oktober 2021 om du Àr orolig för pumpen, sÄ skulle du kunna koppla en "by-pass", sÄ att det kalla vattnet leds förbi akvariet nÀr kylan inte behövs. Förbi? Att det bara gÄr runt i slangen dÄ lr? Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Citera
nike83 Postat 25 oktober 2021 Postat 25 oktober 2021 ExaktSkickat frÄn min iPhone med Tapatalk Citera
nike83 Postat 25 oktober 2021 Postat 25 oktober 2021 ExaktSkickat frÄn min iPhone med TapatalkFast vet inte om det blir dÄligt rent biologiskt dÄ. Vattnet kommer inte vara sÄ bra om det inte byta ut med jÀmna mellanrum.Skickat frÄn min iPhone med Tapatalk Citera
Jonas777 Postat 25 oktober 2021 Författare Postat 25 oktober 2021 Fast vet inte om det blir dÄligt rent biologiskt dÄ. Vattnet kommer inte vara sÄ bra om det inte byta ut med jÀmna mellanrum.Skickat frÄn min iPhone med TapatalkJa troligtvis... eller att man kör den i intervall dÄ den inte anvÀnds istÀllet för att tömma den varje höst... Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Citera
nike83 Postat 25 oktober 2021 Postat 25 oktober 2021 1 minut sedan, Jonas777 skrev: Ja troligtvis... eller att man kör den i intervall dÄ den inte anvÀnds istÀllet för att tömma den varje höst... Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk   menar om det inte finns nÄgot kylbehov och du har "by-pass:at" ditt saltvatten, vad hÀnder med det dÄ efter en vecka eller tvÄ?  tror ÀndÄ pÄ att du ska vÀxla vattnet och hÄlla vattnet pÄ utsidan för sig. finns ganska sÄ billiga vÀrmevÀxlare, men se till att de Àr i syrafast rostfritt - gÀrna en bÀttre kvalité av dem. Citera
Jonas777 Postat 25 oktober 2021 Författare Postat 25 oktober 2021  menar om det inte finns nÄgot kylbehov och du har "by-pass:at" ditt saltvatten, vad hÀnder med det dÄ efter en vecka eller tvÄ?  tror ÀndÄ pÄ att du ska vÀxla vattnet och hÄlla vattnet pÄ utsidan för sig. finns ganska sÄ billiga vÀrmevÀxlare, men se till att de Àr i syrafast rostfritt - gÀrna en bÀttre kvalité av dem. Blir att testa den första idén först och se hur bra det funkar... och tömma slangen till hösten och bara köra sommaren. Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Citera
Jonas777 Postat 29 oktober 2021 Författare Postat 29 oktober 2021 GrÀvde lite extra, sÄ det blir 1.5m djup...à terkommer hur bra eller dÄligt detta blir efter jag kopplat in det och testkört Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk 1 Citera
stigigemla Postat 29 oktober 2021 Postat 29 oktober 2021 (Ă€ndrat) Du behöver lĂ€gga ut slangen i en lĂ€ngre slinga. Som det ser ut pĂ„ bilden vĂ€rmer du bara upp gropen. Se t.ex hĂ€r: https://gravarbeten.se/gravarbete-vid-jordvarme/ Nu Ă€r ju det exemplet rĂ€knat för ungefĂ€r 7 kw kyla sĂ„ du behöver ju inte lika stor yta men om du skall kyla 300w behöver du ungefĂ€r 0,3 / 7 av ytan. RĂ€knar vi med 500 kvadratmeter i lĂ€nken blir det ungefĂ€r 20 kvadratmeter i ditt fall. Antagligen Ă€r det mindre krav för kyla under bara nĂ„gra veckor men minst 10 kvadrat bör du allt ha. Ăndrat 29 oktober 2021 av stigigemla 1 Citera
Jonas777 Postat 29 oktober 2021 Författare Postat 29 oktober 2021 Du behöver lÀgga ut slangen i en lÀngre slinga. Som det ser ut pÄ bilden vÀrmer du bara upp gropen. Se t.ex hÀr: https://gravarbeten.se/gravarbete-vid-jordvarme/ Nu Àr ju det exemplet rÀknat för ungefÀr 7 kw kyla sÄ du behöver ju inte lika stor yta men om du skall kyla 300w behöver du ungefÀr 0,3 / 7 av ytan. RÀknar vi med 500 kvadratmeter i lÀnken blir det ungefÀr 20 kvadratmeter i ditt fall. Antagligen Àr det mindre krav för kyla under bara nÄgra veckor men minst 10 kvadrat bör du allt ha.SÄ jag behöver grÀva 10kvm stort hÄl som Àr minst 1m djupt dÄ menar du? Isf blir det tufft... grÀver sjÀlv med spade... Tror du detta inte funkar alls, Àven med lÄngsamt flöde? SÄ kanske inte hÄlet hinner vÀrmas upp? Men dÄ kanske kyl effekten knappt mÀrks i karet med sÄ lÄngsamt flöde... hmmSkickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Citera
Thomas Salt Postat 29 oktober 2021 Postat 29 oktober 2021 Jag tycker det er et skstremt interassant forsök, och det kommer funge pÄ vintran, fast jag er fundersam pÄ kondens. OcksÄ fundersam pÄ hur den kommar klara vintren, Citera
Jonas777 Postat 31 oktober 2021 Författare Postat 31 oktober 2021 Var rÀdd om din drÀnering. Jo den var redan trasig... tyvÀrr... tror den gÄr frÄn ett stuprör.. Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Citera
Jonas777 Postat 7 november 2021 Författare Postat 7 november 2021 Efter pÄbackning sÄ ska jag göra om och förhoppningsvis göra rÀtt,@stigigemla om jag grÀver ett dike i en cirkel pÄ ca 10m tror du det skulle bli bÀttre Àn bara det stora hÄlet sist? Och lÀgger ner 25m slang dÀr i ? Skickat frÄn min SM-G960F via Tapatalk Citera
johannes.k Postat 7 november 2021 Postat 7 november 2021 IdĂ©n Ă€r det inget fel pĂ„ kommer att fungera ypperligt nĂ€r det gĂ€ller kylning, lĂ€ngden kan jag rĂ€kna ut Ă„t dig om du anger hur mycket effekt du vill ha. Blir ju en betydligt större diff temperatur Ă€n vid normal jordvĂ€rme sĂ„ watt/m stiger en del. du bör grĂ€va ditt dike som ett u inte gĂ„ fram och tillbaka i samma spĂ„r.  Det kemiska Ă€r inte min starka sida men jag hade inte vĂ„gat köra akvarievatten direkt dĂ„ du aldrig kommer att kunna tömma helt och vatten stĂ„r kvar och âdörâ i slangen.  det ser pĂ„ bilden ut som att du bor pĂ„ glesbygden, egen borrad brunn med drĂ€nkpump? Isf hade jag anvĂ€nt fĂ€rskvatten för kylning om jag ville bygga nĂ„n special.  i slutĂ€ndan tror jag dock inte att nĂ„got av alternativen kommer att bli billigare Ă€n en köpekylare nĂ€r samtliga delar Ă€r inhandlade tyvĂ€rr. Citera
Jonas777 Postat 7 november 2021 Författare Postat 7 november 2021 IdĂ©n Ă€r det inget fel pĂ„ kommer att fungera ypperligt nĂ€r det gĂ€ller kylning, lĂ€ngden kan jag rĂ€kna ut Ă„t dig om du anger hur mycket effekt du vill ha. Blir ju en betydligt större diff temperatur Ă€n vid normal jordvĂ€rme sĂ„ watt/m stiger en del. du bör grĂ€va ditt dike som ett u inte gĂ„ fram och tillbaka i samma spĂ„r.  Det kemiska Ă€r inte min starka sida men jag hade inte vĂ„gat köra akvarievatten direkt dĂ„ du aldrig kommer att kunna tömma helt och vatten stĂ„r kvar och âdörâ i slangen.  det ser pĂ„ bilden ut som att du bor pĂ„ glesbygden, egen borrad brunn med drĂ€nkpump? Isf hade jag anvĂ€nt fĂ€rskvatten för kylning om jag ville bygga nĂ„n special.  i slutĂ€ndan tror jag dock inte att nĂ„got av alternativen kommer att bli billigare Ă€n en köpekylare nĂ€r samtliga delar Ă€r inhandlade tyvĂ€rr. Hej, bor inte pĂ„ glesbygden, sĂ„ inte egen brunn, och angĂ„ende priset i slutlĂ€ngden kommer det bli billigare om jag grĂ€ver sjĂ€lv: Drar knappt nĂ„n el i jĂ€mförelse med luftvĂ€rmepump i rummet eller en akvarie kylare till mitt 1500L system. En sĂ„n kostar mellan 10-20 tkr. En pem slang knappt 500kr och en pump som Ă€r hyfsad kvalite kanske 2000kr max.Och drar knappt nĂ„n el. GrĂ€va ett U, okej.. menar du dĂ„ 10m U och 10m slang dĂ€r i ? Ju större U desto mer kyl effekt? Skickat frĂ„n min SM-G960F via Tapatalk Citera
johannes.k Postat 7 november 2021 Postat 7 november 2021 Mer meter mer effekt , har inte data för mark i huvudet lÀngesen jag rÀknade pÄ ytjord dÄ det mest borras nu för tiden. avstÄndet mellan spÄren behöver inte vara lika stort som i tidigare diskuterade lÀnk dÄ du tÀnkt dig en betydligt tunnare slang. Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.