Gå till innehåll

Emils 375 liters


watter

Rekommenderade inlägg

  • Svar 886
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

det blev kanon med det nya ljuset :smiley20: antar att sps:erna fick fina flourocerande färger? du har ingen bild på dom? kanske svårt att få med det med kameran?

Tack, jo färgerna på korallerna syns som aldrig förr. Hade några bruna och trista innan, dessa har nu blivt grönflourocerande och är hur snygga som helst. Verkligen en grymm lampa på att ta fram färger:smiley20:

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint Emil!!!

Är du nöjd med ditt nya ljus?

Funderar på att ha en sådan lampa eller Radium i mitten av mina 3*250 watt

Men det kanske blir för stor diff med mina Blv 14000k vid sidorna och ser konstigt ut.

Tack Jens :)

Jag är helnöjd, grymmt snyggt ljus tycker jag :)

Det skulle kanske bli lite för mycket kontrast, men det är svårt att säga..

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är verkligen fint!

kan du inte hänga upp en av dina gamla 250w 14k blv temporärt för att se om det blir några skarpa kontraster på ljuset? visst kanske att dina två 400w knäcker en 250w men ändå?

Tack Anders :)

Här är en bild, vänster BLV 14k och höger Xm 20k....

cimg0389ww5.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade inte kunnat gissa vad det sitter för nåt ljus där iaf! man kan se att det är lite blåare på höger sidan men inget mer... du har inte funderat på 3xmh? 400w-250-400!:smiley20:

Det hade varit något :) Kanske, jag har ju två 250w armaturer här hemma så :)

Dom ska snart läggas ut för försäljning, någon som är intresserad?

Kan dock säga att när denna bild togs satt xm:n väldigt högt upp så den ser väldigt mörk och blå ut.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright, trevligt med snabba svar här :D

Funderar på dem jag med till mitt 1400L-kar. Tror du att 3 st 250w MH blir för lite i mitt kar?

Jag gillar helt klart LS-färgen som 20k-lampan avger. Men jag gillar inte riktigt helt att karet blir så "kallt" i form av färger på fiskar etc med 20k =/

Har du några arctinic-rör i också?

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright, trevligt med snabba svar här :D

Funderar på dem jag med till mitt 1400L-kar. Tror du att 3 st 250w MH blir för lite i mitt kar?

Jag gillar helt klart LS-färgen som 20k-lampan avger. Men jag gillar inte riktigt helt att karet blir så "kallt" i form av färger på fiskar etc med 20k =/

Har du några arctinic-rör i också?

Mvh Fredrik

Jag vet ej riktigt, jag får en känsla av att jag skulle vilja ha tre ljuskällor över mitt 150 kar. Det beror helt på hur högt man har dom :)

Nej, jag har inga actinic rör, kör endast 2*400w xm:s 20k

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, då kanske man måste gå upp på 4x250w då kanske?

Hur stor yta tar spiderlight-reflektorerna upp?

Tänkte om man ska satsa på att sätta 1+2+1 över karet (med + som anger mittstagen).

Du har inte funderat på 14k-lampor och köra med typ Osram 67 som komplement till dem? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm, då kanske man måste gå upp på 4x250w då kanske?

Hur stor yta tar spiderlight-reflektorerna upp?

Tänkte om man ska satsa på att sätta 1+2+1 över karet (med + som anger mittstagen).

Du har inte funderat på 14k-lampor och köra med typ Osram 67 som komplement till dem? =)

4*250w skulle nog ge bättre spridning, hur långt är ditt kar?

Jag körde med BLV 14k innan, men jag gillar xm:s 20k mycket mer, grymmt fin färg tycker jag:)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 250cm kar. =)

Men du kör ju samtidigt utan några arctinic-rör. För mig som kör med 8 st t5rör (8x120cm) så blir det ju mer "blåton" på akvariet om jag då också har 14k-lampor.

Tror det blir för blått om jag kör med Osram 67 + 20k-lampor =/

Ska kolla lite mer på fastlight.co.uk nu på de dära xm:s 20k.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 250cm kar. =)

Men du kör ju samtidigt utan några arctinic-rör. För mig som kör med 8 st t5rör (8x120cm) så blir det ju mer "blåton" på akvariet om jag då också har 14k-lampor.

Tror det blir för blått om jag kör med Osram 67 + 20k-lampor =/

Ska kolla lite mer på fastlight.co.uk nu på de dära xm:s 20k.

Det missa jag, om alla är actinicrör skulle jag köra på BLV14k alt xm:s 15k kanske skulle vara något? Det beror lite på hur lågt du kommer ha dina lampor från ytan med, desto högre upp desto blåare. Jag har satt mina rätt långt ner, dett gör att jag får grymma flouroserande färger i ett blåvittlila ljus, svårt att beskriva färgen på denna lampa, men snyggt det är det. Men du nämde att du inte gilla att det skulle vara för blått, så det kanske blir bättre med blv 14k :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...