Postat 22 december 20213 Ă„r Ska plocka Knappar, Palythoa i julhelgen.  Jag tĂ€nkte dra av dem över ytan med den risk det innebĂ€r. Dem kan spruta gift samt Ă€ven lĂ€mna detta pĂ„ stenen.  FrĂ„gan Ă€r dock om gasfilter som skyddar mot organiska Ă„ngor Ă€ven skyddar mot luftburet gift?  "Gasfilter 757-N A1 (2 st.), som skyddar mot organiska gaser och Ă„ngor med kokpunkt över 65 °C, exempelvis lösningsmedel sĂ„som lacknafta och xylen. GodkĂ€nd enligt EN140:1998" - Biltema. Ăndrat 22 december 20213 Ă„r av Casio
Postat 23 december 20213 Ă„r Jag tar för givet att du Ă€r ensam i huset. Palytoxin Ă€r stora molekyler sĂ„ de sprids inte i gasform utan som aerosoler. (Via vattenbubblor som spricker). Giftet tas frĂ€mst upp i vĂ„ta ytor som lungor och ögon men passerar ocksĂ„ i viss mĂ„n genom huden. Ett sĂ„r Ă€r en inkörsport. Glenn i Skillingaryd borstade av Palythoa med en rotborste under rinnande vatten och frugan som var tvĂ„ rum bort Ă„kte in pĂ„ sjukhus. (Men inte lika lĂ€nge som Glenn.) Palytoxin Ă€r biologiskt nedbrytbart men inte nĂ€r det Ă€r torrt. Det betyder att torkade droppar kan ha giftet kvar lĂ„ng tid. Det binds ocksĂ„ i aktivt kol. Giftet bryts ned av stark syra och stark alkali.  Jag skulle aldrig lyfta nĂ„got med Palythoa pĂ„ över vattenytan igen. Sista förgiftningen (hoppas jag) gjorde jag genom att jag fick stĂ€nk pĂ„ byxorna nĂ€r jag lyfte ur tvĂ„ hinkar med Palythoa bevĂ€xta stenar under vattenytan. Jag fick tydligen stĂ€nk pĂ„ bĂ„da byxbenen . Jag hade regnjacka, plastkassemössa, gummistövlar och dubbla handskar pĂ„ mig men byxorna var inte vattentĂ€ta. Jag mĂ€rkte aldrig nĂ„got stĂ€nk. Fram pĂ„ natten började det klia pĂ„ lĂ„ren och jag upptĂ€ckte att vilopulsen var 125. Jag hade en röd svullen flĂ€ck som var stor som en hand och en som en dryg handflata pĂ„ lĂ„rens framsida. Sjukhusbesök. Klockan 4 (tror jag) var pulsen nere i 124 och eftersom jag i övrigt mĂ„dde bra fick jag Ă„ka hem. NĂ€sta förmiddag var pulsen normal. De andra 2 gĂ„ngerna var det mycket, mycket vĂ€rre. Om jag skulle bli tvingad att göra nĂ„got liknande igen skulle jag:  1. Kolla denna listan igen sĂ„ jag inte missat nĂ„got. 2. VĂ€lja en dag nĂ€r det inte bör vara kö pĂ„ akuten. Det Ă€r inget roligt att vĂ€nta pĂ„ akuten med en blixtrande huvudvĂ€rk och hög feber. 3. Se till att jag vore ensam i huset sĂ„ ingen annan blir drabbad. 4. Starta ett rejĂ€lt kolfilter i akvariet. 5. Ha vattentĂ€t skyddsklĂ€dsel. RegnklĂ€der - gummistövlar innanför byxorna. LĂ„nga veterinĂ€rhandskar+ tjocka vinylhandskar över dĂ„ det Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att riva hĂ„l i de tunna handskarna. Plastkassemössa. Andningsfilter med kol. 6. Ăppna fönster. 7. LĂ€gga över alla stenar med Palythoa pĂ„ i hinkar nere i akvariet. BĂ€ra ut alla hinkar med stenarna under vattenytan och lĂ€gga lock pĂ„. 8. Ta av skyddsklĂ€derna och lĂ€gga det som inte skall kastas i tvĂ€ttmaskinen. 9. Duscha. Ta bara pĂ„ nytvĂ€ttade klĂ€der. 10. StĂ€nga fönstren. Nya vinylhandskar pĂ„. Torka ren alla vattenflĂ€ckar och lĂ€gga handdukarna i tvĂ€ttmaskinen. Kör tvĂ€ttmaskinen. 11. GĂ„ ut och hĂ€lla en halvliter kaustiksoda i varje hink. LĂ€gg pĂ„ lock med ett litet hĂ„l i locket sĂ„ att det inte flyger av om det blir övertryck i hinken. 12. TvĂ€tta de klĂ€der jag hade pĂ„ mig under Palythoajobbet. 13. VĂ€nta en vecka om det Ă€r sommartemperatur. Byt vatten. En ny halvliter kaustiksoda i hinken. 14. VĂ€nta nĂ„gra veckor och byt sedan vatten tills det slutar lukta. Ta av locken och lĂ„t luftens koldioxid sĂ€nka pH i hinkarna.  Lycka till. Â
Postat 23 december 20213 Är Författare Hade hoppats pÄ svar likt ovan frÄn kunnig person, tack.  IgÄr kvÀll, efter att jag hade skrivit ovan inlÀgg lÀste jag Glenns trÄd. Min tanke var att jag skulle rÀdda skelettet pÄ SPS genom att dra bort Palythoan. Det slutade dock med att jag bröt av Staghornen och digitatan pÄ dem stÀllen jag kom Ät under vattenytan. Foten och sten med Palythoan Àr omhÀndertagen.
Postat 26 december 20213 Är HallÄ. Jag har sÄdana hÀr knappar pÄ min levande sten, rÀtt högt upp sÄ de kommer ovanför ytan vid vattenbyte. Brukar vara varsam vid byten och har ej blivit pÄverkad Ànnu. NÄgon som vet hur giftiga dessa kan vara?
Postat 30 december 20213 Ă„r Det Ă€r Palythoa toxica som Ă€r den farliga varianten, för att förtydliga lite i trĂ„den. Â
Postat 1 januari 20223 Ă„r SĂ„ skulle jag aldrig sĂ€ga. Giftet har hittats i andra Palythoa ocksĂ„ men toxica var den som gav namn Ă„t giftet och antagligen innehĂ„ller mest. Men jag har sett en kĂ€lla dĂ€r de hittat det i en Zoanthus ocksĂ„. Kommer jag ihĂ„g rĂ€tt hade de nĂ„gra prov frĂ„n havet och köpte nĂ„gra till i en akvarieaffĂ€r. De ville se om giftigheten minskade i fĂ„ngenskap som det t.ex gör i en del pilgiftsgrodor. Den nĂ€st giftigaste kom frĂ„n affĂ€ren.Â
Postat 1 januari 20223 Ă„r Ok Stig - dĂ„ fĂ„r jag revidera min uppfattning om toxican till "den farligaste" - du brukar ju ha koll pĂ„ vad du sĂ€ger!đ  Vet du i vilken omfattning och i vilka andra det fanns höga halter, hela slĂ€ktet eller? Det hade ju varit intressant att kolla nĂ„gra som varit i "fĂ„ngenskap" lĂ€ngre Ă€n i en akvarieaffĂ€r.
Postat 1 januari 20223 Ă„r För jĂ€ttelĂ€ngesen hade jag en liten isolerad ( som tur var ) sten med Palythoa Toxica. Var 10 + större polyper. Den köptes i en butik som jag inte tĂ€nker ange namnet pĂ„, dĂ€r sĂ€ljaren helt sonika tog upp den med hĂ€nder UTAN handskar. Jag sĂ„g tydligt att han greppade över och runt polypernas munnar đł och sedan lade över i en pĂ„se. Den sĂ„ldes som Zoanthus. Jag visste att zoanthus var giftiga, men sen upptĂ€ckte jag alltsĂ„ att det var P Toxica jag hade köpt. Jag lyfte ur stenen med mask och handskar och förslöt i 4 fryspĂ„sar. Sen stor pĂ„se. Sen till miljöstation mĂ€rkt.  Hoppas butiken har bĂ€ttre rutiner och kunskap idag, samt framförallt att det gick bra för han som sĂ„lde den. Han lever Ă€n iaf, har sett han efter det đ€Șđ„°
Postat 2 januari 20223 Är Det Àr bara en enda undersökning jag sett med flera Palythoa frÄn havet och akvarier. Min ögonlÀkare letade upp lite information om Palythoa och en av de som hade gett ögonskador var en trefÀrgad Zoanthus att döma av bilder jag sÄg. Nu kan ju givetvis en Zoanthus vara vÀrd för en hel del olika bakterier i slemskiktet sÄ det kan naturligtvis ha varit ett bakterieangrepp. Jag behandlades bara med antibiotika dÄ förgiftningen redan hade skadat hornhinnan och det enda man kunde göra var att utesluta eventuella bakterieangrepp i skadan. Men i undersökningen jag refererade till analyserades giftet och mÀngden av det.
Postat 12 januari 20223 Är NÀr man hanterar zoas och anemoner mÄste man förutsÀtta att de drar ihop sig och kan "squirta", sÄ det inte trÀffar i ögonen.  Jag har ju hanterat Zoas , mer eller mindre dagligen i mÄnga Är utan biverkningar.......eller, sÄ kanske det helt enkelt förklarar en hel del
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.