Postat 15 februari 20224 Ă„r Hej! jag har ett 200 liters saltvattenakvarium. Tips pĂ„ 5 fiskar och 2 ryggradslösa djur? som passar bra ihop? och hur mĂ„nga av varje har ni? berĂ€tta gĂ€rna!  tacksam för snabbt svarđ„° Ăndrat 15 februari 20224 Ă„r av jojjo00
Postat 15 februari 20224 Ă„r 3 timmar sedan, jojjo00 skrev: Hej! jag har ett 200 liters saltvattenakvarium. Tips pĂ„ 5 fiskar och 2 ryggradslösa djur? som passar bra ihop? och hur mĂ„nga av varje har ni? berĂ€tta gĂ€rna!  tacksam för snabbt svarđ„° Oj det finns sĂ„ mĂ„nga alternativ. NĂ„gon kirurg eller tvĂ„. Vissa blir för stora och behöva flyttas efter en tid. Chromis, ett clownpar, nĂ„gra kardinaler, sphaeramia nematoptetra eller pterapogon kauderni. Anthias, ngn goby tex diamond watchman. Foxface (blir ocksĂ„ stora). Blennys, wrassar mm. Ett par sjöborrar och olika sorters snĂ€ckor. EremitkrĂ€ftor Ă€r ocksĂ„ fina och underhĂ„llande.đ Â
Postat 16 februari 20224 Är Kirurger skulle jag aldrig rekommendera till ett 200 liters kar. Foxface brukar bli ungefÀr 17 cm i lite större kar men vem skulle vilja bo sÄ trÄngt att man inte kan vÀxa till full lÀngd? Anthias Àr ocksÄ tveksamt dÄ de behöver vara mÄnga för att trivas. Gyltor, Smörbultar, Sjökockar eller blennider finns det mÄnga av för att inte nÀmna de snÀllaste frökenfiskarna.
Postat 16 februari 20224 Ă„r MĂ„nga som har nĂ„gon mindre kirurg och en foxface som sedan fĂ„ byta hem nĂ€r de börjar vĂ€xa ur karet. Kan inte se ngt fel med det?đ Â
Postat 16 februari 20224 Ă„r Det dĂ€r med vilka fiskar i vilket akvarium Ă€r ett kĂ€nsligt Ă€mne som enbart det egna samvetet styr över, finns bara ett fĂ„tal arter som har ett fullgott liv i ett akvarium och vi hĂ„ller de för att det Ă€r vĂ„r hobby. personligen sĂ„ tycker jag vĂ€ll inte att fiskar Ă€r svinsmarta och de verkar ha det ganska bra hos mig.  Kirurger krĂ€ver av vad jag har erfarit mest yta , de Ă€r aktiva och gillar att ta lite fart, kejsarna svĂ€var mer i lugn och ro och de kĂ€nns som de inte bryr sig sĂ„ mycket om ytan bara om mat i mĂ€ngder.  För att inte sabba trĂ„den helt , det finns flera bra alternativ för den storleken clowner av nĂ„n lite snĂ€llare sort, firefish , watchmangoby , nĂ„n dvĂ€rgkejsare, mandarin och en scopas  hade jag i mitt.  Â
Postat 16 februari 20224 Ă„r Satsa pĂ„ lite mindre fiskar, storleksmĂ€ssigt. Mindre och fler fiskar ger mer liv till akvariet Ă€n en eller tvĂ„ större. Ex Bangikardinal Gobiodons Clownfisk Â
Postat 16 februari 20224 Är HÄller med föregÄende. Det finns ingen anledning att ha i stora fiskar som mÄr bÀttre i större kar och som dessutom bara fÄr karet att se litet ut. Mycket snyggare med fisk som Àr smÄ i proportion till akvariet. HÀr har saltvattenshobbyn lite att lÀra frÄn aquascaping i sötvatten.
Postat 16 februari 20224 Är En av anledningarna till att ha kirurger eller foxfaces Àr vÀl att de Àr bra pÄ att kÀka alger vilket Àr vÀldigt anvÀndbart i början. Om man nu skulle skippa de större algÀtarna, vad kan de ersÀttas med? En blenny for sure men har lÀst att de ofta kan vara aggressiva mot varandra sÄ det kanske inte gÄr med mer Àn en.
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.