GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

VILKA FISKAR HAR NI?

Featured Replies

Postat

Hej! 

jag har ett 200 liters saltvattenakvarium. Tips pÄ 5 fiskar och 2 ryggradslösa djur? som passar bra ihop? och hur mÄnga av varje har ni? berÀtta gÀrna!

tacksam för snabbt svarđŸ„°

Ändrat av jojjo00

Postat
3 timmar sedan, jojjo00 skrev:

Hej! 

jag har ett 200 liters saltvattenakvarium. Tips pÄ 5 fiskar och 2 ryggradslösa djur? som passar bra ihop? och hur mÄnga av varje har ni? berÀtta gÀrna!

tacksam för snabbt svarđŸ„°

Oj det finns sÄ mÄnga alternativ. 
NÄgon kirurg eller tvÄ. Vissa blir för stora och behöva flyttas efter en tid. Chromis, ett clownpar, nÄgra kardinaler, sphaeramia nematoptetra eller pterapogon kauderni. Anthias, ngn goby tex diamond watchman. Foxface (blir ocksÄ stora). Blennys, wrassar mm. 
Ett par sjöborrar och olika sorters snÀckor.

EremitkrĂ€ftor Ă€r ocksĂ„ fina och underhĂ„llande.🙂

Postat

Kirurger skulle jag aldrig rekommendera till ett 200 liters kar. Foxface brukar bli ungefÀr 17 cm i lite större kar men vem skulle vilja bo sÄ trÄngt att man inte kan vÀxa till full lÀngd?

Anthias Àr ocksÄ tveksamt dÄ de behöver vara mÄnga för att trivas.

Gyltor, Smörbultar, Sjökockar eller blennider finns det mÄnga av för att inte nÀmna de snÀllaste frökenfiskarna.

Postat

MĂ„nga som har nĂ„gon mindre kirurg och en foxface som sedan fĂ„ byta hem nĂ€r de börjar vĂ€xa ur karet. Kan inte se ngt fel med det?🙂

Postat

Det dÀr med vilka fiskar i vilket akvarium Àr ett kÀnsligt Àmne som enbart det egna samvetet styr över, finns bara ett fÄtal arter som har ett fullgott liv i ett akvarium och vi hÄller de för att det Àr vÄr hobby.

personligen sÄ tycker jag vÀll inte att fiskar Àr svinsmarta och de verkar ha det ganska bra hos mig.

Kirurger krÀver av vad jag har erfarit mest yta , de Àr aktiva och gillar att ta lite fart, kejsarna svÀvar mer i lugn och ro och de kÀnns som de inte bryr sig sÄ mycket om ytan bara om mat i mÀngder. 

För att inte sabba trÄden helt , det finns flera bra alternativ för den storleken clowner av nÄn lite snÀllare sort, firefish , watchmangoby , nÄn dvÀrgkejsare, mandarin och en scopas  hade jag i mitt.

Postat

Satsa pÄ lite mindre fiskar, storleksmÀssigt. Mindre och fler fiskar ger mer liv till akvariet Àn en eller tvÄ större. 

Ex

Bangikardinal

Gobiodons

Clownfisk 

Postat

HÄller med föregÄende. Det finns ingen anledning att ha i stora fiskar som mÄr bÀttre i större kar och som dessutom bara fÄr karet att se litet ut. Mycket snyggare med fisk som Àr smÄ i proportion till akvariet. HÀr har saltvattenshobbyn lite att lÀra frÄn aquascaping i sötvatten.

Postat

En av anledningarna till att ha kirurger eller foxfaces Àr vÀl att de Àr bra pÄ att kÀka alger vilket Àr vÀldigt anvÀndbart i början. 
Om man nu skulle skippa de större algÀtarna, vad kan de ersÀttas med? En blenny for sure men har lÀst att de ofta kan vara aggressiva mot varandra sÄ det kanske inte gÄr med mer Àn en.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.