Gå till innehåll

osmos eller inte??!!


gesi

Rekommenderade inlägg

jag körde med osmos vid uppstart men nu har jag kört med kranvatten vid påfyllning..

en gång i veckan ca 20l...testade så många värden jag bara kunde i vattnet först och det var förvånansvärt bra resultat!

men en ro är faktiskt inte så dyr så jag har en på inköpslistan den här månaden redan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det sitter redan ett silikat/fosfatfilter i denna RO..+nitratfilter!!..

återigen..tror ni man kan slippa nitratfiltret i sumpen om man fyller på med ´nitratrenat´ osmos vatten från denna RO..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känns lite onödigt med dubbla nitratfilter men man kanske ska inte frångå nitratfiltrering i sump för där fylls det på med nitratrikt vatten från avrinningen hela tiden..

vad vet jag?hur effektivt skulle det vara med att ´bara´ fylla på med nitratfri vatten från RO?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gesi, kan du inte redigera dina inlägg istället för att skriva flera? blir så rörigt..

För att svara på din fråga.. Filtret på osmosen tar bort ev nitrat i kranvattnet, inte ur akvarievattnet som du säkert förstår. Tror det kan vara bra med ett nitratfilter i sumpen också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 korta inlägg efter varann e väl inget att klaga på..

åter till frågan..men visst kan alla bättra på sig..

det kommer in nytt,´nitratfritt´vatten varje gång med påfyllningen som ersätter avdunstat vatten..

nitrat dunstar ju inte med vattnet så en stor del av det ligger kvar i akvariet men det

konsumeras av koraller, bakterier..så frågan är då att istället att ha nitratfiltret som ger rent vatten till akvariet så kan man ju fylla på med nitratrenat vatten från RO..?

jag kanske tänker helt fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här i skåne är det nödvändigt med osmos anser jag. Jag har under 35 år yrkesmässigt tagit vattenprover och ännu icke hittat ett vatten som jag skulle godkänna till ett revkar.

Icke ett enda fritt från nitrat och många även med höga halter nitrit (max 1mg/l för barn under 2 år) och fosfat.

I Hörby har vi skånes bästa vatten ur egen borra i Linderödsåsen men trots detta duger det inte till kar.

Då vi även p.g.a. att vi på många ställen har mycket hårt vatten så avhärdar vattenverket med aluminiumhydroxid och det är också väldigt giftigt. Vad vi böhöver i skåne är ett förfilter 5 mikron, aktivt kolfilter och sist osmos med tryckmätare! Silikatfilter behövs därimot sällan. Obs detta gäller Skåne är mycket annorlunda t.ex i Göteborg med sitt mjuka sura vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

crille: så du menar att man borde ta bort nitrat i akvariet som uppstår..

men när man tillför nitratrenat/fri vatten från RO vid varje påfyllning så borde nitrathalten gå ner..?( någon utspädning+nitratkonsumtion av djuren/bakterierna under tiden..)

jag omformulerar mig:

uppstår det så pass mycket nitrat i ett normalt akvarium (kan man egentligen skaffa fakta om) så man bör ha ett nitratfilter och det blir otillräckligt med påfyllning av nytt RO vatten (ca 10% i veckan..) som är fri från nitrat..?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

crille: så du menar att man borde ta bort nitrat i akvariet som uppstår..

men när man tillför nitratrenat/fri vatten från RO vid varje påfyllning så borde nitrathalten gå ner..?( någon utspädning+nitratkonsumtion av djuren/bakterierna under tiden..)

vad tycker du?

Du har så fel så du vet inte. Nitrat är slutprodukten i nedbrytningsprocessen och har man ingen eller dålig denitrifikation så stiger värderna. Har man mycket fisk och matar mycket så belastar man systemet hårdare och då stiger nitraten fort. Vattenpåfyllning med osmosvatten ändrar ingenting. denitrifikationen sker i syrefattiga miljöer inne i t.ex levande sten och då bildas det kvävgas som måste luftas ur vattenmassorna t.ex med bra cirkulation på vattenytan. Att få bort nitrat finns det lite olika metoder. det vanligaste är ett nitratfilter men svavelkulor och med ett extremt lågt vattengenomflöde. Jag använder vodkametoden och zeolit. Jag tycker du ska leta upp lite information om biologisk nedbrytning för att lära dig. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det bildas ju nitrat i nedbrytningskedjan mat urin skit mm,det du har i kranen innehåller inte mycket,sen om du ska ha nitratfilter i akvariet,eller någon annan metod,det får du avgöra själv.tycker du ska försöka ta reda på lite mer om vad nitrat nitrit ammonium är för något,försök låna några böcker,svårt att förklara här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har redan extern nitratfilter som jag använder och är inkopplad..det jag försökte komma fram till var om påfyllning av osmosvatten som är nitratfri gör så att nitrathalt blir lika högt eller förändras..(eftersom den nitratfria vattenmassan ökar för samma mängd nitrat)..jag har läst en massa fakta om både det biologiska i saltvatten och vattenkemi..

men där ser man svärd!

jag hade då helt fel..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrathalten i vattenledningsvatten kan ligga på 200 eller över. Nitrat är ingenting som vattenverken bryr sig om. Det ända är nitrit som inte får ligga över 1 då detta kan bilda methämoglobin på små barn. Vuxna tål mycket mer.

Om man har en bra nitratreduktion i karet så kanse detta inte spelar någon roll men det är dock en extra belastning.

Jag tror vi skall sluta diskutera nitrat. Utan ta upp den tillförsel av tungmetaller och annat som sker med vattenledningsvatten. Tungmetallet dunstar inte utan blir kvar och det kommer att ske en anrikning och med tiden så kan värdena bli toxiska för framförallt lägre djur. Denna anrikning sker inte hos människor om man ligger under gränsvärdena utan vi pinkar ut överskottet. Likaså har jag påvisat låga halter av bekämpningsmedel i dricksvatten samt även kvinliga hormoner (från p-piller) ej heller tror jag dessa gynnar ett korallrev.

Jag anser att en osmosapparat är ett av de mest viktiga sakerna att investera i. Det finns mycket annat som man kan välja bort innan. (en del helt onödiga finns anrser jag)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Ingvar, det finns faktiskt ett gränsvärde för otjänlighet vid provtagningspunkt för nitrat (som NO3) på 50 mg/l. För nitrit ligger samma gränsvärde på 0,5 mg/l som NO2. Summan NO3/50 + NO2/0,5 måste också var mindre eller lika med 1. Orsaken att man idag har ett gränsvärde för nitrat är rädslan för att nitrit (som helt riktigt är den farliga komponenten) bildas av nitrat när det kommer ner i magen och tarmarna (de är syrefria)

Dessutom gäller tjänligt med anmärkning vid nivåerna 20 mg/l som NO3 samt 0,1 mg/l som NO2.

Se http://www.slv.se/upload/dokument/Lagstiftning/2000-2005/2001_30.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I huvudsak tycker jag ändå att Ingvar har rätt. Det är väldigt lätt att snöa in på det som går att mäta och glömma det som vi inte kan mäta bara för att vi inte har värden mellan noll och hundra.

Att träna genom att titta på sitt och andras kar och fundera på skillnaderna i teknik, djurbesättning och skötsel ger mycket även om man ibland tänker helt fel. Men övning ger färdighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...