Gå till innehåll

Zebrasoma flavescens V.S. Zebrasoma scopas


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Jag handlade en flavescens ca 6 cm stor igår, Min scopas Ca 10cm har jagat den oavbrutet sen igår. Jag har testat att mata mera och dämpat belysningen. Det är ett 720 kar med 170 KG sten och ca 20 andra fiskar så jag trodde att det skulle gå bra......... Någon som har tips på hur man kan få den lilla gula kirugen att överleva? Ekonomin tillåter tyvärr inte inköp av flera gula kirurger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju toppen för mig som funderat på att ta en av varje i första köpet av fisk.:x Dock har jag LÄST att det kan vara bra att ta ur mobbaren under 2 veckor och ha den i typ karantänskaret för att låta den andra aklimatisera sig och sen släppa ihop dem igen. Har ingen erfarenhet från verkligheten utan är endast teoretiskt erfaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

zebrasomorna brukar ju ändå vara ganska sansade jämfört med acanthurus som kör till sista blodsdroppen.

Men det blir alltid problem med foderkonkurrenter om fiskarna "gått in sitt revir" ett tag,

speciellt om nykomlingen är mindre.

Prova stefans metod, annars kan du prova att mörklägga karet ett par dar och bara tända upp vid matning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har hört att fiskar kan känna lukt(rätta mig gärna)från nya fiskar som kommer utifrån.Prova att lägga i en flytande behållare i akvariet,så att den nya fisken får samma lukt som dom övriga fiskarna,och att den får lite andrum

Mvh kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,mat i massor,använd gärna algtabletter,då får dom fullt upp med att äta,Mvh Stefan

Har haft äran att se när Stefan matar med algtabletter. En ganska häftig syn att se ett 50 tal fiskar, kanske 20 kirurger, som börjar kämpa om en stor näve algtabletter. Tråkigare kan man ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick en näve Algwaffers från Stefan, men det var ingen hitt dom förblev orörda på botten. Men det kanske är dax att prova igen, det kan ju ta ett tag innan fiskarna har vant sig vid en ny foder sort.

Scopasen är dessutom den eda fisken i karet som håller sig undan är det är dax för matning.

Det där med fiskars lukt är ju lite intressant, man kanske borde satsa på ett karantäns kar som bara tar "gammalt" vatten från huvudkaret, då kanske man kan få mindre stridigheter vid ihoppsläpp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan dämpa/släcka belysningen som man gör med revirhävdande grupper inom t.ex. malawi.

Fiskarna får då mera tid på sig att vänja sig vid lukten och efter ett par dagar bli allting som vanligt.

Sedan bör man väl ha i åtanke att när du har haft en kirurg i akvariet ett tag och sedan introducerar nya, de 2-4 nästkommande, kommer de att få så mycket spö som de rutinerade kirurgerna hinner med att dela ut. Efter en vecka bör aggressionerna avta. Det är under den tidsperioden som det är kritiskt för nykomlingarna. De kan lätt bli sjuka av stressen som byggs upp.

Zebrasoma brukar dock inte vara ute efter att ta död på nya konkurrenter utan jagar och biter mest i fenorna så att nykomlingar skall veta vad de har sin plats. Riskerna ligger då i stressen och i bakteriella infektioner som kan uppkomma.

Minska stressen genom att:

Mata mera

Släcka belysningen så att jagande avtar

Häng ner rivna remsor av färgat plast

Plocka ur bråkstaken i några dagar och håll honom/henne i en plats dunk/burk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sillen: Det brukar aldrig bli problem om fiskarna introduceras samtidigt och när man har släppt ner fler än 4-5 kirurger så brukar de sällan bry sig om nykomlingar om de inte är exakt samma art eller mycket snarlika.

De ända kirurgerna som jag har haft erfarenhet av eller sett som är i full rätt av benämningen aggressiva är A. Lineatus och A. Sohal och deras aggressioner kommer alltid då akvariets volym känns för liten för fisken eller när de har börjat bli lite större.

Ex.

En A. Sohal som gick i mitt akvarium funkade bra med alla fiskar som fanns i akvariet när han kom ner. De första månaderna gick allting bra. Sedan tog han några stenar som revir och började försvara dem. Någon månad senare vill han jaga iväg alla fiskar från platsen vilket resulterade i att de inte kunde fly någonstans då akvariet inte var tillräckligt stort. För att inte spä på alltihopa flyttade jag honom till ett akvarium ägt av Jens på forumet. Till en början trodde jag inte det skulle gå eftersom han hade kirurger i sitt akvarium som var mycket mycket mindre än mina. Men de nya literna och den nya miljön hade en lugnande inverkan. Han rörde ingenting.

Skillnaden med en sådan fisk och de som diskuteras i tråden är att A. lineatus och A. Sohal ALLTID blir aggressiva när utrymmet känns för litet och de är väldigt starkt revirhävdande. Det går inte att jämföra med andra kirurger.

Zebrazoma, ctenochaetus och naso brukar vara aggressiva under en den första tiden men funkar bra att ha ihop flera stycken då de inte på långa vägar är revirhävdande som acanthurus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite ska kirugerna jaga varandra för då blir färgerna bättre!

Jag har en flavescens som jagar mina xanthurus när han får syn på dem och orkar, de tar bara ett varv bakom en sten och sen är de framme igen. Oftaste verkar han glömma dem med sedan rinner sinnet över då och då. Det har pågått under lång tid, men verkar inte stressa xanthurusarna alls.

Jag har 6 stycken hepatus som då och då jagar varandra. Jag vet inte riktigt vad det är för beteende men det är ofta ett par. Först jagar den ena den andra och sen byter de. Det verkar vara någon form av tidsfördriv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste på ett forum att man ska välja kirurger med olika kropsform för att undvika (minska risken för) bråk. Stämmer det?

Ja, inga av mina kirurger har rört något utanför familjen. Det är när man ska ha fler av samma eller nära släktingar det kan vara problem. Jag släppte i två nya flavescens för ett par veckor sedan, hade en liten innan i karet som pryglade upp dom två nya nästan dubbelt så stora efter noter!!!

Gick ett par dagar så blev den ena acepterad och den allra största håller på att komma in i gänget efter mycket tjaffs och bråk.

Som André skrev innan så tog jag över hans A sohal som blev lugn och fin direkt när den fick yta!!

Fråga: Vågar jag handla hans Lineatus oxå och släppa ner till sohal med vänner(Inga andra Acanthurus)

Eller blir det elände?

Någon som kör Sohal och Lineatus tillsammans??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja,jag tror det funkar,tycker sohalen är lugn så länge ingen kaxar mot den,verkar vilja vara king.linneatusen tycker jag är ganska fredlig,jag har två tennentis oxå ,plus en scopas och en ilsken flavecens,så det är nog värt ett försök.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dom suraste i min burk är mina förbenade Tomatclowner som lägger rom..

Isynnerhet honan som anfaller mig varenda gång jag ska ner och rota.

Jag simmar hellre med vithaj än dom två utstuderat elaka odjuren.

Så fort jag bara ska flytta något så attackerar honan för att döda och jag blir lika rädd varje gång för 7cm fisken. En gång i gamla karet ryckte jag till och skar upp handen i mittstaget av karet.

Men dom rör knappt nån annan fisk utan det är mig dom ska på och när en fullvuxen människa inser att han blivit livrädd för en så liten fisk så vill man bara välta saker omkring sig, men det går ju inte heller ha ha...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Runt Lunch får jag ett SMS av min sambo, den gula kirurgen har inga fenor kvar.... Så jag tog en tur till byggmarknaden och närmaste trädgårdsbutik och fyndade lite. Dom hadde jätte fina filterkassar till dammar på mellan 1-15L för några tior klart användbara till det mesta. så det fick bli en sån. När jag kommer hem så sitter min sambo uppkrupen på en pall brevid akvariet. Med Eheimgripen i ena näven för att jaga bort scopasen och Lo vulpinis som även den börjat jaga kirurgen. Ja hon är ett fynd....

Nu har jag ialla fall den gula kirurgen gåendes i en kasse, om ett par dagar så tängte jag försöka att få fatt på mobbarna och lägga dom i kassen medans den gula kirurgen aklimatiserar sig.

Just nu var den så illa åtgången att den inte brydde sig om att försvara sig längre, så jag hoppas att den överlever.

post-822-14468912685031_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klubbsson!

Jag håller tummarna.

Er övriga kan jag bara säga att ni har nu lugnat mig igen. Blev fundersam på hela min plan vad det gäller fiskar. Älskar ju kirurger och blev lite tveksam då jag inte har erfarenheten. Dock skriver ni som mina tidigare tankar var!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...