Gå till innehåll

osmos eller inte??!!


gesi

Rekommenderade inlägg

jag fyller upp karet och sumpen med osmos vid start nu..

den stora frågan är..ska man köra osmos vid påfyllning eller inte?

hur dåligt är sötvattnet vid har i våra kranar?

det e nog lite oilka förutsättningar beroende på geografisk plats..

för mig som bor i sthlm??

jag har hört att man måste ersätta många spårämnen om man kör med osmos efter uppstart oxå för att det fattas efter ´rening´...finns mycket nyttigt i kranvatten som man måste kompletera om man kör osmos..hört..

åsikter??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då är frågan:

finns det någon osmos som inte är för fastmontering utan man kan ta bort o lägga undan den när man är klar med det vattnet man behöver..nåt som man enkelt kan montera och plocka bort från tex dusch kranen..?

för mig blir det påfyllning på sumpen ca en gång i veckan och vill inte behöva sätta fast någon maskin i vårt fina nyrenoverade badrum..

något märke?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att du kommer att ångra dig om du inte monterar upp den, det går mer vatten än du tror. Mitt akvarium är ungeför samma storlek som ditt och jag gör av med ungefär 40 liter i veckan. 20 liter på vattenbyte och 20 liter på sötvattenspåfyllning.

Det ända jag tillsätter osmosvattnet är en skopa Tropic marins RE-MINERAL per 10 liters hink, mycket enkelt.

När man blandar saltvatten så finns alla nyttiga spårämnen i saltet. Jag rekommenderar Tropic Marins Pro reef.

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

som j svärd säger vill jag inte riktigt hålla med om. fosfater finns i tvättmedel i mängder så bor man på ett ställe där vattnet kommer från ett reningsver så ska man passa sig. annars är det inte så stor risk.

kisel har vi inte enorma mämgder av här, men det beror på var man bor. men om man har kopparrör så ska man ha en osmos då koppar inte hör hemma i ett revakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det normala när man bor i områden med silikatberggrund (gnejs, granit, morän) är att silikathalten i vattenledningsvattnet är ungefär 50 mg /liter. Alldeles för mycket för att använda till saltvatten. Även efter en osmos (ungefär 2mg / l ) blir det ofta problem med silikatet. Många använder därför silikatfilter efter osmosen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok..det är precis som jag trodde..det beror helt på förhållanden på gällande orten..

men kopparrör??

det e nog väldigt vanligt överallt och när det gäller vvs?eller?

då är det bäst att köra med osmos..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Vad man inte får glömma i den här debatten är att vi ofta hämtar vår inspiration från Tyskland. Där har man oftast ett helt annat kommunalt vatten än vad vi har här i Sverige. Där innehåller det ofta höga mängder kalcium, nitrat och kloreringen är oftast större (gäller dock inte Växjö). Även enskilda brunnar brukar ha mycket kalcium och nitrat. Så är inte alltid fallet i Sverige. Stora områden är både kalciumfria och nitratfria. Det kommunala dricksvattenverket har ofta de mätparametrar ni behöver veta. Har du egen brunn så brukar dessa ofta testas vad gäller kem. Ta reda på era värden. Ibland kan det därför finnas bättre saker att investera i än reverse osmos

Osmos är dock sällan fel men har du till exempel ett vatten med mycket kalcium i så bör du ha ett förfilter som innehåller zeolit och byta (eller regenerera) detta förfilter relativt ofta eftersom kalcium och magnesium sätter igen osmosmembranet. Det brukar vara nödvändigt med ytterligare ett filter nämligen ett aktivt kolfilter. Kolfiltret svarar för avkloreringen vilket osmosmembranen oftast släpper igenom. Bor du på ett ställe där de klorerar kraftigt (exempelvis Växjö) bör du byta detta ganska ofta. Osmosmembranet släpper som många konstaterat igenom silikatjonen så vill man bli av med den så får man köra ett separat silkikatfilter också.

Revese osmos tekniken bygger i princip på att du tryckfiltrerar vattnet genom ett så fint membran att de flesta joner inte går igenom. Du måste alltså ha ett tryck och generellt ju högre desto bättre. Normalt kommunalt vattenledningsvatten har ofta erfoderligt tryck men det kan vara sämre med en gammal villahydrofor. Ju lägre tryck du har desto mindre ger RO enheten i renvatten. Har du ett lågt tryck och ställer kranarna på så sätt att du får mycket RO vatten kan det vara så att du inte får riktigt så bra vatten som du tror. Riktigt bra RO vatten skal ha under 20 mikrosimens/cm i ledningtal.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för mig blir det påfyllning på sumpen ca en gång i veckan och vill inte behöva sätta fast någon maskin i vårt fina nyrenoverade badrum..

något märke?

Sätt en sådan här i badrummet

Är ju inget som stör direkt tycker jag

osmoboxdet.gif

Osmoboxprofilsmall.jpg

The OSMO-BOX is a RO system from Aquatic Nature. It brings a maximal of 150-220 liters / 24 h.

http://www.aquatic-nature.be/english/details/osmobox.htm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Vad man inte får glömma i den här debatten är att vi ofta hämtar vår inspiration från Tyskland. Där har man oftast ett helt annat kommunalt vatten än vad vi har här i Sverige. Där innehåller det ofta höga mängder kalcium, nitrat och kloreringen är oftast större (gäller dock inte Växjö). Även enskilda brunnar brukar ha mycket kalcium och nitrat. Så är inte alltid fallet i Sverige. Stora områden är både kalciumfria och nitratfria. Det kommunala dricksvattenverket har ofta de mätparametrar ni behöver veta. Har du egen brunn så brukar dessa ofta testas vad gäller kem. Ta reda på era värden. Ibland kan det därför finnas bättre saker att investera i än reverse osmos

Osmos är dock sällan fel men har du till exempel ett vatten med mycket kalcium i så bör du ha ett förfilter som innehåller zeolit och byta (eller regenerera) detta förfilter relativt ofta eftersom kalcium och magnesium sätter igen osmosmembranet. Det brukar vara nödvändigt med ytterligare ett filter nämligen ett aktivt kolfilter. Kolfiltret svarar för avkloreringen vilket osmosmembranen oftast släpper igenom. Bor du på ett ställe där de klorerar kraftigt (exempelvis Växjö) bör du byta detta ganska ofta. Osmosmembranet släpper som många konstaterat igenom silikatjonen så vill man bli av med den så får man köra ett separat silkikatfilter också.

Revese osmos tekniken bygger i princip på att du tryckfiltrerar vattnet genom ett så fint membran att de flesta joner inte går igenom. Du måste alltså ha ett tryck och generellt ju högre desto bättre. Normalt kommunalt vattenledningsvatten har ofta erfoderligt tryck men det kan vara sämre med en gammal villahydrofor. Ju lägre tryck du har desto mindre ger RO enheten i renvatten. Har du ett lågt tryck och ställer kranarna på så sätt att du får mycket RO vatten kan det vara så att du inte får riktigt så bra vatten som du tror. Riktigt bra RO vatten skal ha under 20 mikrosimens/cm i ledningtal.

MVH Lasse

Teoretiker Lasse i farten igen. Glöm det mesta av detta inlägg gott folk, det är klart att man ska ha en osmosanläggning och gärna ett silikatfilter efter. När det gäller trycket i vattenledningarna så klarar sig de flesta och vill du veta trycket i din fastighet ring komunala vattenverket och till er med egen brun så köp en osmos med manometer på och skulle det vara så illa att trycket är för dåligt så får man investera i en tryckstegringspump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ser ju ibland glada tillrop om att det går så bra utan osmos - påfallande ofta förekommer samma osmosmotståndare 6 månader senare i spaltmetrar av inlägg med typ alg-problem!

Om man tar risken att köra igång ett kar utan osmos, så bör man ju åtmonstone göra sig själv tjänsten att kolla upp sitt brunns eller vattenledningsvatten riktigt noga först - det är ju f-n så mycket besvärligare (och dyrare) att försöka rätta till dom här problemen efteråt!

Visst, ett jäkla bök och krångel med osmos , speciellt eftersom jag hälften av gångerna glömmer att jag fyller och får påminnelsen när jag kliver i "dammen" i badrummet på morgonen!

Så ingen vore gladare än jag om det inte behövdes!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en anläggning nu i veckan och ångrar innte en smula. min sitter me två plastklemmor som jag har skruvat fast i veggen stör inget. Den heter Aqua Medic och ger 150L i dygnet, jag har samma storlek som dig och ca. 5L om dygnet får jag fylla på.mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus

Tryckstegringspump såsom Svärd säger. Vet ej om det finns från tillverkarna till de olika osmossystemen, det bör det göra. Om en tillverkare skall anses seriös så skall de ange vid vilket tryck som den uppgivna mängde rent vatten (98 % av jonerna bort brukar vara kravet) gäller. Vi lägre tryck måste man ta ut mindre om man vill ha samma renhet.

Har ni mycket kalcium i vattnet (eg Skåne, Öland, Gottland, Uppsala slätten men det finns även andra områden) så använd ett förfilter med zeolit. Jag tror de flesta tillverkare saluför detta också.

I den anläggningen jag skötte senast (kapacitet 50 kubikmeter RO vatten med under 2 mikrosiemens per kvadratcentimeter i ledtal om dygnet) använde vi ett ca 20 liter stort förfilter av zeolit som backspolades med saltvatten en gång om dygnet (vi gjorde slut på ett ton salt per år ungefär i bara backspolningar). Vårt inkommande vatten innehöll var mjukt, dvs innehöll inte mycket kalcium. Kan vi lämna teoretikerdebatten nu Svärd?

Greger, jag antar att du syftar till silikatproblematiken. Om man kör sitt revakvarium enligt ökenteorin så är det klart att man får problem med kiselalger förr eller senare. Kiselalger är de bland de organismer som kräver minst koncentrationer av fosfor och kväve i vattnet, det är därför de alltid uppkommer i en start av ett akvarium samt det är den första algblomningen som inträffar på vårkanten. Varför de normalt försvinner efter ca 4 veckor i ett nystartat akvarie är att näringsnivåerna då oftast är i de nivåerna att grönalger kan tillgodogöra sig dem och konkurrera ut kiselagerna. Tillåter man inte de nivåer av närsalter som gynnar de normala organismerna så kommer givetvis de lågnäringskrävande kiselalgerna att ta livsrum. Enda möjligheten då är ju att ta bort silikatet (kisel) som är livsavgörande för dessa organismer och sedan får man bara hoppas på att resterande av fosfor och kväve går till zooantellerna som har ett jättebehov pga den kraftiga belysningen.

Bygger man dock upp akvariet efter en produktionsteori och anser att ett korallrev är en högproduktiv biotop är normalt inte frågan om att ta bort silikaterna en huvudfråga. Kiselagerna är efter någon eller några månader inga problem och många organismer äter helt tydligt dem också. Att de skulle vara skadliga är nonsen - hela det marina produktionssystemet av zooplankton är helt beroende på kiselalgerna tidigt på vårkanten.

Min målsättning är att ha så låga nivåer av nitrat och fosfor som möjligt men att det som tillförs via maten direkt går in i näringskedjerna och används till uppbygge av biomassa. Jag vill inte uppnå de låga nivåerna av lösta närsalter genom begränsningar utan genom produktion och styr det hela när väl akvariet kommit igång med hur mycket mat som tillförs samt att i och med det rör sig om lite vatten kan jag hålla kvaliteterna uppe genom vattenbyte.

Jag har valt att för närvarande köra utan osmos men varför jag skrev mitt inlägg var att ge en bakgrund så att var och en - efter sina egna förutsättningar kan ta ett beslut om att ettdera investera i en RO-anläggning eller inte. Jag anpassar mitt sätt efter att jag inte kör RO. Som du ser ovan så har jag inga som helst problem att få tag i hur mycket RO jag bara vill.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, Lasse jag avser inte i silikathänseende, jag avser att i nio fall av tio så funkar karen med osmosvatten avsevärt bättre med mindre problem i detta och ett flertal andra avseenden.

Det finns rätt mycket annat skit i dricksvattnet som osmosen tar bort.

Sedan tar inte en osmos bort silikat/kisel och fosfat till 100 %, men det finns osmoser med silikat/kisel/fosfat filter som jag tycker funkar bra. t.ex AN antartica.

Jag tror dom flesta som hållit på med saltkar ett tag håller med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag tror nog att det kan vara en ganska bra investering i de flesta fall, vad jag vände mig emot är mantrat - har du alger - skaffa osmos. Får du alger efter 5-6 månader pga övergödning har jag svårt att se att det är nivåerna av närsalter i det använda vattnet som är orsaken - då skulle problemen uppstått tidigare. Jag skulle nog snarare fråga hur mycke de matar och med vilket foder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä, har man väl fått algproblem så är det väl lite sent påtänkt...... Osmosen löser inte alla problem, men det blir bra mycket bättre.

Fast du har rätt i att mycket av fosfatproblemen kommer via matningen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla!

DI, deionization, är det nått som används i sverige? Det verkar som ni kör med speciella efterfilter, ex silikatfilter. RO/DI vattnet är vad jag förstått i princip 100% rent vatten.

mvh Mattias

P.S. Deja Vu... Känns som jag frågat detta förut... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet ligger i att om du har otur (brukar ma ha det som saltis, eller?) så fär du i en massa onödiga,mindre nyttiga ämnen med kranvattnet varav fosfat,silikat/kisel och nitrat är de som oftast förknippas med algproblem i akvariet.

Fosfat,kiseloch silikat försvinner ju inte heller av sig självt, utan ackumuleras i karet.

Sen finns det en hel radda med annat som är onyttigt i sammanhanget: klor,koppar och järn för att nämna några.

Men sensmoralen är att det är betydligt dyrare och besvärligare att försöka rätta till dessa problem i efterhand,

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag håller med,det är trots allt en ganska billig pryl i förhållande till vad du får ut av den,

ricke,även om det stoppar algtillväxten med lite belysning så har du skiten kvar i vattnet,när du sen börjar köra mera ljus,kommer algerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...