Gå till innehåll

Emils 375 liters


watter

Rekommenderade inlägg

  • Svar 886
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ja,jag tycker mysis är ett bra foder för nya kräsna fiskar,det kanske doftar mer än artemia,testa att "targetmata",så fisken står mitt i maten.

Jep ska testa detta imorgon, så som jag har mata nu med artemia sätter jag det i tunze streamerns galler(insug) så kommer det ut allt eftersom biten smällter, på detta sätt kommer det runt han, men han verkar inte bry sig :( Men ska testa med mysis :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat med pressa vitlök över atremian (mysis) - blanda ihop och mata. Det kan vara inälvsparasiter.

MVH Lasse

Tror inte detta är fallet, han har inte ätit något jag stoppar i utan bara glasrosor, räkor mm, nu börjar väll dom sina och han börjar svält så sakta...

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du provat med pressa vitlök över atremian (mysis) - blanda ihop och mata. Det kan vara inälvsparasiter.

MVH Lasse

det kan det ju vara,men pincetter är luriga att få igång med maten,min tog kanske en eller två mysis ibörjan,men nu glufsar den i sig rejält,nu är nästa mål att få den till att

äta pellets,den har börjat lite grann.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så tänkte jag med,hoppas nu att din börjar äta,för det är en väldigt vacker fisk oxå,min är ju ganska stor,så färgen är mycket gulare än på den mindre jag hade i ett

annat kar.

Så färgen ändras efter ålder, min är väldigt orange, men din är precis som du säger lite gulare :) Tycker dom är snyggare när dom blir lite gulare, jag hoppas verkligen min överlever... fan man känner sig så hjälplös, en söndag inga affärer har öppet så man kan sticka ner och köpa lite mysis och någon rörmask...

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur går det med pincetten Emil?

Joddå han verkar repa sig, konstigt nog. Han tar inte maten när jag matar. Men tror jag har kommit på hur han äter, innan mata jag alltid med artemia genom att släppa i en bit fryst som fastnar i gallrett på streamer som sedan sjuter ut det i hela karet. På detta sätt kommer det in lite i springor i stenar mm. Antagligen går han på natten, eller när jag inte ser och plockar dessa :)

Måste vatt detta för jag sluta mata med artemia på detta vis bara för att vattnet blir rätt grummligt mm. Men nu när han blev kass så tänkte jag vafan lika bra att testa och mycket riktigt verkar han mycket piggare nu, dock smal men, men :) Så jag hoppas på det bästa, var nere och köpte en rörmask med, men jag fick en tom ( hur man nu kan ha sånn otur) så ksa ner imorgon och få en ny...

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkiga nyheter, min pincett gick bort igår :( Att man aldrig ska lyckas med denna fisk. Ändå har den mått mycket bra, har haft den i ca 1,5 månad, men nu den sista veckan har den börjat tina bort och igår så jag han ligga mot några stenar och ta sina sista andetag....

I övrigt rullar allt på, har fått igång plankton reaktorn, pytsar i ca 3 dl på kvällarna. ska bli kul att se vilken eftekt det haft om några månader. Nu dom första veckorna har inte koraller mm lärt sig äta plankton så det kommer ta ett tag innan dom börjar...

cimg0002lj7.jpg

cimg0001gu7.jpg

Såhär blev lagningen, limma med lite tagnit :)

cimg0003hx6.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vilken rejäl pjäs! :)

vet du om det finns minivarianter av den där? har funderat på det här med plankton.

men då skulle jag helst vilja ha reaktorn inne i skåpet, och den där såg rätt stor ut.

Inte vad jag vet, denna är 80 cm hög så den är som sagt rätt stor. Kör det i en petflaska, funkar hur bra som helst.

Men den måste ändå rymma en del för att du ska kunna skörda. 25-30% av reaktorn innehåll ska sköradas per dag. Jag kör i 3-4 dl varje kväll. Problemet är att planktonvattnet innehåller rätt mycket nitrat så pytsar man i för mycket så kan värdena bli fel. Man får laborera och mäta, titta hur mycket skummaren skummar mm. Jag har inte kört så länge så jag kan inte säga så mycket, iinget konstigt har börjat hända med mitt vatten än, det får tiden utvisa :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bestämmt mig för att slänga ut min sand, jag har insett att den bara är till besvär, även om den kan var j*vligt snygg. Men i mitt kar som endast är 50 cm högt så kan man knappt köra pumparna utan att sanden flyttar sig och lägger sig i drivor, detta göra att vattnet konstant är fullt av partiklar och jag orkar inte ha vattnet på detta viset. Frågan är bara vad som är bäst, att i princip suga ut sanden med en slang borde funka bra ( problemet är att detta kommer ta veckor, jag vill högst byta 50 lite vatten åt gången så det skulle nog ta ett bra tag innan allt är ute, men det får man ta) Istället för sand ska jag bygga ut med LS som kommer täcka bottnen, gör jag såhär kan jag i princip köra mina pumpar precis som jag vill utan att det börjar snöa i hela karet, plus att jag får plats med mer koraller, moohaha :):)

En liten fråga angående cirkulationen i mitt kar, kör 2*6100 tunze streamer med multicontroller. När jag inte längre kommer behöva anpassa mig efter sanden, hur starkt kan man köra dom? Om det hade varit ert kar som i princip bara kommer innehålla sps, hur hade ni kört pumparna??

Just nu kör jag dom riktigt svagt pga sanden. men skulle det kunna vara möjligt att köra dom på 80% (alltså ca 20 000 l/h) med endast sps?

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var försiktig bara om du väljer att ta bort sanden. Beroende på hur sandbädden ser ut kan man få ut rätt mycket i ämnen vattnet som man inte vill ha där. Det gäller att använda en metod som gör att man får ut sanden ur systemet och inte röra om den. Men det visste du säkert förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var försiktig bara om du väljer att ta bort sanden. Beroende på hur sandbädden ser ut kan man få ut rätt mycket i ämnen vattnet som man inte vill ha där. Det gäller att använda en metod som gör att man får ut sanden ur systemet och inte röra om den. Men det visste du säkert förut.

Ja exakt, man får vara försiktig. Tror att slangmetoden är den säkraste, då får man ut både sand och det skitiga vattnet. Sen beror det ju på den som gör det med, man får vara försiktig och inte röra runt för mycket...

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej, då ska blir det intervaller mellan 60-100% vilket betyder en ca cirkulation på 20 000-24 000 l/h. Då kör jag ca 64 gånger akvariets volym i timmen, låter mycket men har för mig Ingvar sa som du, cirkulation kan man inte få för mycket av :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...