Gå till innehåll

VILKA FISKAR HAR NI?


jojjo00

Rekommenderade inlägg

3 timmar sedan, jojjo00 skrev:

Hej! 

jag har ett 200 liters saltvattenakvarium. Tips på 5 fiskar och 2 ryggradslösa djur? som passar bra ihop? och hur många av varje har ni? berätta gärna!

 

tacksam för snabbt svar🥰

Oj det finns så många alternativ. 
Någon kirurg eller två. Vissa blir för stora och behöva flyttas efter en tid. Chromis, ett clownpar, några kardinaler, sphaeramia nematoptetra eller pterapogon kauderni. Anthias, ngn goby tex diamond watchman. Foxface (blir också stora). Blennys, wrassar mm. 
Ett par sjöborrar och olika sorters snäckor.

Eremitkräftor är också fina och underhållande.🙂

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kirurger skulle jag aldrig rekommendera till ett 200 liters kar. Foxface brukar bli ungefär 17 cm i lite större kar men vem skulle vilja bo så trångt att man inte kan växa till full längd?

Anthias är också tveksamt då de behöver vara många för att trivas.

Gyltor, Smörbultar, Sjökockar eller blennider finns det många av för att inte nämna de snällaste frökenfiskarna.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med vilka fiskar i vilket akvarium är ett känsligt ämne som enbart det egna samvetet styr över, finns bara ett fåtal arter som har ett fullgott liv i ett akvarium och vi håller de för att det är vår hobby.

personligen så tycker jag väll inte att fiskar är svinsmarta och de verkar ha det ganska bra hos mig.

 

Kirurger kräver av vad jag har erfarit mest yta , de är aktiva och gillar att ta lite fart, kejsarna svävar mer i lugn och ro och de känns som de inte bryr sig så mycket om ytan bara om mat i mängder. 
 

För att inte sabba tråden helt , det finns flera bra alternativ för den storleken clowner av nån lite snällare sort, firefish , watchmangoby , nån dvärgkejsare, mandarin och en scopas  hade jag i mitt.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med föregående. Det finns ingen anledning att ha i stora fiskar som mår bättre i större kar och som dessutom bara får karet att se litet ut. Mycket snyggare med fisk som är små i proportion till akvariet. Här har saltvattenshobbyn lite att lära från aquascaping i sötvatten.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av anledningarna till att ha kirurger eller foxfaces är väl att de är bra på att käka alger vilket är väldigt användbart i början. 
Om man nu skulle skippa de större algätarna, vad kan de ersättas med? En blenny for sure men har läst att de ofta kan vara aggressiva mot varandra så det kanske inte går med mer än en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...