Gå till innehåll

Behövs kylare?


Christer T

Rekommenderade inlägg

sprinklerfiltret är ju en gammal konstruktion, så iden med ecocoolern kom nog senare - om det nu skulle vara som du påstår Lasse - på vilket vis menar du att det skulle vara ett problem?

Jag har bar bra erfarenheter av sprinklerfilter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ja Lasse, verkningsgraden blir nog inget att hurra för på ett redan ineffektift system.

Om jag har det tråkigt på jobbet nån dag framöver kan man kanske räkna på erländet.

Eccocolern påminner ju ganska starkt om ett slags ventilerat droppfilter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte en kylare men blev less att den låter så djävligt... så ja köpte en liten bords fläkt funkar hur bra som helst.. jobbiga är om man glömmer den på ..på 3 timmar sänks graderna me 4.6 grader i min550 liters burk

Ja det är detta som gjorde att jag sålde min Sfiligoi Flite kylare. Väsnas mer än ett kylskåp! Detta är inte axetabelt AquaMedic Titan 250 kylare skall visst vad de säger endast höras med 20dB borde väll vara helt okey eller?

Kör själv nu med 4st 80x80 datafläcktar men det räckor inte till utan att man måste öka strömmen iom detta så mer ljud.

Har för stora toppar tycker jag så måste hitta nån som håller tempen mer gjämn

Morgon 24-24,5

Kväll 26-27

hadde hällre legat på konstant 25

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sprinklerfiltret är ju en gammal konstruktion, så iden med ecocoolern kom nog senare - om det nu skulle vara som du påstår Lasse - på vilket vis menar du att det skulle vara ett problem?

Jag har bar bra erfarenheter av sprinklerfilter!

Nej för mig är det absolut inget som helst problem - jag skulle nog själv överväga köra på så sätt och utnyttja alla tre fördelarna om jag hade behovet och möjligheten - men det är ju inte alla här på forumet som är så förtjusta i optimerad nitrifikation (än i alla fall :ler:).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,Wrang du får komma hit och hämta lite grejer,då ställer du kylaggregatet på balkongen så är du av med ljudet,Mvh Stefan

Nja hadde funkat men att dra 14m (7m fram & 7m tillbaka) slang genom lägenheten é nog ej så poppis

Hur stor är din värmeväxlare å är den okey för saltvatten!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På jobbet kyler vi en maskin med kallt dricksvatten. Det är billigare att ta kallt dricksvatten från kranen och kyla maskinen än att sätta dit något kylsystem. Detta handlar förstås om betydligt mer effekt än ett saltkar förbrukar men principen kanske är intressant. Tyvärr blir det frågan om en massa rördragning.

Det är hydrauloljan i en motor på ca 35kW vi kyler på detta vis, (med värmeväxlare givetvis). Ett litet akvarium skulle kanske klara sig med ett väldigt lågt genomflöde av kranvatten. Vad vet jag? Kanske någon som vill räkna lite?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian

Vet inte hur du bor men har du övervägt ett luftkonditioneringsaggregat i det rum du har akvariet? Det finns portabla där man leder iväg värmen med en slang (genom ett fönster eller dylikt) Fördelen med det är att det samtidigt avfuktar vilket sänker relativa luftfuktigheten som i sin tur gör att din avdunstningskylning via datorfläktarna blir effektivare.

Ni som bor i villor och har värmepumpar - ni har gratiskyla att använda om ni är smarta (och kan övertyga rörmokaren om er galna idé) Ni är välkomna och se vår väldigt eleganta lösning på min arbetsplats. (Vi har sammanlagt 1200 kubik att kyla normalt och när det är riktigt varmt 1400 kubik till)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian

Vet inte hur du bor men har du övervägt ett luftkonditioneringsaggregat i det rum du har akvariet? Det finns portabla där man leder iväg värmen med en slang (genom ett fönster eller dylikt) Fördelen med det är att det samtidigt avfuktar vilket sänker relativa luftfuktigheten som i sin tur gör att din avdunstningskylning via datorfläktarna blir effektivare.

Ni som bor i villor och har värmepumpar - ni har gratiskyla att använda om ni är smarta (och kan övertyga rörmokaren om er galna idé) Ni är välkomna och se vår väldigt eleganta lösning på min arbetsplats.

MVH Lasse

jag har ett luft luft system till kåken,kyler bra på sommaren,värmer på vintern,och man kan köra bara avfuktning

dessa anläggningar får man för under 10000kr idag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille

Och där kan du nog övertyga en händig rörpulare att göra en liten extraslinga på innersidan ner mot en värme/kylväxlare så att du kan ta kyla på sommare och värme på vintern. Har man en bergvärmepump går det också ta ut lite gratiskyla på kalla sidan.

Gustav F - misstänkte det

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Crille

Och där kan du nog övertyga en händig rörpulare att göra en liten extraslinga på innersidan ner mot en värme/kylväxlare så att du kan ta kyla på sommare och värme på vintern. Har man en bergvärmepump går det också ta ut lite gratiskyla på kalla sidan.

Gustav F - misstänkte det

MVH Lasse

jag förstår inte riktigt hur du menar,det är ju full AC på den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte sett ditt aggregat men det är väl så att på sommaren kyler innerdelen och ytterdelen lämnar ut överskottsvärmen - på vintern kastas ordningen om. Innersidan består väl av en "kylare" som luften pressas igenom? Du borde kunna dra ner det rör som leder till denna kylare och låta det gå igenom en vatten/vatten växlare innan det går upp till ordinarie "kylare" allternativt lägga en bypass mellan in och utgång på ordinarie "kylare" och placera denna växlare där. På andra sidan av din nya växlare lägger du en slinga som går till din sump. Den slingan pumpas av en pump som ett dera går på on/off beroende på temp i sumpen eller steglös hastighet styrd av en regleringsfunktion som i sin tur styrs av ett börvärde. Det finns nog varianter på detta också men huvudtanken borde fungera. På vintern så kan du värma på samma sätt om det behövs men du får inte glömma att reversera regleringen under vintern. Problem kan uppstå om värmepumpen skiftar verkningssätt under dygnet men om man bara vill ha kyla så får man ta ut den extra kylslingan direkt på kompressorns kalla sida.

Ovanstående är bara funderingar men en duktig rörpulare borde kunna göra något av dessa idéer

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Mitt senaste inlägg skrev jag sent. Jag har jobbat med bergvärmepumpar där man redan har en konvertering av kylan/värmen mellan kompressorns system och vatten/annan vätska. När jag tänker efter (efter sömn) så är det nog så att i luft till luft systemen finns ingen vattenburen förmedling mellan varm och kall sida utan det går helt på kompressorns system. Men grundididén fungerar ju - man måste bara få till en överväxling mellan kompressorns kalla sida och ett vattenburet system.

Läste tråden som Jakob hänvisade till. Daniel (Klubbsson) trodde att en plattvärmeväxlare skulle sättas igen av akvarievatten. Det är nog inte tillräckligt smutsigt för detta - Universeum har kört plattvärmeväxlare i fem år utan igensättningsproblem. Det finns dock en extra växling mellan värmepumparnas etanolbaserade system och ett vattensystem för att undvika att etanol kan läcka ut i akvariesystemen.

Janne - hur gick det?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycke snack och lite verksta kan man väl sammanfatta det med. Men jag är lite på gång igen, det föll väl på plattvärmeväxlaren sist. Jag har anslutningar och ventiler på kolektorsidan monterade, så det jag behöver på kylsidan är backventiler och plattvärmeväxlare. Jag har surfat lite och det jag har hittat är en liten plattvärmeväxlare från Alfallavall(CB20-18H m. isolering o mutter) för 3000 kr som en firma i Enköping säljer, de håller på med solvärme. Kan man köpa en billigare någon annanstans så får ni gärna tipsa mig. Hur mycket behöver man isolera slingan som skall gå ner i sumpen för att inte få kondens och hur gör man det lättast? Jag tänkte köra kylvattnet i en plastslang, är det dumt?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycke snack och lite verksta kan man väl sammanfatta det med. Men jag är lite på gång igen, det föll väl på plattvärmeväxlaren sist. Jag har anslutningar och ventiler på kolektorsidan monterade, så det jag behöver på kylsidan är backventiler och plattvärmeväxlare. Jag har surfat lite och det jag har hittat är en liten plattvärmeväxlare från Alfallavall(CB20-18H m. isolering o mutter) för 3000 kr som en firma i Enköping säljer, de håller på med solvärme. Kan man köpa en billigare någon annanstans så får ni gärna tipsa mig. Hur mycket behöver man isolera slingan som skall gå ner i sumpen för att inte få kondens och hur gör man det lättast? Jag tänkte köra kylvattnet i en plastslang, är det dumt?

/Janne

Kolla på denna sak kanske kan vara nått

Sökte på Poolvärmeväxlare på google

Värmeväxlare standard och titan Poolvärmeväxlare används när man har oljepanna eller värmepump. Modell standard har slingor i rostfritt syrafast stål,

värmeväxlare PSA Titan har värmeslingor i titan,

100% korrosionssäker. Båda har en kraftig mantel i polyamid.

Anslutningar för poolvattnet (sekundär) 1 1/2" inv. och för hetvattnet (primär) 1"utv.

Inbyggt dykrör för termostat. Normalt väljs den mindre modellen vid oljepanna etc. med hög hetvattentemperatur (ca + 80°C). Den större modellen vid värmepump

(min + 50°C).

Värmeväxlare titan PSA 7 360:-

Kanske kan vara nått att fundera över priset var dyrt tycker jag men är ju bara ändå en engångssumma

eller denna http://www.pahlen.se

http://www.pahlen.com/images/varme/vvxl_spiral_titan.pdf

Fanns tom en kopplings skiss som du kanske kan ha nytta utav. Men istället för pannan din slinga från grunden/berget/marken etc

post-736-14468912736175_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Janne

Eftersom du kommer ha en separat slinga att kyla med så kan du ta enklaste utförandet av plattvärmeväxlare eftersom du inte kommer att köra akvarievatten igenom (du behöver inte titan och egentligen inte rostfritt heller eftersom bägge slingorna kommer att bli syrefria med tiden, de är ju slutna).

Jag skulle till en början testa med plastslang - typ som brukar va till Eheim ytterfilter och om det inte räcker senare försöka med någon spiral typ mjölkyl. Kylslingan skulle jag köra med en liten pump som var reglerad on-off med hjälp av en tempgivare (eller om du har en IKS - genom den). Jag vet inte vilken temp du har ner till borrhålet under sommaren men det blir ju den tempen du får ut från växlaren och under vår - höst kan den vara låg. Isolera gör du med de vanliga cellplast eller mjukplaströrskålarna som du hittar i varje byggmarknad. De som känns som ett liggunderlag i konsistens är lätta att jobba med.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian, de var stora värmeväxlare, jag hade tänkt mig en liten en för några hundra watts kyla. Jag var mer inne på Lasses spår, den här:

http://www.koping.net/nila/webb/tillbehor/PLATTVVXCB20.pdf

Det var min ide också att bara slå av och på cirkulationen med en termostat. Jag har för mig att borrhålet pendlar mellan 1 och 8 grader plus på vår-sommar-höst. Okay då kör jag med plastslang och vanlig isolering från byggmarknaden. Går det trögt genom en plattvärmeväxlare, hur hög tryckpelar ungefär behöver man?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...