Gå till innehåll

Behövs kylare?


Christer T

Rekommenderade inlägg

Jag står nu inför min första sommar som saltvattenakvarist. Ser två varianter att hålla nere temperaturen i akvariet, ytfläkt eller kylare. Jag har möjlighet att köpa en Aqua Medic Titan för ett hyfsat pris men det är ju fortfarande några tusen som ska ut. Är det värt det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag behöver definitivt en kylare! Har du ett hus så återvinnere du desotom värmen. Jag accepterar inga 30C vi karet köp!

Jag håller med Ingvar. Jag har haft problem att hålla ned temperaturen på sommaren. Jag försökte med alla möjliga tricks med is och annat, men när väl temperaturen stiger så är den svår att få ner igen eftersom vi har så mycket värmekällor i burken som är svåra att stänga av. Sedan jag skaffade en kylare (Sfiligoi som jag är mycket nöjd med) så har det fungerat fint även riktigt heta peridoder. Om man slipper förluster i djur genom att man kan hålla tempen så tror jag investeringen betalar sig rätt snabbt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man bör i vilket fall ha en planB om man inte riktigt vet hur det funkar under sommarperioden - typ en rejäl fläkt färdig att bara kopplas på.

men om det redan nu är över 26 utan värmare, så är nog risken rätt stor!

Bara en sådan enkel grej som att inte ha powerheads i akvariet brukar göra några grader mindre!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vissa utav webb butikerna brukar komma med erbjudanden till sommaren. Köpte min AM titan inför förra sommaren på ett erbjudande där kylaren var sänkt med 1000:- eller liknande. Jag ångrar inte att jag köpte den. Det är skönt att slippa tänka på temperaturen hela tiden. MH tillsammans med en het sommardag kan lätt resultera i ganska höga temperaturer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ingen som vågar beretta va ni har betalat for era kylare. Tittar mann på vissa handlare så ligger dom på rundt 20-30.000.- och stemmer det och det visar sig att man måste ha det då tror jag att denna hobbyn blir nerlagd tyvär

mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

priset styrs ju till stor del av storleken på akvariet och hur många grader den behöver sänka!

Det finns minikylare från ca 3000:- till modell fetare för över 40.000:-.

Men uppåt finns det ju som vanligt oftast ingen gräns.

Deltec har ju sin eco-cooler som bygger på avdunstningsprincipen, ett miljövänligt alternativ för dom som betalar sin elräkning själva!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en sprinkler som roterar och strilar vatten över ett ihoprullat nät och en fläkt som blåser igenom nätet, enkelt utryckt.

en kylare för ett 600liters kar drar 44w.

Pris: kolla runt med dina favvo-dealers!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man bör i vilket fall ha en planB om man inte riktigt vet hur det funkar under sommarperioden - typ en rejäl fläkt färdig att bara kopplas på.

men om det redan nu är över 26 utan värmare, så är nog risken rätt stor!

Bara en sådan enkel grej som att inte ha powerheads i akvariet brukar göra några grader mindre!

Hmm,

"Redan nu över 26" Jag har termostaten på min värmare på 27°C.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det behöver ju inte betyda problem Christer,du kan väl skruva ner termostaten ett par grader och se om tempen i karet sjunker dom närmsta dagarna.

Men att tempen stiger 3-4 grader på sommaren (eller mer i vissa fall) är ju inte ovanligt - så det är bäst att hålla koll varje dag och ha storfläkten redo!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det behöver ju inte betyda problem Christer,du kan väl skruva ner termostaten ett par grader och se om tempen i karet sjunker dom närmsta dagarna.

Men att tempen stiger 3-4 grader på sommaren (eller mer i vissa fall) är ju inte ovanligt - så det är bäst att hålla koll varje dag och ha storfläkten redo!

Nja det var inte riktigt så jag menade. Jag vill ha teperaturen mellan 27-28°C. Detta i enlighet med Bornemans korallbok. Vad jag är rädd för för sommaren är att det drar iväg över 30°C

Jag har PM:at dig.

Hälsningar,

Christer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena christer, jag står också i valet inför hur jag ska kyla mitt akvarium nu till sommaren, gillar verkligen ide´n med eco-coolern från deltec, låg strömförbrukning + att den syresätter vattnet.

Men så funderar jag på hur det blir med bakterier och ansamling av skräp i metallnätet, hela ide´n känns väldigt likt ett wet/dry filter, det jag är lite nervig inför är att det kommer någon negativ effekt av att använda denna kylaren.

såvitt jag fattat det så är det akvarievattnet som strilas över metallnätet, vilka effekter kan detta få på akvarievattnet? någon?

Henrik

post-1811-14468912724567_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena christer, jag står också i valet inför hur jag ska kyla mitt akvarium nu till sommaren, gillar verkligen ide´n med eco-coolern från deltec, låg strömförbrukning + att den syresätter vattnet.

Men så funderar jag på hur det blir med bakterier och ansamling av skräp i metallnätet, hela ide´n känns väldigt likt ett wet/dry filter, det jag är lite nervig inför är att det kommer någon negativ effekt av att använda denna kylaren.

såvitt jag fattat det så är det akvarievattnet som strilas över metallnätet, vilka effekter kan detta få på akvarievattnet? någon?

Henrik

Fick förslaget att inte använda denna kylare då det dunstar mängder med vatten. Det är inget nät som du skriver utan som en jätte stor filtermatta som blir sprinklad med vatten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...