Gå till innehåll

Kisel


GustavF

Rekommenderade inlägg

Har en del diatomer/kiselalger och köpte därför ett silikattest. Det visar sig att jag har 2-3 ppm i akvariet (!), men ingenting eller möjligtvis 0,03 i nyblandat vatten. Mitt antagande är då att någon av mina sandsorter släpper ifrån sig silikater och då gissar jag på min Råda Sand och/eller Kalksand från granngården. Trodde det var en myt att kisel kan lakas ur sanden men nu verkar det kanske inte så. Eller vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikater beter sig väldigt olika i vatten, vissa sönderfaller, andra är olösliga. Exempelvis kvarts, dvs en av flera olika formationer av SiO2, löser sig i någon mån och höjer därför potentiellt kiselhalten i vatten.

Rådasand är om jag inte missminner mig i stort sett mald granit och innehåller därmed kvarts, varför den troligen är boven i dramat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då är väl den här myten kanske tyvärr bekräftad. Frågan är bara vad jag skall göra nu. blir ett jäkla jobb att suga ut sanden och jag förstör väl min DSB som dock som tur är inte är alltför gammal. Snäckorna håler dock koll på rutorna och Holothurian Beata ser till att gruset är rent vid dagens slut. Under dagen är det dock inte alltför vackert med de bruna fläckarna på sanden och låter jag det vara så finns väl risken att halterna stiger till nivåer som kanske kan bli skadligt för övrigt liv. Blääääää

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kom du på tanken att använda Råda grus? Ut med eländet det ser ju inte ens naturligt ut. Köp dig korallsand i den grovlek du föredrar. Man lär sig av misstagen och ibland blir det både arbetsamt och dyrt. När du har lagt i ny sand så skaffa dig silikatremover som hjälper till att få bort det mesta Coralife har en som jag har använt med hyfsat resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järnhalten är i alla fall inget problem i saltvatten genom det högre pH:t.

Men tyvärr finns det nog ingen omväg när de gäller silikat.

Jag har köpt "silikarbon" som skall kunna ta bort silikat ur saltvatten vid normalt "saltpH". Men jag fick det i går och har inte testat det än. Mitt silikatvärde är omätbart men jag misstänker att det påverkar kiselalgtillväxten ändå, Jag skall testa och så småningom kommer mina aningar här på forumet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Järnhalten är i alla fall inget problem i saltvatten genom det högre pH:t.

Men tyvärr finns det nog ingen omväg när de gäller silikat.

Jag har köpt "silikarbon" som skall kunna ta bort silikat ur saltvatten vid normalt "saltpH". Men jag fick det i går och har inte testat det än. Mitt silikatvärde är omätbart men jag misstänker att det påverkar kiselalgtillväxten ändå, Jag skall testa och så småningom kommer mina aningar här på forumet.

Jag har skaffat samma produkt och placerade det i mitt filter efter att ha haft ett silikatvärde på minst 3 (maximalt)för 12 dagar sedan. Jag testade vattnet nu och det visade noll som vanligt (vet inte hur sjutton det kunde skifta från noll till utanför skalan). Även mina nitratvärden som också alltid varit noll visade då maximalt (100). Idag var även dessa nere på noll igen. Fosfat var som vanligt på noll. Mycket skumt.

Kan inte riktigt förklara varför det var en så stor svängning eller om silikarbon hjälpte att få ner silikatvärdet till noll men det kan ju ha hjälpt. Jag använde även vodka under perioden med detta ska väl inte påverka silikat? Berätta hur det går Stig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att råda-sanden är ett jätteproblem heller_ det är många offentliga saltvattensakvarier som använder Råda-sand i sina sandäddsfilter, däremot kan jag hålla med tidigare inlägg om att det suger fett, rent estestiskt

Jag undrar om inte det faktiskt kan vara så enkelt att ditt nyblandade salt faktiskt innehåller kisel/silikat, men på en nivå som är odetektbar - men det du mäter i burken är den ackumulerade nivån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas verkligen att det stämmer. Men problemet med 0 silikat i nyblandat vatten och nästan mörkaste blått på Saliferts test kvarstår.

Jag undrar om inte det faktiskt kan vara så enkelt att ditt nyblandade salt faktiskt innehåller kisel/silikat, men på en nivå som är odetektbar - men det du mäter i burken är den ackumulerade nivån.

Här kan dock förklaringen finnas. Men borde inte kiselalgerna kunnat förbruka det lilla kisel som ev fanns så att det inte kunde ackumulera?

Hur kom du på tanken att använda Råda grus? Ut med eländet det ser ju inte ens naturligt ut.

Den blev en filler tillsammans med annan sand. När rådasanden är blandad med den kritvita kalksanden ser det faktiskt bra ut. Inte kritvitt men en vit naturlig färg.

ag har köpt "silikarbon" som skall kunna ta bort silikat ur saltvatten vid normalt "saltpH". Men jag fick det i går och har inte testat det än. Mitt silikatvärde är omätbart men jag misstänker att det påverkar kiselalgtillväxten ändå, Jag skall testa och så småningom kommer mina aningar här på forumet.

Ser fram emot en recension.

Jag har skaffat samma produkt och placerade det i mitt filter efter att ha haft ett silikatvärde på minst 3 (maximalt)för 12 dagar sedan. Jag testade vattnet nu och det visade noll som vanligt (vet inte hur sjutton det kunde skifta från noll till utanför skalan). Även mina nitratvärden som också alltid varit noll visade då maximalt (100). Idag var även dessa nere på noll igen. Fosfat var som vanligt på noll. Mycket skumt.

Kan inte riktigt förklara varför det var en så stor svängning eller om silikarbon hjälpte att få ner silikatvärdet till noll men det kan ju ha hjälpt. Jag använde även vodka under perioden med detta ska väl inte påverka silikat? Berätta hur det går Stig.

Då hade du ungefär samma nivå som jag har nu. Jag kanske skulle beställa lite och prova. Köpte du från Tyskland? Används det typ i strumpa likt aktivt kol, Rowaphos m.m.?

Om jag skulle kunna sänka nivån till 0 med Silicarbon så skulle jag ju sedan med kontinuerlig mätning kanske kunna avgöra om den höga halten beror på ackumulering eller om sanden är boven.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...