Gå till innehåll

Emils 375 liters


watter

Rekommenderade inlägg

Hej Emil!

Jag håller på att, pö om pö, samla på mig saker för att starta mitt första saltkar. Jag har bland annat köpt på mig en ATI Powermodul 8*80 W som jag alltså inte använder för tillfället. Om det är av intresse får du gärna låna den och provköra, innan du bestämmer dig för att köpa en egen. Jag bor i Lund.

Mvh

Fredrik

Tjenna Fredrik!

Det hade varit jättesnällt, det är som sagt svårt att bestämma sig om man inte vet hur det andra alternativet är. Stämmer det att den är 148*44?

Jag skickar dig ett pm Fredrik så kan vi fortsätta prata om saken där ;)

Tack änn en gång:smiley20:

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 886
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Emil,

en fråga jag är väldigt sugen på att köra ett liknande bestånd av kirurger som du har

hur upplever du att det funkar

Gul Kirurg/Palett/vitbröstad .. dom är såå vackra, bråkar dom? vem är det som bossar?

och äter dom bra? och isf vad? :)

jätte fint kar, en riktig inspirations källa för min uppstart! :)

Mvh Matte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emil,

en fråga jag är väldigt sugen på att köra ett liknande bestånd av kirurger som du har

hur upplever du att det funkar

Gul Kirurg/Palett/vitbröstad .. dom är såå vackra, bråkar dom? vem är det som bossar?

och äter dom bra? och isf vad? :)

jätte fint kar, en riktig inspirations källa för min uppstart! :)

Mvh Matte

Tack :)

För mig har det funkat jättebra, alla är snälla mot varrandra. Den som bossar är den gula kirurgen....Jag brukar mata dom med nori, detta käkar alla med god aptit, ger även nutrion formula 2 :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Emil!

Tack för titten i fredags, det var väldigt kul att få komma förbi. Det är verkligen ett kanonsnyggt kar du har. :smiley20:

Mvh

Fredrik

Tack Fredrik, du är välkommen när du vill fler gånger framöver ;)

Ska försöka testa t5 rampen nu i veckan...

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Var iväg och köpte 6 kg grov korallkross idag, ska testa att köra detta i min reaktor och se skillnaden till deltec C+. Funkar detta bra så tjänar man en bra massa pengar, 6 kg korallkross gav jag 120 kr för, 1 kg Deltec C+ 150-200 kr. Frågan är bara om korallkross kommer hålla mg uppe, vad tror ni? Ni som kör med typ schuran och stora korallbitar, hur är det med mg i era kar?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallgrus och dyl avger fosfat så man brukar rekomendera att blötlägga det i osmosvatten några dagar och byta vattnet ett par ggr under tiden för att laka ur fosfaten. Jag låter utvattnet rinna genom ett rör fyllt med fosfatremover den första tiden tills det inte längre avger något. Mät utvattnet ibland. Magnesiumet klarar inte jag att hålla enbart med korallgrus så jag använder Grotech magnesiumgranulat eller vad det heter tillsammans med korallgruset ca 5-10% inblandning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallgrus och dyl avger fosfat så man brukar rekomendera att blötlägga det i osmosvatten några dagar och byta vattnet ett par ggr under tiden för att laka ur fosfaten. Jag låter utvattnet rinna genom ett rör fyllt med fosfatremover den första tiden tills det inte längre avger något. Mät utvattnet ibland. Magnesiumet klarar inte jag att hålla enbart med korallgrus så jag använder Grotech magnesiumgranulat eller vad det heter tillsammans med korallgruset ca 5-10% inblandning.

Det var ju synd, det är redan igång... Men jag kan släppa ut vattnet vi rowaphosen någon vecka framöver ;)

Får se hur mitt magnesium håller sig, jag har inte lika mycket koraller som dig så det kan tänkas att det klara sig nu, men inte när det börjar bli fullt :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta ett pvc rör typ 40mm och sätt en end cap i botten och borra ett 5-6mm hål. Hittade en bild på min sump och där ser du hur det ser ut. Nu har jag aragonitsand i röret istället och ph't är ca 6,4 ut och efter är det 7,7 så jag har inga större problem med ph't heller. Plocka inte bort påsen med fosfatremover i sumpen för denna lösning tar inte bort fosfaten helt eftersom vattnet passerar genom röret för fort men den hjälper till enorm mycket.

sumpcd8.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart lösning :)

Ska kolla i min pvc-samling vad man har ;)

Det är ju rätt bra med argoniten, ska försöka få tag på lite sånn med...

Men jag förstår inte riktigt hur du har gjort, har du borrat ett hål i endcapen med? Eller låter du det bara svämma över kanten och ner i sumpen?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd, du kanske kan svara på detta :)

Jag ska uppgradera mitt ljus, just nu kör jag med 2*250 watt.....

Jag har beställt 2 spiderlight-reflektorer, frågan är bara om man inte ska satsa på 2*400 watt ballast nu istället? Tror det kommer bli icecap ballast....

Men frågan är 2*250 eller 2*400, du har ju en bra uppfattning om hur 400 wattarna är så vad tror du :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattnet droppar ut i toppen och rinner nedåt och ut i botten. Lägg en liten bit filtermatta i botten av röret så inte removern eller vad du har i röret ramlar ut.

rrmw1.png

400w är aldrig fel men tänk på värmen bara. Spiderreflektorerna duger säker men om du vill ha maximalt så köp dig Lumen arc III mini om du har plats då räcker dina 250wattare hur långt som helst

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det som jag misstänkte, får mecka ihop ett ;)

Tror nästan jag kör på 2*400 w, känns som det kommer vara bättre för framtiden. Om jag uppgraerar, vilket jag kommer göra, så kommer det karet minst vara 60-65 cm högt och då behöver jag 400 w. Tänker nog köra på 20K, så för att få upp paren är 400 w bättre. Men sen är det elen :S Kostar ju 1000 kr mer om året, jag kör mina 9 timmar just nu.

Man kanske skulle kunna dra ner till 6-7 timmar om man kör 400 w?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kan vänta så har jag 400w till salu snart med dugliga reflektorer också.

Ska du inte köra 400 w längre över karet?

Tack för erbjudnadet, fårse hur det blir....

Har redan beställt mina spiderlihgt, det jag funderar över nu är om man ska köra på swedish grow systems ballast för 500 kr/st eller om man ska köra på icecap 1700 kr/st.... Undra om icecapen är så mycket bättre för dom pengarna, skulle inte tror det :P

Hur tror du dessa maxigrow ballasten är? http://www.coralculture.co.uk/shop/index.php?cPath=66_219_69&osCsid=36a570e5ac3650c9e05fbefd2bb9ee44

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du inte köra 400 w längre över karet?

Tack för erbjudnadet, fårse hur det blir....

Har redan beställt mina spiderlihgt, det jag funderar över nu är om man ska köra på swedish grow systems ballast för 500 kr/st eller om man ska köra på icecap 1700 kr/st.... Undra om icecapen är så mycket bättre för dom pengarna, skulle inte tror det :P

Hur tror du dessa maxigrow ballasten är? http://www.coralculture.co.uk/shop/index.php?cPath=66_219_69&osCsid=36a570e5ac3650c9e05fbefd2bb9ee44

mvh Emil

Jag ska tömma hela 828L karet på koraller och göra om det till ett FOWLR och stjärnan i karet kommer att bli en ja vad annars när det gäller mig, jo en Clowntryckare. De koraller som jag gillar allra mest ska över till 600L karet med T5 belysning. Jag kommer säkert att få en hel del koraller över så är du sugen att köpa något så kan jag höra av mig när det blir dags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska tömma hela 828L karet på koraller och göra om det till ett FOWLR och stjärnan i karet kommer att bli en ja vad annars när det gäller mig, jo en Clowntryckare. De koraller som jag gillar allra mest ska över till 600L karet med T5 belysning. Jag kommer säkert att få en hel del koraller över så är du sugen att köpa något så kan jag höra av mig när det blir dags.

Kommer bli grymmt, gillar precis som dig clowntryckarna... Speciella och stilliga fiskar :)

Jag är mycket intresserad, hör av dig så kommer vi ;) Ska upp till bengan om några veckor så vi kanske kan höras då?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...