Gå till innehåll

osmos eller inte??!!


gesi

Rekommenderade inlägg

Hej

För att avjonisera vattnet (utländsk förkortning DI) (batterivatten är idag kanske den vanligaste produkten där man kör avjonisering) så kan man köra många olika metoder från elektriska (och då tänker jag inte på den "avhärdningsmetod" som används framförallt i Tyskland till att hindra kalkutfällningar i vattenledningsrör) till olika absorbations och sorbations metoder som konsthartser, zeoliter samt ibland aktivt kol. Att tillverka ett sådant vatten hemma som tar allt det som RO gör blir som Stig påpekar ganska dyrt - vissa material kan man heller inte regenerera. RO:s begränsning vad gäller joner är framförallt en jon - silikatjonen, För den som vill bli av med den så är ett silikatfilter efter RO nödvändigt. Ett annat ämne som RO tar dåligt är kloraminer - därför är det inte helt fel att ha ett aktiv kolfilter också - vissa platser är det nödvändigt. En jon som ofta sätter igen de filtermembran som finns i RO-enheten är kalcium. På många ställen är kalciumjonen helt förhärskande jon. Ett zeolitfilter som regenerars med saltvatten ganska ofta är en bra metod för att förlänga livslängden på membranet. Det kopplas in innan.

Har man tillgång till stora mängder avjoniserar vatten billigt så går det ju att använda istället för RO.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag svär i kyrkan - jag gör ingenting mer än att jag aldrig använder varmvattenskranen. Tappar alltid upp kallt vatten som får stå tills det är ungefär rumstempererat. Ibland tar jag kallvatten direkt i men då gäller det bara påfyllning av avdunstat vatten och jag gör påfyllningen i utströmmen från pumpen. Jag har Göteborgsvatten. Det är klorerat. Jag är lite försiktig med vattnet under höstregnen då jag vet att de klorerar lite kraftigare. Känner jag lukt så byter jag inte. Kisel och följande kiselalger är jag inte så bekymrad över eftersom jag överbefolkar mina kar med snäckor i ett tidigt skede. Se mina bilder på utvecklingen i mitt senaste projekt där jag i stort sett fotograferat samma sten under nu två veckor för att visa de olika stadierna. Det är säkrare att köra med osmos men visst går det utan i vissa fall. Du bor i Emmaboda - vad har du för vatten? Kommunalt eller privat vattentäckt?

MVH Lasse

Edit: Glömde att säga att jag vid nystart och större vattenbyte använder vattenberedningsämne typ Aqua Safe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Ta reda på vattenvärdena från vattenverket och om och hur mycket de klorerar. Jag vill minnas att det finns en akvariebutik i Emmaboda - hör med dem om deras erfarenheter av vattnet. Osmos är bra men jag förstår din situation. Om jag skulle välja i den situationen och alla erfarenheter sa att vattnet var OK i kranen skulle jag personligen nog välja att satsa på mer levande sten och vänta ett tag med osmosen. Men det är jag det och många på detta forum skulle säga tvärtom. Prata med folk i Emmaboda som har fisk vad de har för erfarenhet av vattnet och använd ditt eget huvud.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Ett annat ämne som RO tar dåligt är kloraminer - därför är det inte helt fel att ha ett aktiv kolfilter också MVH Lasse

Det är därför det redan sitter ett aktivt kolfilter och även ett sedimentfilter på OR anläggningarna. Aqua medic har också börjat med ett silikatfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet inte om detta har någon betydelse,men dom flesta salt i handeln är gjorda för osmosvatten,är inte då risken

att man får höga värden av vissa ämnen som det redan finns i kranvattnet,eller är det marginellt.?

ricke,sten kan du alltid lägga i efter hand,jag skulle satsat på bra vatten först o främst,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

??? vilket är rätt då?

Därom tvistar de lärde också

Du får avgöra detta själv - det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

Crille har rätt i sitt påpekande, framförallt gäller det nog kalcium och magnesium men det är ganska sällsynt i de småländska tassemarkerna. Däremot är det mycket uppåt Uppsala - Gustav F råkade nog ut för det tror jag.

Kolla vattenvärdena och andras erfarenhet av ditt vatten i Emmaboda - besluta sen. Är du tveksam så ta Osmos.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rickard skaffa dig en osmos, du kommer att få en bättre start än om du kör med kranvatten så är det bara. Jag har kört med både med och utan. Slemalger och en massa andra skitalger kom som ett brev på posten med kranvattnet med osmosvatten har jag inte haft några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Svärd

Ja på ett ungefär. De brukar innehålla Natriumtiosulfat och ett ämne som heter Polyvenulpyrrolidon (PVP). Förutom neutraliserandet av klorföreningar binder de tungmetaller (troligtvis PVP). För klorbortagning (kloraminer) kan även askorbinsyra (C-vitamin) användas. Se denna intressanta tråd från zoo-pet http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=44744

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, det Kjell skriver är ju mer än relevant i denna diskussion:

Två gånger genom åren har jag dock fått "betala" för detta genom att massdöd inträffat vid vattenbyten och orsaken var att reningsverket hade spolat rent ledningarna.

Vet inte om jag vill förlora hela mitt bestånd på dylikt. Det vattenverk jag får vatten från i Karlstad är ett "recirkulerat ytvatten" verk som tar vatten från vänern. De har inte i nått klor alls och värden verkar väldigt bra men iom att det är sjövatten följer det ju årstidsväxlingarna. Här i arvika har jag ma ssa problem med vita prick på våren och algblommning både på hösten och våren.

En sak funderar jag på. Jag har tillgång till rätt stora mängder regnvatten, kommer nog att ha i Kstd med. Regnvatten är ju inget vidare för att det innehåller en massa tungmetaller osv men det borde vara idealiskt att köra osmos på? Tungmetaller osv är ju lätta för osmosen att ta bort. Samma gäller väl alla "vanliga" kväve och svavelföroreningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...