Gå till innehåll

Behövs kylare?


Christer T

Rekommenderade inlägg

  • Svar 77
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tjena christer, jag står också i valet inför hur jag ska kyla mitt akvarium nu till sommaren, gillar verkligen ide´n med eco-coolern från deltec, låg strömförbrukning + att den syresätter vattnet.

Men så funderar jag på hur det blir med bakterier och ansamling av skräp i metallnätet, hela ide´n känns väldigt likt ett wet/dry filter, det jag är lite nervig inför är att det kommer någon negativ effekt av att använda denna kylaren.

såvitt jag fattat det så är det akvarievattnet som strilas över metallnätet, vilka effekter kan detta få på akvarievattnet? någon?

Henrik

Kolla denna tråd på zeovit´s forum

The EcoChiller Arrives

post-736-14468912733626_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Ja oavsett vad killarna på Zeovit´s forum tror så är den kylaren så nära ett optimalt nitrifikationsfilter man kan komma - det kan jag se av konstruktionen. Använder man den i ett hårt belastat akvarium får man med säkerhet igensättningsproblem, porerna är för små.

Jag har märkt en sak med mitt 80 liters som givet mig någon liten idé. Jag tappar just nu ca 1 liter vatten om dan för jag tvingas att köra fläktarna så fort ljuset är tänt (temp i karet blir då 27-28 grader). Jag har tyckt att detta känts lite för mycket och funderat varför? Följande är en liten teori som någon kanske kan använda i någon annan applikation. Titta på min tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11020 för att få bilder. Fläktarna sitter längs bak och på min version blåser halva mängden ner över filterfacket (jag har vänt fläktarna - de blåser in, inte ut). De blåser på var sin sida av mittersta filterfacket. Det mittersta filterfacket är ombyggt vilket gör att vattnet passerar horisontalt genom en filtersvamp. Denna filtersvamp sticker normalt upp ca 1 cm ovanför vattenytan (mellan fläktarnas utblås). Jag har märkt att svampens ovanyta alltid är våt under dagtid och jag undrar om inte den fungerar som en "veke" i en gammaldags fotogenlampa. Om det är så, skulle det finnas en förklaring både till avdunstningsmängden och att det faktiskt kyler ner karet.

Detta resonemang leder mig till frågan om ni som kyler genom en fläkt över sumpen skulle kunna öka er kyleffekt genom att lägga en sk 5 cm filtermatta i ytan (nersänkt ca 3-4 cm och med ca 1 cm uppstickande) och rikta er fläkt så den blåser horisontalt över. Detta kommer, om min misstanke är rätt, öka er avdunstning ordentligt. Det går åt energi att omvandla vatten till ånga och den tas från vattnet som då tappar i temperatur - ju häftigare avdunstning - desto mer i temperatur går vattnet ner.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Ja oavsett vad killarna på Zeovit´s forum tror så är den kylaren så nära ett optimalt nitrifikationsfilter man kan komma - det kan jag se av konstruktionen. Använder man den i ett hårt belastat akvarium får man med säkerhet igensättningsproblem, porerna är för små.

jag läste nått att de bara kör den då det behövs kylas och självfall ner till sumpen igen. Kylaren har de utanför huset i ett separat rum. Så pumparna stängs av då den ej används

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får ha stor osmostank och karlssonsklister bakom tapeterna om man ska ha ecochiller inomhus.

Nja kanske inte ritkigt så drastiskt men närinpå

man ser ju att det blir mycket droppar i kylaren men klart den kanske ej går så mycket där hemma att det blir fuktigt. Bra ventilerat hus å mycket växter som suger åt sig fukten ;)

attachment.php?attachmentid=6591&d=1147338712

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok... där sprack bubblan, när jag läste om den tänkte jag "YES! äntligen en kylare som inte drar massa ström".

får leta vidare bland sfiligoi och aqua medics kylare tills jag kan bestämma mig vilken jag känner blir bäst,

jag vill inte kompromissa om vattenkvaliten när jag ska handla kylare.

Bra tankar och synpunkter.... tack!

Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok... där sprack bubblan, när jag läste om den tänkte jag "YES! äntligen en kylare som inte drar massa ström".

får leta vidare bland sfiligoi och aqua medics kylare tills jag kan bestämma mig vilken jag känner blir bäst,

jag vill inte kompromissa om vattenkvaliten när jag ska handla kylare.

Bra tankar och synpunkter.... tack!

Henrik

Den strömförbrukning som anges måste ju vara en toppförbrukning, knappast en snittförbrukning. Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Deltec´s ecocooler är en alldeles utmärkt effektiv kylare med sina speciella förutsättningar.

Den bygger ju på att vattnet dunstar, visst - men när jag bygger upp mitt nya kar som kommer det att inkludera en sådan!

Svammlet om finporigt nitratfilter stämmer dåligt, nätet är löst rullat o grovmaskigt i nåt plastmtrl.

I deltecs sprinklerfilter som är av snarlik konstruktion ligger samma nät men med blått skumplastmtrl emellan som utgör nitrifikations mediat.

Jag betalar ju dyrt för elen men har inga problem att ventilera bort luftfuktighet, så jag tycker det är att kanonkoncept.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iden med en ecocooler är ju ganska intressant, jag hadde långt gångna planer på att bygga en sån. Men den föresätter två saker för att fungera bra. Att inluften är hyfsat torr (är den oftast på vintern) och att man kan bli av med den fuktiga luften någonstans.

Jag hadde tängt att fylla min ecocooler med sötvatten för att omge karet med fuktig luft för att på så sätt bli kvitt med avdunstningsproblemet.

Det går att bygga om vissa luftfuktare till ecocoolers.

Själv har jag laddat frysen med 5 liters påsar med fruset RO vatten. och har 30m trädgårdslang som går att göra till genomströmmningskylare. Inget av detta behövde jag använda förra året.

För den som vill ha koll på sin vattentemp på vebben så kan ni beställa en templogger från www.temperatur.nu för en mycket rimlig penning (179kr). Jag har själv beställt ett sådandt kitt till flygklubben, den ska mäta ute temperaturen, pool temperaturen och bastutemperaturen. Säg gärna att ni blev tipsade av en galen segelflygare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Greger

Är det grovmaskigt så ändrar jag mig - då är det det de optimala nitrifieringsfiltret. Sprinklat vatten som rinner ner över ett material samtidigt som det möter en uppåtgående luftström. Inte för finmaskit vilket gör att den döda delen av den växande biofilmen ständigt spolas av och ger plats för ny ung biofilm. Gott om "sittplatser" för bakterier med god tillgång av syre. Vatten innehållande "mat" (akvarievattnet) osv.

Samtidigt är det den perfekta avluftaren eftersom alla gaser, om så med bara ett litet övertryck, i vattnet kommer effektivt drivas ut. Om du la i de förhatliga biobollarna istället för nätet så skulle du få exakts samma kylande effekt pga av avdunstningen. Detta faktum är välkänt inom många recirkulerande fiskodlingar där man ser till att biofiltret matas med fuktig luft för att inte få avkylning. Att sedan Deltec gör en liten ändring i konstruktionen och lägger i en filtermatta och kallar den sprinklerfilter borde få dig att tänka till.

Om jag med den erfarehet jag har av optimerade nitrifikationsfilter skulle bygga ett optimalt sådant så skulle det vara bra likt ecocoolern. Men jag dömmer inte ut den för det. Detta är ju akvaristikens perfekta kinderägg: tre i ett - avluftning, biofilter samt kylning. Kör man sedan med vodka eller socker så är det än mer perfekt - då får man ett substrat för den processen också.

Klubbson - ombygget och användandet av sötvatten låter intressan men hur får du kylning av karet?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klubbson - ombygget och användandet av sötvatten låter intressan men hur får du kylning av karet?

MVH Lasse

Den enklaste varianten är att ställa hela coolern i ett litet akvarium i det stora eller så drar man några meter slang åt något håll.

Fördelen med ett sådant system är att man inte riskerar att tillföra någon skit när man minimerar avdunstningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den enklaste varianten är att ställa hela coolern i ett litet akvarium i det stora eller så drar man några meter slang åt något håll.

Fördelen med ett sådant system är att man inte riskerar att tillföra någon skit när man minimerar avdunstningen.

OK - du har tänkt dig ngn typ av kylväxling alltså men behöver du inte få ner sötvattensdelen ganska lågt för att få en effektiv växling. Med andra ord räcker behovet av ångbildningsenergi i sötvattendelen till att sänka temperaturen tillräckligt i den delen att du får ordentlig kylning i det stora akvariet? Konceptet är ju intressant för då kommer ju inga övriga parametrar i akvarievattnet påverkas (mer än temp).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...