Gå till innehåll

Zebrasoma flavescens V.S. Zebrasoma scopas


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Kirurger måste vara bland dom fiskar som kan skifta mest när det gäller humör. Jag började med en Flaveskens som jag hade några månader innan nästa kirurg införskaffades. Det var en Leucosternon nästan precis lika stor.

Precis när jag släppte i den simmade flavescens fram med utspärrade fenor , nu blir det liv luckan tänkte jag. Dom simmade paralellt med utspärrade fenor 2 varv runt karet sen var det klart inte det minsta slagsmål. Lika bra gick det med nästa kirurg Hawaiiensis . Den hade jag i 8 månader innan den tyvärr fick flytta.

Nästa stora utmaning var en Xanthurum hälften så stor som min flavescens men inte ens då brydde den sig det minsta absolut inte det minsta tecken på någon aggrisivitet ?? Min Leucosternon brydde sig inte heller om Xanthurumen .

Så när man läser om andras problem med kirurger som jag har förstått är mycket vanliga börjar jag undra om det finns någon anledning till att vissa individer är så mycket aggresivare än andra.

Kan det spela någon roll för aggrisiviteten vilket kön en kirurg har ???

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu har jag också erfarenhet!

Jag har sedan tidigare en palett kirurg (kan inte stava till vetenskapliga namnet) på ca 4 cm som är ganska kaxig men som bara visar sig tuff, ger sig inte på andra fiskar. Jag har även skaffat mig en Z Scopas som ser ut att trivas toppen då jag har haft alger i akvariet. Den är är större än paletten men inte fullvuxen. Den har inte brytt sig alls om de andra fiskarna. I måndags köpte jag sedan en Z flavences som är lite mindre än scopas. Den försvann in bland stenarna i någon timme em kom sedan fram och den och Scopasen var intreserade av varann men höll avståndet. Dag 2 gjorde båda små utfall men lugnade sig när jag gav mat. I går var jag borta på dagen och när jag kom hem var Flavencesen borta. Efter att jag matat karet kom den fram och det visade sig att den fått stryk genomangrepp på ryggfenan. Men den den höll sig sedan framme under kvällen men var klart reserverad och skygg.

Jag hoppas den vågar sig fram idag då jag tänker mata direkt belysningen tänds. Hoppas även att Capone har rätt med att färgerna kommer fram bra om det är lite konkurans. Capones råd brukar ju stämma.

EDIT: Kan inte stava till Flavescens heller ser jag!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I normala fall så lugnar det ner sig så fort rangordningen är avklarad.

Har själv 1st P. hepatus, 3st Z. flavescens, 1st N. lituratus, 4st A. triostegus,

1st Z.desjardini.

De jag släppte ner samtidigt var mina triostegus, annars har de varit en och en i varierande storlekar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...