Gå till innehåll

Vem säljer Algenex


Joredsso

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

börjar bli lite desperat i att försöka få bort mina brunalger - ligger som en brun hinna över sten mm och vissa koraller börjar vantrivas vilket jag tror är beroede på algerna (alla vattenvärden är utmärkta).

Jag har läst en hel del positivt om Algenex - men var kan man köpa det? Tips mottages mycket gärna...

Mvh Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan,

börjar bli lite desperat i att försöka få bort mina brunalger - ligger som en brun hinna över sten mm och vissa koraller börjar vantrivas vilket jag tror är beroede på algerna (alla vattenvärden är utmärkta).

Jag har läst en hel del positivt om Algenex - men var kan man köpa det? Tips mottages mycket gärna...

Mvh Johan

Det är inte samma alger som jag haft problem med? Se: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10746

Om det är dom så stavas lösningen N-A-S-O

/Christer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Jag har skaffat Algen Ex men hittar inte någon bruksanvisning. På paketet står det bara dosering varannan dag 6 ml/100L.

Hur länge ska man hålla på? Ska skummaren vara på eller av? Ska man göra vattenbyten efter ett par dagar? Att det ska vara så svårt för tillverkare att knappa ner tre rader...

Tacksam om någon vet mer.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej clownen

saxade detta från ett annat inägg

ALGAE ex for sea water dosage:

15 ml. on 250 litres aquarium water

ALWAYS EVENING!!!!!!!

(evening the photosynthesis of the algae is stopped and one can fight it thereby better.)

each SECOND DAY repeat up to SUCCESS!!

Please....relativ exact litre number take no self over-estimation further:

It does not work against ALL ALGAE thread algae and of them used algae ball algae even Kalkalgen(Halimeda) etc.

it works itself against LUBRICATION ALGAE, there it thereby not around algae, but acts around bacteria. On the other hand there are other means.

Admitted damages:

NO (with exact dosage) also StoneCoralls such as Acropora are not damaged.

A lighter waste of the redox potential is to be determined.

WITH BAD INFESTATION ALSO A TEMPORARY WATER TURBIDITY IS TO BE DETERMINED.

Skimer should be well adjusted.

NO OZONE or COAL during the treatment began. Also a water change is not recommended during the treatment.

Trace elements should not be used within the treatment also.

The light intervals will I on at the most 6 hour (blue phase can be surely longer, this refers to the HQI or daylight/neon tubes) to minimize, which fasten a faster the means effectuation.

__________________

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Christer är du säker på att detta är samma produkt som Algen Ex? Jag köpte en liknande produkt men där framgår att man inte ska köra med skummare, uv, ozon, kol, rowaphos etc under behandling men att man ska ha ordentlig genomluftning och att man ska genomföra vattenbyte efter några dagar. Verkar därför skilja en del mellan rekommendationerna för olika produkter...

Har i varje fall börjat doseringen och hoppas se resultat snart och följer de anvisningar du angav.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownen, har precis börjat kuren (4:e doseringen igår) har sett fläckar av döende alger, och allmänt SER det lite renare ut, men det är fotfarande inte algfritt. Förväntar mig inte detta innan 2 veckor till minst.

Tog några bilder innan jag började, så man får väl titta på före/efter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tur att jag fick instruktionerna eftersom det framgår att:

"All kind of echinoderms (sea stars, brittle stars, sea urchins, etc.) and tridacnid clams are very sensitive to AlgenEx and in most cases such tank inhabitants will die within a couple of days. "

Trodde att det var helt ofarligt för alla invånare, nu verkar det ju vara rena giftet för vissa djur. Jäkligt svagt av http://www.meeresaquaristik.de/ att inte skicka med instruktioner eller ha en varningstext angående detta på flaskan.

Inte heller helt säker på vilken grupp som asparagopsis taxiformis tillhör förutom gruppen rödalger http://www.aquatouch.com/algae.htm. Om det är frågan om blå-grön cyano ska jag först pröva en annan produkt.

“AlgenEX” is effective in killing all kind of algae in your tank except blue-green cyanobacteria."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

MYCKET märkligt att ni inte fick instruktionerna! Herr Mrutzik skickade dem via email dagen efter jag beställde. Tyckte det var j*vla bra service. Fick 2 flaskor på 4 dgr från Tyskland...

Än så länge har det inte blivit någon radikal förändring. (Inne på 10 dagar nu).

Tänkte köra tills båda flaskor är slut, sedan göra ett rejält vatten byte efter (typ 50% eller så) med anledning av att jag inte tillsätter några spårelement (enligt instruktioner).

Har sett att min Catalaphylia Jardinei (Elegance coral) är lite ihopdragen, men det har den varit några månader tidigare också, för att sedan återhämta sig. Vi får se om den repar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med algenex pricis innan jag stack 43veckor på semester. Hade då både Bryopsis och en ful brun hinna överallt på sanden och stenar ,men iövrigt bra trivsel.

(den bruna hinnan kom efter de första korallerna köpts..affären hade samma bruna alger....)

Jag körde knapt 2 veckor med Algenex och fick följande resultat:

Det positiva:

Den bruna hinnan (förmodligen dinoflagelater) försvann på ca 1vecka och kalkalgena syntes för första gången på mycket mycket länge.

Bryopsisen blev ljus och började dö bort.

Acroporona påverkades inte mycket av Algenexet.

Sniglar sjöborrar och linkian klarade sej bra.

Det negativa:

2 montipora blektes och började dö bitvis(de förgrenade) Flakväxande påverkades ej..

Alla koraller såg lite tröttare ut med en mindre "polyp extension"

Jag avslutade kuren(för tidigt pga resan)

Montiporan tog sej fint men även bryopsisen..tyvärr

De bruna äckel-algerna är fortfarande borta och sanden är så ren och fin!!!

Om dinoflagelaterna kommer igen tvekar jag inte att använda algenex igen trotts allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...