Gå till innehåll

T5 eller Metallhalogen?


morphriz

Rekommenderade inlägg

Hej alla..

Jag funderar på val av ljus. Jag har hittat en del billiga grejjer på ebay och liknande så jag tänkte jämföra. Hittade följande dokument.

http://www.pcgok.com/PCGFiles/T5%20vs%20Metal%20halide%20Comparison.pdf

Den är inte riktad mot akvarium och så försöker de ju sälja T5 så det skriker om det men energiåtgången 48% insparat för T5 jämfört med Metal Halide tycker jag verkar konstigt mycket. Stämmer det verkligen?

Mina val är iaf mellan en 150W MH, 2x70W MH eller 4x39(159W) T5. Förutom detta har jag ett hemmabyggt T8 30W + dioder för månljus och gryning. Vad tycks?

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar hittills!

Spontant tänkte jag på att T5 ger större möjlighet att ändra på spectrat eller det kanske inte spelar så stor roll?

Om jag nånn gång skulle få för mig att ha en BTA(Entacmaea quadricolor) anemon. Hur ligger jag till då?

mvh Mattias

edit: btw så är armaturerna till akvarier

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går bra med T5. Detta är ju mest en smaksak men det blir inte billigare för lysrör måste man byta oftare och ett rör är inte helt gratis heller och har man 4-8 st rör blir det en slant.

Jag håller inte med om att lysrören behöver bytas oftare. Detta tror jag är en vanlig missuppfattning vilket leder till att vi byter rör alldeles för ofta. Vad jag har läst håller de idag ungefär lika länge men att ljuspektrat förändras snabbare i en MH i jämförelse med ett T5 rör. Sedan kan det skilja mycket mellan olika märken både mellan rör och lampor.

Lite nyfiken på hur mycket kortare livslängd du anser att ett T5 har mot ett MH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

drosseln måste bytas, i övrigt är det samma va?

Kom på en sak...

T5 för akvarier är HO, High Output, eller VHO, Very HO, i stället för NO, Normal Output. Är det detta du menar med att drosslar ska bytas osv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså:

T8 ("gamla" typen av lysrör med drossel & glimtändare) har ett ljusutbyte som sjunker med livslängden, kanske ned mot 80% innan de börjar blinka och till slut lägger av. Optimal difttemp på lysröret c:a 25grader

T5 (nya typen av lysrör med HF-don) sjunker till 95% inann de släcks (dvs inget blinkande) Optimal drifttemp på lysröret c:a 35grader

T5 ger dessutom:

mer lumen per watt .

Längre livslängd.

Flimmerfritt ljus.

Låter nästan som jag säljer lysrör :)

Allt ovan generellt och beror givetsvis på fabrikat men i sak är det korrekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

drosseln måste bytas, i övrigt är det samma va?

Det som är olika mellan akvarie och vanliga är vattenskyddet och elsäkerhet. Sen används olika rör beroende på vilket ljus du vill ha då vanliga lysrör har mycket inslag av vanligt dagsljus så kommer det bli mycket alger. Vad gäller drosseln gissar jag att du menar HF donet. Där skiljer sig inte mellan vilka rör du har mer än att HF donet ska klara den effekt dina rör har. Hoppas jag var tydlig nog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller inte med om att lysrören behöver bytas oftare. Detta tror jag är en vanlig missuppfattning vilket leder till att vi byter rör alldeles för ofta. Vad jag har läst håller de idag ungefär lika länge men att ljuspektrat förändras snabbare i en MH i jämförelse med ett T5 rör. Sedan kan det skilja mycket mellan olika märken både mellan rör och lampor.

Lite nyfiken på hur mycket kortare livslängd du anser att ett T5 har mot ett MH?

Den här diskussionen har vi haft ett flertal ggr här på SG så jag vill inte börja en gång till men den här killen byter rören efter 6-8 månade och det måste väl betyda något eller hur?

2578_2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja glöm det jag skrev.. kan inte tillräckligt mycket om det här utan relaterade bara till mina egna diy-projekt där jag meckade om en "vanlig" armatur för att passa till ett akvarie. anledningen till att jag bytte drosseln var då för att klara högre effekt.

ibland tänker man inte längre än näsan räcker ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Alltså:

T8 ("gamla" typen av lysrör med drossel & glimtändare) har ett ljusutbyte som sjunker med livslängden, kanske ned mot 80% innan de börjar blinka och till slut lägger av. Optimal difttemp på lysröret c:a 25grader

FEL!

Samma typ av beläggning som T5 har gör att de sjunker bara ner till 90 alt 70% beroende på beläggningstyp.

Blinkar gör de inte om man kör HF-don eller elektronisk tändare.

T5 (nya typen av lysrör med HF-don) sjunker till 95% inann de släcks (dvs inget blinkande) Optimal drifttemp på lysröret c:a 35grader

FEL!

sjunker till 90 alt 70% beroende på lyspulvrets typ.

T5 ger dessutom:

mer lumen per watt .

Längre livslängd.

Flimmerfritt ljus.

Fel! T5 ger inte mer Lumen/W. HO-typen på HF-don har ungerfär samma som T8. HE som inte används i akvaristik har några % högre ljusutbyte.

Livslängden på rören är den samma rent tekniskt. Om man använder glimtändare till T8 skiljer det enbart några hundra timmar. med elektronisk glimtändare har T8 längre livslängd än T5.

Detta ger ju ett helt nytt perspektiv, T5 och T8 är ju samma sak. Det som skiljer sig är tjockleken och att T5 saknar elektrod i ena enden av röret, vilket inte T8 gör.

hoppas jag inte går på för hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ber om ursäkt om jag startar om en gammal diskussion men jag hittade en jämförelse till

http://www.plantedtank.net/articles/Light-Bulb-Comparison/29/

Intressant för att den har med olika varianter av typer av rör. Sen läste jag RK kolumnen om måtenheter för ljus

http://reefkeeping.com/issues/2006-04/sj/index.php

Vanligen så anges (väl) inte PAR för lampor och det verkar dödligt svårt att beräkna. Så jag får nog bortse från PAR. När jag då jämför lumen värdena och tittar på jämförelsen i förra länken och jämför MH med T5-NO så är ju MHn 20% effektivare, 120 lm/W, som bäst men 20% sämre, 80 lm/W, som sämst. T5-NO var 98.4 lm/W. I medel var de ungefär lika.

Varifrån kommer skillnaden för MH? Är den stora förändringen de anger för MH beroende av ålder? I så fall går ju MHn ner till 60% av ursprunglig effekt! Vilket jag tycker verkar väldigt lite.

En till slutsats av jämförelsen, dragen av sista kolumnen, där de jämför alla olika lamport med T12-NO. Är ju att för att åstad komma samma belysning, i lumen, så går det år nästan samma effekt för T8 och T5. Jag antar att skillnaden för en T5a och en T8a med samma färgtemperatur med avseende på PAR inte är så stor, baserat på att dä bägge är floureserande rör. Varför är då T5 bättre eg? T8 har jag nämligen liggandes gammla grejer, elektronik och vattensäkra fästen, nog för att kunna bygga en 6x30W ramp till akvariet.

Börjar bli lite förvirrad nu! :)

mvh Mattias

edit: I ingressen till den första länken anges även att diskussion i lumens är meningslös för revkar.. Går det att göra ett vettigt val här eller? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är absolut inte emot lysrör varken T5 eller T8 men 4st 58W T8 måste funka lika bra som 4st 56w T5 men jag tror ju att lysrör tappar is styrka fortare än Mh och att ljuset inte heller når ner lika bra. Danano säger ju att man inte ska sätta koraller djupare än 12- 15 inch från rören (ca 30-40cm) I kar över 60cm höjd så ska man nog bara använda Mh om man är ute efter att ha massor av sps'er. Det lutar åt uppgradering av pojkarnas 222L kar till något större och där blir det 4x58w T8

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan 58w armaturer liggandes och om jag ska ha 150cm långa rör blir det ju 80w T5 istället för 58w T8 men jag har varit inne på 3x80w T5 men jag har inte hittat armaturer med 3 rör utan bara med 1,2,4,6,8 rör men är det någon som vet mer än jag eller har beg T5 80w armaturer till salu hör av er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd:

Ja så sant har man det liggande hemma och inte hittar det man vill testa så kör på det sålänge

Men 2x80 é ju nästan lika mycket som 3x58 ;)

Edit:

Hittade denna

AquaLight

393_3xT5-1.jpg

Einbauleuchte 3x80Watt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...