Gå till innehåll

Snygg sps-burk utan MH!


chrilleus

Rekommenderade inlägg

Ett tips titta på hans burk riktigt noga. Hans koraller blir ljusare och ljusare i färgen för varje månad! Snart har han inga marginaler att gå på!

Det är häftigt med dessa färger men ack så svårt att ligga där på knivseggen och behålla dem!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips titta på hans burk riktigt noga. Hans koraller blir ljusare och ljusare i färgen för varje månad! Snart har han inga marginaler att gå på!

Det är häftigt med dessa färger men ack så svårt att ligga där på knivseggen och behålla dem!

Tror det är svårt att göra en sådan jämförelse eftersom ljus, kamerabearbetning etc kan skilja mellan bilderna. Titta t.ex. på bakgrundsfärgen på karet så ser det annorlunda ut. Denna har med all sannolikhet inte bytts ut... Säger dock inte att det kan stämma det du säger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har rätt i att det är svårt att bedömma olika bilder!

De bilder från sept 05 och de senaste skiljer sig lite åt! Sen tittar du på de bilder som är länkade här ovan så ser du att den första bilden som har mörkare koraller upplevs som kraftigare belyst (se sanden och bakgrunden) änn den nedanför. På den senare bilden är korallerna ljusare i färgerna fast den upplevs som svagare belyst.

Hans akvarium har riktigt häftiga färger och själv skulle jag vilja få lite mer ljusa toner vilket jag tycker om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett i min smak mycket onaturlig färgat korallakvarium. Påminner om färgerna i lördagsgodispåsen.

Tillbaka till naturfägerna. Och skippa designtävlingen....

visst är det snyggt kar,men håller med dig thore,det är lite "too much"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han beskriver vad han gör här med sitt akvarium vad det gäller tillsatser! Han mixar lite olika preparat men huvudsakligen från Korallenzucht och PRODIBIO.

http://www.hausriff.ch/24181/13835.html

Färgerna i det där akvariet är ju i ena ytterlighetsläget, det andra är ju det helbruna SPS akvariet. Men ett akvarium som detta hittar man ju inte 1 på 10000 ens. Se det som en trädgård, alla har olika kvaliteer och uppfyller ägarens vision och dröm!

Att nån tycker om dessa färger behöver inte orsaka någon slags oro i mellanmjölkens land tycker jag. Fast plyshbruna koraller har ju också sin charm!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo,smaken är olika,som tur är, men det blir nästan som när man förädlade sötvattefiskar,lite groteskt.det har inte med landet lagom att göra,för min del,jag gillar när det är likt verkligheten.sen är det upp till var och en att ha det som dom vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja lära mig mer om att få fram de naturliga färgerna på mina koraller och kunna kombinera smakfulla färger och växtsätt sånt är jättespännande tycker jag.

Sånna här killar ligger ju ute i pereferin och experimenterar, deras kunskaper kommer ju senare att spridas bland andra akvarister och då kan vi alla kanske välja mer bland färgsättning efter smak. Det känns mycket mer spännande änn att det bara blir en färg på en korall och vi inte vet riktigt varför! Att kunna veta att korallerna behåller sina färger om man gör si eller så eller att olika arter regerar si eller så på olika förutsättningar är en spännande möjlighet i framtiden.

Kanske kommer vi att få en bra möjlighet att i framtiden kunna kombinera färger i korallkaren på samma sätt som vi idag gör i våra rabatter. Det ser jag fram emot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag startade med saltvatten mycket p.g.a färgerna och formerna på fiskarna och nu när korallerna är det stora intresset så jag väljer koraller på färgen och växtsättet jag kan köpa en brun korall om växtsättet tilltalar mig och om man har blåa, lila, gula, rosa, gröna koraller så tycker jag att någon brun korall ska ingå i besättningen också för brunt är också en färg .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du skulle tröttna på alla färgerna så finns det gott om billiga bruna acroporor, problemet är kanske att få dom att behålla den fina bruna färgen. Nä skämt åsido jag tycker det karet är skitsnyggt, verkligen något att ha som föredöme, klart imponerande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla ytterligheter berör på ett eller annat sätt, jag är mycket imponerad över helheten, alla korallerna är på topp. Jag skulle inte ha något emot att ha ett sådant kar hemma. Men jag skulle ännu heller vilja välja 15 stycken av korallerna han har och ge dem lite plats så varje exemplar kommer fram mera.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackert? Ja. Naturligt? Nej. Vi har alla olika smak och hur man vill ha sitt akvarium. Jag gillar det mesta, karamellburkar är otroligt vackra och jag är full av beundran till dessa akvarister som lyckas med detta för ögongodis är vad det verkligen är. Jag gillar det mesta som sagt och det är därför som jag aldrig tycks kunna bestämma mig till 100% vad det är jag vill med min hobby, Fish only Javisst! för alla dessa vackra och inressanta fiskar som inte funkar med lägre djur. Karamellburk javisst! men det är inte det lättaste att få till ett sådant kar för det kräver en massa tid bara till att få tag i koraller med bra gener. Jag har varit länge inne på att ha ett lite mer slimmat utbud av acroporor och istället ha större grupper av varje sort och därför har jag fraggat ganska mycket på några sorter men det är inte lätt när man snubblar över någon vacker acropora i affärerna och kommer hem med en art till så jag ligger just nu på något mellanting av alla dessa varianter. Mitt kar har både kejsare och fjärilar några arter acropora som jag vill ha mycket av och ändå lite för många arter för att komma undan karamellburken så mitt kar blir en kompromiss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...