Gå till innehåll

Återkommande prick på EN fisk...? bilder


Dave

Rekommenderade inlägg

Hm ok, får kolla detta, mer teknik att köpa o sen gömma. Stackarn blir ju stressad då jag plockar upp han o i karantänskaret med honom. Han e bevisligen den klenaste av mina fiskar. Men faktiskt full med personlighet o visar sig jämt. Hm.. Tack för svaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat att låta honom vara. Upp och ner ur burken stressar som du säger och är en av anledningarna till prick.

Dessutom måste fisken återetablera sig avseende mat sovplats o.s.v. varje gång han kommer tillbaka. Jag skulle inte flytta en fisk p.g.a. ett par-tre prickar. De andra fiskarna du har är ju inte så prickkänsliga heller. Det som talar mot att låta en prickig fisk gå kvar annars är ju smittorisken till t.ex. känsliga kirurger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är ett litet svampangrepp. Jag hade en palettkirurg ett bra tag som hade ett par små svampangrepp. På morgonen var de helt tydliga och under dagens gång blev det bättre. Och nästa dag likadant. Var jag borta en dag så att fiskarna inte fick mat blev det ännu litet bättre. Det var aldrig så mycket så han kliade sig. Till slut blev fisken för stor för karet så jag sålde honom till Petrol och angreppet försvann. (Putsarräkor?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej svampangrepp e det nog för de var kvar efter 2 dagar i karantänskaret (vilket det står på förpackningen till medicinen) men pricken e väck. Får låta honom vara o se till att han blir imun istället. Har inga pengar till uvc nu så det får kommma senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Han e nu prickig varannan dag!? en dag prickar här o där, o sen nästa morgon inga... Har inte sett honom "gå till" min putsarräka, så jag vet inte hur han blir av med dem. De andra fiskarna visar inga tecken på något. gott det. Han blir nog imun snart. Sen får det bli uvc, ännu en pump o en lampa som värmer . . . : )

Sen härligt med varmt väder, 28 grader i karet idag.. uuh.. Dock tycks mina fraggar från min sarcophyton slå ut som om de inget annat gjort. Skoj med 9 sarcosar... : )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

japp då behöver man inte oroa sig för clowngobyn mer, låg stendöd o blek på botten imorse. åt o hade fin färg igår kväll. jaja han kanske var gammal o lite svag redan då jag köpte honom för två månader sedan. Tråkigt då han var en lite fin fisk o visade sig ofta där han satt i en av sarcophytonfraggarna o kikade.

Sen har min sixliner wrasse börjar o smaka på sarcosarna, så det blir att byta in den o skaffa något annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina hexataenia har aldrig rört en polyp eller visat det minsta intresse. Jag har Sinularia, Xenia och Sarcophyton bland mjukisarna + ett antal skivanemoner och knappar förutom stjärnpolyper och ett antal stor- och småpolypiga stenisar.

Jag tror att till och börja med skall du mata fiskarna oftare och mindre och på sikt skaffa mer levande sten så att din hexataenia kan få litet mer "riktig" mat.

Apropå Jakens inlägg så rekommenderas hexataenian av flera Saltgurus för att de äter parasitsnäckor på mjukkoraller. De brukar oftast finnas vid korallens fot.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den biter delar ur fraggarna som den sen äter eller spottar ut. nu såg jag att min lilla grönchromis har fått stryck med, ena dorsalfenan e splittad o den använder den knappt för att simma med. Nej, har för litet kar för denna fisk, får byta in den på fredag o införskaffa annat. Dock ska jag ha mer sten. Hittar jag en ny likadan som är mindre kanske jag tar den istället. Denna börjar nog bli lite för stor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Allright, bytte till en liten golden neongoby, men efter 4 dagar i karet är den lilla stackaren nästan täckt av genomskinliga "tussar". De började som många små små pricker o täcker nu nästan hela fisken. Den har ätit lite artemia så jag hoppas den tar sig igenom. Men det är samma som var på min gröna goby som ses ovan här, så det borde vara svamp? klarar den att ha så mycket svamp på sig? har beställt ett UVC nu så jag blir av med dessa parasiter/växter en gång för alla. Vill inte ta upp honom o låta honom simma i sötvatten då han i fredags flyttade in, precis som Capote skriver så är det onödligt o stressa honom. Bara o vänta o hoppas UVC löser det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälper UVC mot svamp? Trodde den var mest mot parasiter och bakterier.

Sickboy om du har så stora problem med sjuka fiskar helatiden, ta det lite lungt låt det gå 2-3 månader utan känsliga fiskar. Just har du antagligen enhel del parasiter och sjukdomar i karet. Genom att introducera en en ny fisk så får de ett nytt värddjur. Så mitt råd är att lämna tillbaka fisken och vänta 3 månader innan ny fisk.

Jag hade samma problem innan, men det var med clownfiskar. Köpte 5st odlade perculor och de dog en efter utan anledning, så jag lämnade tillbaka den när det var 2st kvar. Okej tänkte jag fel på mitt akvarium eller något annat, så jag väntade ca 2månader. Köpte 3st nya clowner hände samma sak igen, 1st gick bort utan några synliga tecken efter 5dagar, så jag lämnade in dem.

Nu har jag 2st clowner som har gått 2 månader, men jag väntade 6 månader innan jag skaffade dem. Så antagligen var det någon parasit i mitt kar som angrep clownfiskar. Men det är min teori, mina värden var bra hela denna tiden.

/Torbjörn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja denna hobby bara ger o ger... eller tar rättare sagt. Min lilla clowngoby okinawae e nu med död, fast jag hittar honom inte?!!? har haft ur alla stenarna (fem st) vara en sten e helt platt. Där e han inte... senast igår åt han o hade fin färg. Hade små små svampväxter på två av sina fenor, men de borde han bli imun mot. Men så är han puts väck... Har lock på min kub så hoppat har inte heller gjort. . . Tråkigt värre....

Någon mer som känner frustration som jag? .... daaamn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok denna hobby ger... haha Min lilla gula clowngoby lever!! han hade åkt bakom i sumpsystemet, jag tittade två gånger där, men då han e strax över 2 cm stor missade jag honom! fick operera ut honom via min flickvän o hennes smala händer. Nu sitter han på sin plats under pumpen o kikar igen! Sweeet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att hobbyn ger och tar det får man vara medveten om.

Tycker du skall vänta kanske 2 veckor innan du sätter ner något nytt och samtidigt kontrollera alla vattenvärden. Hittar inte någonstans i tråden hur ditt vatten är.

Vad har du sedan för putsare i burken? Finns det räkor som pustar?

Har du skummare eller byter du vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

setupen:

skummare, byter 10 liter vatten i veckan då jag suger upp skit från den tunna sandbädden jag har. Har 15 kg sten. har 1100 pump i sumpen som tar hand om ytan + en 1200 pump i karet. Kör med osmosvatten

Vattenvärden är:

nitrit 0

nitrat < 1

ph 8,4

KH 7

vattentemp 25,5

salt 1,022

får hem ett 9 watts uvc vilken dag som helst

har en putsarräka o 7 sniglar o två eremiter.

karet har varit igång snart 4.5 månader. Tänker inte sätta in mer fisk förräns om ett par månader, om ens då. Får se.

Till greger: Läste om fiskarna, de ska tåla varandra, inte vara överkänsliga för sjukdomar etc. Har bra vattenvärden så vad tänkte du att jag behöver läsa på om?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...