Gå till innehåll

T5 eller Metallhalogen?


morphriz

Rekommenderade inlägg

SVÄRD - Det här med att MH penetrerar djupare än T5 undrar jag verkligen ifall det stämmer. Tyskarna som testat T5tekniken längst säger att T5órna går djupare än MH. Fördelarna med T5 är oxå den att korallerna får finare växtform och färg än MH. Detta är mina egna observationer och stöd från tyska akvarister

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

MH skär djupare i vattnet då ljusets belysningsstyrka är högre, dvs mer ljus från en liten punkt och att MH riktar ljuset mer mot en punkt en t ex ett långt lysrör. Sen att MH är färginstabila och har mycket kortare livslängd än lysrör är ju lite tråkigt.

lysrören i sin tur är ju ganska dyra, men å andra sidan så håller de mycket längre än en MH och får inga färgavvikelser som MH får. ljusnedgången över livslängden är ungefär densamma för båda.

jag vill dock ändå slå ett slag för MH från 250W och uppåt då det blir billigare än lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kompaktlysrör är bluff säger jag. Ett 9w är ett 9w oavsett om det står "ger lika mycket ljus som ett 60w" Jag köpte en arbetslampa med 4x9w kompaktlysrör och de påstår att denna armatur motsvarar 250w hahahhaha.. Skitsnack! När man läste lite längre ner så står det 2600 lumen och det är vad en 36w vanlig rör ger. ja resten kan ni ju lista ut. Jag har också en lågenergilampa utanför ytterdörren på 11w som ska motsvara en 60w glödlampa hahaha... den lyser inte upp nästan någonting men byter man den mot en vanlig 60w lampa så är det en enorm skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Hej

Claes hur står sig kompaktrören gentemot MH vad gäller penetreringsförmåga, de är ju kortare och koncentrerar väl ljuset bättre än T5/T8 ?

MVH Lasse

de har ju lite lägre ljusutbyte än raka rör, men de pressar på mer effekt på en kortare rörlängd så det tar nog ut sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Det finns dåliga Mh lampor och det finns bra så att mh tappar i spektrat fortare än lysrör tror jag inte på om man väljer en bra kvalitetslampa ex. Giesmann och Blv
Lysrör ändrar aldrig spektrum, inte en chans att jag ger mig på den punkten.

Därimot är BLV bra stabila lampor, även om de har något kort livslängd jämfört med Osram och Philips mfl.

om du kan ha en sådan anemon under 4x58w kan jag inte svara på, jag är inte alls hemma på anemoner. men prova dig fram så får du se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

ändrar färg eller bara styrka?

styrkan ändras med ca 30% på osram 67, men färgen ska inte ändra sig. ett vitt lysrör är alltid vitt, ett blått är alltid blått.

så stor skillnad var det ju inte, men mer än jag trott i a f.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här diskussionen har vi haft ett flertal ggr här på SG så jag vill inte börja en gång till men den här killen byter rören efter 6-8 månade och det måste väl betyda något eller hur?

2578_2.jpg

Ja ett underbart vackert kar som måste övertyga vilken T5 skeptiker som helst. Jag vet att du inte tillhör den kategorin Svärd men bara för att personen väljer att byta efter redan 6-8 månader behöver ju faktiskt inte betyda något. I min mening byter han för ofta. Lystiden på ett T5 är ca 20.000h vilket ofta även är fallet med MH (som sagt stora variationer förekommer).

Här är den första jämförelsen jag kunde hitta mellan T5 och MH men jag ska försöka leta upp andra mer ingående tester mellan dessa som jag sett tidigare:

http://www.specialty-lights.com/industrial-high-bay-light-faqs4.html

Jag är absolut inte emot lysrör varken T5 eller T8 men 4st 58W T8 måste funka lika bra som 4st 56w T5 men jag tror ju att lysrör tappar is styrka fortare än Mh och att ljuset inte heller når ner lika bra. Danano säger ju att man inte ska sätta koraller djupare än 12- 15 inch från rören (ca 30-40cm) I kar över 60cm höjd så ska man nog bara använda Mh om man är ute efter att ha massor av sps'er. Det lutar åt uppgradering av pojkarnas 222L kar till något större och där blir det 4x58w T8

Din referensbild på sida 1 i denna tråd bevisar ju helt klart att det går att ha ljuskrävande koraller och musslor på större djup än 30-40cm. Jag har läst att ljuset från T5 tränger ner på 60cm djup utan problem men om det är djupare än detta rekommenderas MH. Jag använder själv bara T5 (6x54w) och jag upplever inga problem med ljusbrist på botten. Jag har använt mina rör i ett år nu och har inga problem att ha musslor eller sps på botten (60cm) och jag kommer troligen att köra med dessa rör ytterligare minst ett år.

Här är en annan synpunkt angående lystiden för T5 kontra MH:

T-5 HO lamps are not an unbent PC, they are a new technology. I've tested GE 6.5K lamps for the equivalent of 2 years on a reef tank with improper venting of heat and still found you were getting above 90% after 24 months, being overdriven on our VHO ballasts (a 54-watt lamp runs at 85-watts). On a T-5 HO ballast, 3 - 4 years is doable. Don't run these lamps on a ballast that doesn't shut down power to a dead lamp. Also there are many brands of T-5 HO lamps and we'll have to learn what's good and what's not.

MH is a bit more messy but using electronic ballasts lowers the initial starting voltage and if it's a high frequency ballast, eliminates the constant on/off of the bulb's arc. Those are the main factors of MH bulb life. Heat is not a factor. In fact they thrive in a hot environment (the bulbs, not the ballasts). For most bulbs I would suggest 14 - 18 months. More for an Iwasaki bulb, less for some of the less expensive new imports. MH bulbs do shift color over time and if they're under or over powered will give off different Kelvin characteristics then they were specified to provide."

Här är hela tråden: http://www.reefcentral.com/forums/sh...=T5+lif espan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som sagt jag är inte alls motståndare till lysrör jag ska själv använda det till nästa bygge men lysrör ger inte den där härliga levande ljuset som Mh. fördelar med T5 är ju att koraller får ljus från alla håll och att värmen från rören inte på långa vägar är lika stark men när det är dags att byta rör så blir det en massa rör att köra till återvinningsstationen och ur ekonomisk synvinkel är det inte billigare med lysrör heller. Jag föredrar Mh framför T5 eller T8 och då undrar vän av ordning varför ska han ha lysrör över nästa kar. Jo jag har ramper liggande och bara en Mh armatur och det krävs 2st till nästa kar så det får bli lysrör samt att jag håller nere strömförbrukningen lite. Bättre med 236w än 500w men jag kanske byter senare till 2x150w Mh istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Fler funderingar(kör en egen tråd här verkar det som...:)

T5 och T8 har olika ideala arbetstemperaturer. Hur påverkar "fel" temperatur dem?

låg temp ger lågt ljusutbyte. för hög temp ger också lågt ljusutbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Morphriz

Vilka anemoner menar du - innefattar du skivanemoner så fungerar det för mig i alla fall. De hoppar ju inte ur karen men det fungerar. Nu använder ju jag också lite watt i förhållande till litertalet men i ala fall det minsta så når ju ljuset ner i alla fall - de är inte så djupa.

Nu har jag iofs karen så de får solljus i alla fall några timmar om dagen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Lasse,

jag tänker på Bubble Tip Anemone, Entacmaea quadricolor. En "riktig" anemon alltså. Jag ska ha DSB på ~10cm så djupet blir ju aldrig mer än 30cm, så djuppenetrering är nog inte mitt problem. Om någon har lyckats hålla nånn annan anemon under lysrör är jag oxå intresserad. Mjukkoraller har jag inte tänkt ha i detta karet, det blir bara SPSer.

mvh Mattias

edit: glömt ord

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fler funderingar(kör en egen tråd här verkar det som...:)

T5 och T8 har olika ideala arbetstemperaturer. Hur påverkar "fel" temperatur dem?

T5 gillar en högre arbetstemperatur än T8 men inte för högt som lysröret säger. Effekten kan förbättras med ca 12% hos T5 om man använder fläktar på rätt sätt. Här använder jag säkert begreppet effekt felaktigt men vad jag menar är att man får 12% mer lysrör gratis så att säga :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...