Gå till innehåll

Vågar man skaffa Zoanthus i akvariet


wrang

Rekommenderade inlägg

Har verkligen fått ögonen för dessa ljuveler vid sidan av stenkorallerna.

Är de verkligen så giftiga eller olämpliga att ha i karet. Grymt fina är dom iallafall

Solomon island zoo's

KupangZoos.jpg

Kupang zoo's

KupangFrag2.jpg

Fire red zoo's

FireredZoos.jpg

Solomon zoo's

SolomonZoos.jpg

Zoo colony mix

ZooColony.jpg

41Zoanthus_Pulchellus.JPG^

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Så länge du vet vad gör Christian kanske det inte är någon fara, men giftet kan spridas via luften. Alla är dock inte lika giftiga. Men den sista bilden ger mig någon typ av flashback - jag ät inte säker på att det är den jag råkade ut för men det är inte helt otroligt. Se mina två inlägg i tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10263&page=12

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft mina sedan 9 månader, 4 colonier, utan att märka något speciellt med dem.

På liveaquaias sida står det inget om att de är giftiga, de rekomederas för nybörjare. Är det samma korall ni pratar om här?

Länken till sidan http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=681

Och här är länken till mina https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=7567&page=5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ingvar

I det här fallet håller jag inte med dig helt.

Se beskrivningen av vad bland annat jag råkade ut för i tråden jag hänvisade till ovan.

För vår del var inte problemen överdrivna fast vi trodde det innan vi började med att riva akvariet. Mängden korall plus det slutna utrymmet och det är dessutom möjligt att vi råkade ut för en speciell elak jäkel . Den helgen var det fem stycken på sjukhus, Två från huset där ursprungsakvariet stod och tre från oss. Det är en speciell känsla att se hur celldöden sprider ut sig runt ett sår och att det går så fort att man är medveten om att det växer. Dessutom konstaterades det då att giftet kan spridas via luftvägarna - inte bara via huden. Celldöden kring mina småsår var bakterier - den antibiotikakur jag fick hette duga.

MVH Lasse

PS Möjligtvis förväxlar jag släkten - det vi råkade ut för bedömdes som Palythoa spec.DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Googla på palytoxin så får ni alla svar.

tackar

Sea Mats

palythsp.jpg

Palythoa sp.Palythoa produce palytoxin, one of the most potent poisons known to science. For this reason one should take care when handling them. Don't handle if you have cuts or open wounds and make sure to clean your hands after handling.

Men det var inte Palythoa jag tänkte på utan Zoanthus

som ser likadana ut men är de detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ingvar

I det här fallet håller jag inte med dig helt.

Se beskrivningen av vad bland annat jag råkade ut för i tråden jag hänvisade till ovan.

För vår del var inte problemen överdrivna fast vi trodde det innan vi började med att riva akvariet. Mängden korall plus det slutna utrymmet och det är dessutom möjligt att vi råkade ut för en speciell elak jäkel . Den helgen var det fem stycken på sjukhus, Två från huset där ursprungsakvariet stod och tre från oss. Det är en speciell känsla att se hur celldöden sprider ut sig runt ett sår och att det går så fort att man är medveten om att det växer. Dessutom konstaterades det då att giftet kan spridas via luftvägarna - inte bara via huden. Celldöden kring mina småsår var bakterier - den antibiotikakur jag fick hette duga.

MVH Lasse

PS Möjligtvis förväxlar jag släkten - det vi råkade ut för bedömdes som Palythoa spec.DS

Säkert har du förväxlat släkten.

Vad gäller Planthoa så tror jag mycket är överdrivet. Typ fågelinfluenza. (i vanlig human infl. dörr 2000 i Svergige varje år ingen målar fan på väggen). Naturligtvis är de giftiga men en intoxikation botas knappast med a.b. (kanske var det en Strept?)

Jag betraktar det som en mycket större risk att via småsår få in div. bakterier som är smittsamma för folk t.ex. Vibrio, Tuberculos eller Erysypelotrix (har haft själv som sårinf. är yrkessjukdom på veterinärer och fiskare). Det finns även fler jag kan räkna upp.

Jag tror det t.o.m är farligare att gräva i trädgården ( stelkramp m.fl. eller gå i skogen (fästingar-Borelia-Erlichia -encephalit). Men allra farligast är att gå över gatan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Palytoxin is one of the most potent toxins known, causing death in humans by cardiac arrest at doses as low as 2 ug. Only botulinum and tetanus toxins are more potent. Its multiple modes of action remain unclarified after more than 30 years of international investigation.

Att jämföra ett av de giftigaste ämnena kända för mänskligheten med fästingar och övergångsställen är nog lite lättvindigt. Handskas man med giftiga saker så finns de ingen ursäkt för att inte vara försiktig. Fakta är att de är giftiga som mycke annat vi har i karen som tex. zebrasoma flavecsens o coris gaimard med flera som ibland glöms bort att de är giftiga.

http://www2.hawaii.edu/~bemorton/Neuroscience/Neurochemistry/Palytoxin.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Botulinumtoxid är t.o.m mer potent än Palatoxin men ni äter väll korv, kött eller inlagd sill?

Naturligt vis skall man iakta normal försiktighet men det gäller även annat i karen. Tvätta händerna när ni rotat runt.

Om man torkar Palathoa så kan naturligtvis giftet spridas med luften men knappast via vattnet i ett kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Botulinumtoxid är knappast lika potent som palytoxin Botulinumtoxid har en inkubations tid på 12- 36 timmar. 1 gram räcker ioförsig till att ta död på ca 7 miljoner människor men det ät inte lika giftigt som palytoxin ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fakta är att de är giftiga som mycke annat vi har i karen som tex. zebrasoma flavecsens..

Här har jag missat något.. är den firren giftig? Kan du berätta mer?

tänkte skaffa en sådan när nya burken kommer igång, men nu vet i f*n...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag kan av föklarliga skäl bara redogöra för vad som hände mig och det var i tre steg. Först ett typiskt förgiftningssyndrom - metallsmak i munnen - frossa - illamående och dylikt. Metallsmaken kom efter ca 4-5 timmar, yrsel och frossa kom efter ca ytterligare 4-5 timmar. Tyvärr befann jag mig ensam i en bil i höjd av Ödeshög på väg mellan Göteborg och Trosa då. Vet fortfarande inte hur jag tog mig hem. Gick över efter ca 14 timmar. Eftersom jag tydligen hade kommit åt ögat med handen nån gång under dan så svullnade ena ögat igen totalt (givetvis under bilfärden) - behandlades med antibiotikasalva på morgonen dan därpå på vårdcentralen. Detta var en fredag. På lördagsmorgonen upptäckte jag celldöden kring öppna sår. Jag befann mig i Trosa då så jag kontaktade Sahlgrenska eftersom jag visste att fler drabbats. Fick order om direkttransport till Nyköpings lassarett där jag las in på observation. Fick där förklaringen att det var en bakterie inblandad i produktionen av palytoxin och det var en bakterietillväxt jag hade. Behandlades med ett kraftigt antibiotika, kommer tyvärr inte ihåg namnet. Jag behövde inte opereras. Jag har idag, vad jag vet inga sviter av själva förgiftningen.

Jag tycker det är ganska viktigt att förmedla ovanstående. I vårt fall var det troligtvis så att det var en speciellt elak j-l plus den mängd vi hanterade (ca 300 kg av korallövervuxen LS, korallen bestämdes till att vara Palythoa spec. men det kan jag inte ta gift på ).:ler:

Men framförallt var försiktiga vid hantering och vet om ovanstående om ni måste hantera stora mängder.

MVH Lasse

PS Ingvar, detta spriddes i luften utan att vara intorkat, De som drabbades i huset hanterade inte stenen DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ted

Jag undrar om du inte blandar ihop kirurgerna med kaninfiskar Typ Lo volpinus etc som är giftig - däremot kan ett snitt från kirurgernas skalpeller vara svårläkta!

Eller jar det dykt upp nya rön som jag missat??

Att Palytoa är giftig som f-n och att giftet kan bli luftburet finns det fler fall av utomlands, jag kommer inte ihåg exakt - men jag läste om detta innan "göteborgsincidenten"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Botulinumtoxid är knappast lika potent som palytoxin Botulinumtoxid har en inkubations tid på 12- 36 timmar. 1 gram räcker ioförsig till att ta död på ca 7 miljoner människor men det ät inte lika giftigt som palytoxin ändå.
Nej det är giftigare!!!!

Hela vår livsmedelshantering och hantering av all charkuterier är upp byggd på detta.Enl. lag. Botulism är en realität. Jag har själv sett flera fall av botulism och även stelkramp. Dessutom har Clostridium botulinum den obehagliga förmågan att sporrulera och klar mkt höga tempraturer. Varenda autoklav på varenda sjukhus kör ett schema för att ta död på dessa sporer.

De flesta Clostridier producerar mycket potenta gifter. Botulinum, tetanus, anthrax, typC, chauvoi m.fl. mot många så är det endast förebyggande vacc. som gäller. Det otäcka är att det ofta räcker med en bakterie som förmår att föröka sig och orsaka giftproduktion. Det var ingen slump att terroristerna använde antrax och inte palathoxin.

Dessutom så tror modern forskning att det inte är själva Palathoa som är giftig utan att den tar upp nevrotoxinet från cyanobakterier. Att detta skulle ske i någon större utsträckning i ett revkar betraktar jag som mindre sannorlikt. Riskan kanse ökar vid färsk import från olämpliga ställen.

Att cyanobakterier producerar nevrotoxin (minst 3 sorter) och att dessa har förmågan att även penetrera intackt hud är väl känt. Bada inte vid algblomning i östersjön eller t.ex. ringsjön. Jag har flera förgiftningsfall varje sommar.

Helt annan vinkling. Hörby kummun har ansökt att få släppa ut mera kväve från reningsverket då detta hindrar den mycket fosfatrika ringsjön att producera cyanobakterier ( som kan fixera sitt behov direkt från luften) och på detta sätt häva det badförbud som rått de senaste 5 året. Se tidigare disk. i ämnet.

Slutligen en fråga till Lasse. Vem på sjukhuset kunde ställa diagnosen palathoxin? Mig vetligt så finns inget lab i Sverige som har analysmetod för detta. Jag skulle bra gärna ville veta då jag jobbar med detta dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På sidan http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/information/Zebrasoma_veliferum.html står följande gällande Zebrasoma veliferium, gissningsvis kanske detta gäller även för flavescens?

The sharp spine on the caudal peduncle of Z. veliferum has the capability of inflicting deep, painful wounds to a person trying to grasp one of these fish live. Also, in the larval stage, fish of this species have venomous second dorsal, second anal, and pelvic spines. This venom is lost during transformation to the juvenile stage. Furthermore, this species is ciguatoxic and can be poisonous to humans if eaten. Finally, the mycobacterioses carried by Z. veliferum are potential zoonoses that can cause skin infections and lesions in humans. (Halstead, 1978; Prearo et al., 2004; Randall, 2005)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger - Lo vulpinus som du skriver är ju också en giftig fisk alla i släktet siganus är giftiga och har fått öknamn som "Happy moments och Dream fish". Vad gäller Zebrasomas gift är det precis samma som Nasinae och Prionurinae att giftet sitter i vävnaden runt skalpellen. Kirurgernas gift är inte såpass så man som mäniska behöver oroa sig men de kan leda till döden för en fisk. Vad gäller "Dream fish" så framkallar de en djup drömfylld sömn som tidigare användes till att se sitt styrke djur. Vad gäller Palytoas gift så vet jag att ett lab för tillfället håller på att ta fram ett test där så man kan testa korall o eventuellt nakensnäckor och fisk efter spår av palytoxin. Diskussionen om palytoxin som eventuellt terrorist vapen har flera gånger varit uppe. Hur giftet sprider sej är en annan diskussion men hur potent giftet är är ju också en. Mer diskussion om palytoxin tänker jag inte lägga mej i här på forumet då som i alla andra frågor alla har sin teori. Att belysa faran med giftig fisk eller nakensnäckor eller annat på revet tycker jag är nyttigt men att bjuda upp till dans där ena danspartnern tror att palytoxin inte e farligare är att gå över gatan känns på nåt sätt lite onödigt. Hoppas någon iallafall tar till sej allvaret i vad som skrivits.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hör då till dem som tar dessa gifter på allvar. Vill inte riskera varken mitt eget, min sambos eller min dotters liv/hälsa pga mitt akvarium.

Borde man inte kunna göra en klistrad tråd i fisk / korall forumen där vi kan sammanställa lite fakta om giftiga arter?

Det tycker då jag vore en väldigt bra idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...