Gå till innehåll

Emils 375 liters


watter

Rekommenderade inlägg

  • Svar 886
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag kommer personligen att ha rätt så mkt cirkulation i mitt akvarie om jag bara får råd sen. Typ 70 000L/h har jag blivit rekommenderad i mitt 1400L-akvarie.

Det är 50x volymen iaf.

Har läst och hört att god cirkulation i akvariet är bland det bästa man kan satsa på. Att det ska vara en av nycklarna till framgång (förrutom en del andra grejor som är mer naturliga att inse)

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer personligen att ha rätt så mkt cirkulation i mitt akvarie om jag bara får råd sen. Typ 70 000L/h har jag blivit rekommenderad i mitt 1400L-akvarie.

Det är 50x volymen iaf.

Har läst och hört att god cirkulation i akvariet är bland det bästa man kan satsa på. Att det ska vara en av nycklarna till framgång (förrutom en del andra grejor som är mer naturliga att inse)

Mvh Fredrik

Det låter ju lovande i iaf :)

Man tycker ju att det borde vara bra mer än 24 000 l/h på ett rev, visst det kanske mer är som en vågrörelse men ändå :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, då ska blir det intervaller mellan 60-100% vilket betyder en ca cirkulation på 20 000-24 000 l/h. Då kör jag ca 64 gånger akvariets volym i timmen, låter mycket men har för mig Ingvar sa som du, cirkulation kan man inte få för mycket av :)

mvh Emil

Jag har just nu ca 45-50x i 'turnover' men ska i med mera, vill hamna kring 80-90x

I staterna satsar folket med SPS rev på 100x turnover eller mer tillomed... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har just nu ca 45-50x i 'turnover' men ska i med mera, vill hamna kring 80-90x

I staterna satsar folket med SPS rev på 100x turnover eller mer tillomed... :)

Ska bli så jäkla skönt att få ut sanden och kunna dra på pumparna på 100% och se vad dom går för :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :)

Det var mest det att jag tror jag fått AEFW på min acropora sp, inte säker får vänta och se vad som händer. När jag köpte den såg den fin ut uppeifrån, men när jag kom hem såg jag att hela roten var död(vit). Sen igår så såg jag att det börjar liksom bli vit fläckvis på grenarna. Samtidt köpte jag också en millipora som inte verkar drabbats(den har en acroporakrabba, tror det kan vara detta som hjälper den)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dra åt skogen vad ni drar på med era pumpar! :)

kör mina tunze 6000 på 30%-50% på intervall. annars flyger sakerna runt i burken kanske ska limma mer och fläska på mer cirk? (sorry om jag lånar tråden emil, men vi har ju liknande burkar och cirk)

Ingen fara :skrattar:

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack :)

Det var mest det att jag tror jag fått AEFW på min acropora sp, inte säker får vänta och se vad som händer. När jag köpte den såg den fin ut uppeifrån, men när jag kom hem såg jag att hela roten var död(vit). Sen igår så såg jag att det börjar liksom bli vit fläckvis på grenarna. Samtidt köpte jag också en millipora som inte verkar drabbats(den har en acroporakrabba, tror det kan vara detta som hjälper den)

mvh Emil

Mmm tror det var Stefan (BroderIsak) som hade erfarenhet av att hans acro¨'s som hade en krabba klarade sig oskadda från AEFW.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla alla ni som är oroliga för AEFW på era koraller. Lita inte på predatorer i akvariet för att få bukt med dem. Det slutar bara med att det finns en liten population AEFW í ditt akvarium som kommer att frodas men som du kanske inte ser. Däremot så kommer du att sprida AEFW till dem som får koraller eller sten av dig!!

Det enda riktigt säkra är karantän med medicin och sen svälta ihjäl parasiterna i karet!

Tro mig det finns idag inga genvägar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla alla ni som är oroliga för AEFW på era koraller. Lita inte på predatorer i akvariet för att få bukt med dem. Det slutar bara med att det finns en liten population AEFW í ditt akvarium som kommer att frodas men som du kanske inte ser. Däremot så kommer du att sprida AEFW till dem som får koraller eller sten av dig!!

Det enda riktigt säkra är karantän med medicin och sen svälta ihjäl parasiterna i karet!

Tro mig det finns idag inga genvägar.

Tänkte jag skulle plocka upp acroporan idag och se efter lite, men i och med att det kommer vita fält mitt på en gren känns det ju som AEFW. Återkommer med mer info efter titten, hoppas verkligen inte det är AEFW :(

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle tro att min hexataenia tar alla ägg om dom lägger några på korallen, skulle även tro att han tar plattmaskarna. Han är helt galen i ägg, när jag lägger i artemiaägg i min hatch and feeder står han och pickar där äggen ligger. Så det jag ska göra är att plocvka upp korallen, titta noga efter ägg och maskar. Sedan fragga den i småbitar och ta bort allt dött, limma alla friska nära varandra och sedan får dom växa ihop igen. På detta sätt kommer hexatanian åt ägg och maskar om det nu skulle vara AEFW. Men har ändå lite svårt för tror att det är AEFW, enligt bengt hade han haft den mycket länge, skulle den inte redan vara död då? Mysko, men allt visar sig när jag plockar upp den när jag kommer hem från skolan...

Här är den...ska försöka ta en bild på områdena som är vita sen när jag kommer hem.

cimg0434nt4.jpg

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer den inte att göra!

konstigt varför den inte skulle göra det om den är tokig i andra ägg? Men precis som du säger han beöhver inte gilla dessa, vi får se. Hoppas verkligen inte det är AEFW i alla fall, skulle det visa sig så slänger jag korallerna. Känns inte lönt att starta ett karantän och doppa i månader bara för två kolonier :/

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig, det blir nog därifrån :)

Tror mitt höga ca värde beror på salthalten. Enligt min deep six har jag 1,024, om jag inte tror fel har jag säkert en salthalt på 1,028-1,030. Hitta en tråd här på SG där dom testa 5-6 deepsix mätare mot en refraktometer, alla visa 0,002-0,005 för lågt, så antagligen är min salthalt skyhög, men jag vågar inte sänka nu innan man vet säkert, kanske är tvärt om, vem vet :/

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

F-n Emil

Jag glömde att jag hade lovat att hjälpa dig när du var på Universeum och titta på vilken salthalt du hade. Ber om ursäkt.

MVH Lasse

Jag var lika glömsk själv, hade en burk i fickan hela tiden. Men var fullt upptagen med att lyssna på dina intresanta beskrivingar :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...