GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Ska plocka Knappar, Palythoa i julhelgen. 

Jag tÀnkte dra av dem över ytan med den risk det innebÀr. Dem kan spruta gift samt Àven lÀmna detta pÄ stenen. 

FrÄgan Àr dock om gasfilter som skyddar mot organiska Ängor Àven skyddar mot luftburet gift?

"Gasfilter 757-N A1 (2 st.), som skyddar mot organiska gaser och Ängor med kokpunkt över 65 °C, exempelvis lösningsmedel sÄsom lacknafta och xylen. GodkÀnd enligt EN140:1998" - Biltema.

Ändrat av Casio

Postat

Jag tar för givet att du Àr ensam i huset.

Palytoxin Àr stora molekyler sÄ de sprids inte i gasform utan som aerosoler. (Via vattenbubblor som spricker).

Giftet tas frÀmst upp i vÄta ytor som lungor och ögon men passerar ocksÄ i viss mÄn genom huden. Ett sÄr Àr en inkörsport.

Glenn i Skillingaryd borstade av Palythoa med en rotborste under rinnande vatten och frugan som var tvÄ rum bort Äkte in pÄ sjukhus.

(Men inte lika lÀnge som Glenn.)

Palytoxin Àr biologiskt nedbrytbart men inte nÀr det Àr torrt. Det betyder att torkade droppar kan ha giftet kvar lÄng tid.

Det binds ocksÄ i aktivt kol.

Giftet bryts ned av stark syra och stark alkali. 

Jag skulle aldrig lyfta nÄgot med Palythoa pÄ över vattenytan igen.

Sista förgiftningen (hoppas jag) gjorde jag genom att jag fick stÀnk pÄ byxorna nÀr jag lyfte ur tvÄ hinkar med Palythoa bevÀxta stenar under vattenytan.

Jag fick tydligen stÀnk pÄ bÄda byxbenen . Jag hade regnjacka, plastkassemössa, gummistövlar och dubbla handskar pÄ mig men byxorna var inte vattentÀta.

Jag mÀrkte aldrig nÄgot stÀnk. Fram pÄ natten började det klia pÄ lÄren och jag upptÀckte att vilopulsen var 125.  Jag hade en röd svullen flÀck som var stor som en hand och en som en dryg handflata pÄ lÄrens framsida. Sjukhusbesök. Klockan 4 (tror jag) var pulsen nere i 124 och eftersom jag i övrigt mÄdde bra fick jag Äka hem. NÀsta förmiddag var pulsen normal.

De andra 2 gÄngerna var det mycket, mycket vÀrre.

Om jag skulle bli tvingad att göra nÄgot liknande igen skulle jag:

1. Kolla denna listan igen sÄ jag inte missat nÄgot.

2. VÀlja en dag nÀr det inte bör vara kö pÄ akuten. Det Àr inget roligt att vÀnta pÄ akuten med en blixtrande huvudvÀrk och hög feber.

3. Se till att jag vore ensam i huset sÄ ingen annan blir drabbad.

4. Starta ett rejÀlt kolfilter i akvariet.

5. Ha vattentÀt skyddsklÀdsel. RegnklÀder - gummistövlar innanför byxorna. LÄnga veterinÀrhandskar+ tjocka vinylhandskar över dÄ det Àr vÀldigt lÀtt att riva hÄl i de tunna handskarna.

Plastkassemössa. Andningsfilter med kol.

6. Öppna fönster.

7. LÀgga över alla stenar med Palythoa pÄ i hinkar nere i akvariet. BÀra ut alla hinkar med stenarna under vattenytan och lÀgga lock pÄ.

8. Ta av skyddsklÀderna och lÀgga det som inte skall kastas i tvÀttmaskinen.

9. Duscha. Ta bara pÄ nytvÀttade klÀder.

10. StÀnga fönstren. Nya vinylhandskar pÄ. Torka ren alla vattenflÀckar och lÀgga handdukarna i tvÀttmaskinen. 

Kör tvÀttmaskinen.

11. GÄ ut och hÀlla en halvliter kaustiksoda i varje hink. LÀgg pÄ lock med ett litet hÄl i locket sÄ att det inte flyger av om det blir övertryck i hinken.

12. TvÀtta de klÀder jag hade pÄ mig under Palythoajobbet.

13. VÀnta en vecka om det Àr sommartemperatur. Byt vatten. En ny halvliter kaustiksoda i hinken.

14. VÀnta nÄgra veckor och byt sedan vatten tills det slutar lukta. Ta av locken och lÄt luftens koldioxid sÀnka pH i hinkarna.

Lycka till.

Postat
  • Författare

Hade hoppats pÄ svar likt ovan frÄn kunnig person, tack.

IgÄr kvÀll, efter att jag hade skrivit ovan inlÀgg lÀste jag Glenns trÄd. Min tanke var att jag skulle rÀdda skelettet pÄ SPS genom att dra bort Palythoan. Det slutade dock med att jag bröt av Staghornen och digitatan pÄ dem stÀllen jag kom Ät under vattenytan. Foten och sten med Palythoan Àr omhÀndertagen.

Postat

HallÄ.

Jag har sÄdana hÀr knappar pÄ min levande sten, rÀtt högt upp sÄ de kommer ovanför ytan vid vattenbyte. Brukar vara varsam vid byten och har ej blivit pÄverkad Ànnu. NÄgon som vet hur giftiga dessa kan vara?

452_aquarium_science_palytoxin_and_you.jpg

Postat

Det Àr Palythoa toxica som Àr den farliga varianten, för att förtydliga lite i trÄden.

Postat

SÄ skulle jag aldrig sÀga.

Giftet har hittats i andra Palythoa ocksÄ men toxica var den som gav namn Ät giftet och antagligen innehÄller mest.

Men jag har sett en kÀlla dÀr de hittat det i en Zoanthus ocksÄ. 

Kommer jag ihÄg rÀtt hade de nÄgra prov frÄn havet och köpte nÄgra till i en akvarieaffÀr. De ville se om giftigheten minskade i fÄngenskap som det t.ex gör i en del pilgiftsgrodor.

Den nÀst giftigaste kom frÄn affÀren. 

Postat

Ok Stig - dĂ„ fĂ„r jag revidera min uppfattning om toxican till "den farligaste" - du brukar ju ha koll pĂ„ vad du sĂ€ger!👃

Vet du i vilken omfattning och i vilka andra det fanns höga halter, hela slÀktet eller?

Det hade ju varit intressant att kolla nÄgra som varit i "fÄngenskap" lÀngre Àn i en akvarieaffÀr.

Postat

För jĂ€ttelĂ€ngesen hade jag en liten isolerad ( som tur var ) sten med Palythoa Toxica. Var 10 + större polyper. Den köptes i en butik som jag inte tĂ€nker ange namnet pĂ„, dĂ€r sĂ€ljaren helt sonika tog upp den med hĂ€nder UTAN handskar. Jag sĂ„g tydligt att han greppade över och runt polypernas munnar 😳 och sedan lade över i en pĂ„se. Den sĂ„ldes som Zoanthus. Jag visste att zoanthus var giftiga, men sen upptĂ€ckte jag alltsĂ„ att det var P Toxica jag hade köpt. Jag lyfte ur stenen med mask och handskar och förslöt i 4 fryspĂ„sar. Sen stor pĂ„se. Sen till miljöstation mĂ€rkt. 

Hoppas butiken har bĂ€ttre rutiner och kunskap idag, samt framförallt att det gick bra för han som sĂ„lde den. Han lever Ă€n iaf, har sett han efter det đŸ€ȘđŸ„°

Postat

Det Àr bara en enda undersökning jag sett med flera Palythoa frÄn havet och akvarier.

Min ögonlÀkare letade upp lite information om Palythoa och en av de som hade gett ögonskador var en trefÀrgad Zoanthus att döma av bilder jag sÄg.

Nu kan ju givetvis en Zoanthus vara vÀrd för en hel del olika bakterier i slemskiktet sÄ det kan naturligtvis ha varit ett bakterieangrepp.

Jag behandlades bara med antibiotika dÄ förgiftningen redan hade skadat hornhinnan och det enda man kunde göra var att utesluta eventuella bakterieangrepp i skadan.

Men i undersökningen jag refererade till analyserades giftet och mÀngden av det.

• 2 veckor senare...
Postat

NÀr man hanterar zoas och anemoner mÄste man förutsÀtta att de drar ihop sig och kan "squirta", sÄ det inte trÀffar i ögonen.

Jag har ju hanterat Zoas , mer eller mindre dagligen i mÄnga Är utan biverkningar.......eller, sÄ kanske det helt enkelt förklarar en hel del :)

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.