Gå till innehåll

Mattias första saltvattensakvarium!


denuo

Rekommenderade inlägg

Hejsan! Nu ska jag äntligen starta upp mitt första saltvattensakvarium! Akvariet är beställt och kommer om 1-2 veckor.

Måtten blir 100*60*50 (l*b*h) vilket blir 300liter. I ena bakre hörnet kommer en ytavrinningskammare sitta där pumpen till skummaren tar vatten, i detta fack kommer även en automatisk påfyllning att sitta för avdunstat vatten. Jag kommer alltså inte köra med sump till detta akvarium. Bänken skall tillverkas av Lecablock, bänkskiva av något slag och en persienn.. återkommer med bilder på detta när det är klart och självklart på allt annat också!

Lite utrustning som jag skall ha till akvariet, några saker har jag redan, några har beställts, både nytt och begagnat:

Skummare: Cyclon AS

Belysning: Giesemann Basic T5 4*39w

Cirkulation: Tunze stream 6060

Nivåreglering: Tunze Omsoloator Universal

Osmos: AN Aqua Standard

Övrigt: Salt, saltmätare, tester, doppvärmare m.m

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Kul! Har du beställt akvariet efter dina tankar eller ett färdig utvecklat kar? Ska bli intressant att följa.

Fundering bara. Har du tänkt ha koraller i karet då jag utan erfarenhet tycker det låter lite med 4*39 W? Eller har du planer att uppgradera i framtiden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4*39 = 156 ( nu var det de där med huvudräkningen igen.. ;)) vilket borde motsvara en 150w MH, och med en sådan kommer man ganska långt så som jag har fattat det.

Sen beror det ju på VAD för koraller du ska ha. Finns massa mjukisar som inte är så kinkiga på ljuset.

Hade du tänkt göra ytavrinningsfacket så att vattnet rinner över, sugs in av skummaren och sedan ut i akvariet igen med skummarens retur? Verkar vara en smart lösning om man inte ska köra med sump.

Gjorde inte Svärd så med sitt/grabbarnas akvarium?

Ska bli kul att följa ytterligare ett projekt, lycka till och snåla inte med bilder på dina framsteg!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade du tänkt göra ytavrinningsfacket så att vattnet rinner över, sugs in av skummaren och sedan ut i akvariet igen med skummarens retur?

Det enda man ska tänka på är att skummaren inte ska "läcka" bubblor så att hela karet blir fullt av bubblor. Är inte så kul. Vet inget om APF skummaren hur den är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kommer att fungera som i svärds akvarium. Sen ska jag ha nivåvakt och påfyllning i det facket... ev. doppvärmare också om det får plats!

Vet inte vilka koraller jag ska ha men de kommer att anpassas efter ljus och svårighetsgrad, jag har ingen erfarenhet av koraller så de första som inhandlas blir enklare varianter.. Om någon korall är speciellt ljuskrävande måste det väl gå och sätta den högt upp rakt under lysrören!?

Planerna är att i framtiden uppgradera till ett större akvarium, men pga. plats och studentekonomi blev detta lagom att starta med tycker jag. Utrustningen jag kommer att ha ska i så stor mån som möjligt kunna flyttas över till ett 4-500liters akvarium i framtiden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo hade jag haft plats för ett akvarium på 150-200cm hade jag satsat på det, nu är 1m absolut max som jag har plats för. Jag tror det blir bra ändå för lite enklare koraller och lite roliga småfiskar!

Armaturen har jag köpt beg. så jag tjänade in lite pengar på och köpa den + att den ser bra ut så regeringen håller sig lugn...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående bänken till akvariet skall det bestå av Leca block som placeras i två pelare; varje pelare vestår av 3st block ovanpå varandra och sedan står akvariet på en tjock bänkskiva som läggs ovanpå blocken. Det kommer alltså vara ca 60cm fritt i mitten men jag tycker inte det borde vara några problem med det! Någon kanske har erfarenhet och synpunkter på detta?

Mellan bänkskiva och akvarium kommer jag ha frigolit 10mm. Sen är frågan om frigolit behövs mellan bänkskiva och stenarna?

Bänkskivan tänkte jag göra ca 2-3 cm för stor så den sticker ut i framkant, under dessa 2-3cm kommer jag fästa en persienn som hänger ner och döljer utrymmet under akvariet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo hade jag haft plats för ett akvarium på 150-200cm hade jag satsat på det, nu är 1m absolut max som jag har plats för. Jag tror det blir bra ändå för lite enklare koraller och lite roliga småfiskar!

Armaturen har jag köpt beg. så jag tjänade in lite pengar på och köpa den + att den ser bra ut så regeringen håller sig lugn...

bygg på höjden då mitt är bara 1 meter fast i diameter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bygg på höjden då mitt är bara 1 meter fast i diameter.

Jag som också är nybörjare märker att det inte görhanteringen lättare om karet är för "högt". Blir svårt att nå ner till botten och ner i bakre hörnen. Jag håller med dig Ted att det är snyggt med ditt kar som är högt men det ska vara hanterbart för en nybörjare också. Att det skulle vara så pass svårt att nå hade inte jag en tanke på när jag startade mitt projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nåt jag lärt mej om saltvattensakvarium är att man ska pilla så lite som möjligt. Men ja nå botten i mitt är ett glömt kapitel nu när korallkvistarna böjar sticka ut så man får ha en handikappstång de funkar super.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nåt jag lärt mej om saltvattensakvarium är att man ska pilla så lite som möjligt. Men ja nå botten i mitt är ett glömt kapitel nu när korallkvistarna böjar sticka ut så man får ha en handikappstång de funkar super.

Tror på dig till fullo. Dock har jag som inte har tidigare erfarenhet konstaterat att jag inte kan allt från början och kommer på förbättringar vart efter arbetet framskrider. Vissa saker kan vara så viktiga som att bygga upp första revpelaren (om man vill ha en). Och jag tyckte då det var böckigt med mina 60 cm. Det är här skillnaden på en erfaren akvarist och en nybörjare visar sig. Vi som är nybörjare har inte förmågan att tänka genom vårt projekt i sin helhet.

Denuo: Jag tänker inte fortsätta denna diskusion som lätt kan bli en dum bara då jag har samma uppfattning i sak som Ted. Dock ser jag som nybörjare saken från en annan sida. Du ska fortsätta att lyssna på de erfarna då det ha massor att dela med sig av. Tycker du dessutom ska titta in i tråden om Teds rundashuran. Han kan mycket det bevisas i detta häftiga projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skall bygga bänken nu. Tänkte bygga med Lecablock i två staplar, de mäter 60*25*20cm och det blir tre i höjd i varje stapel. Blocken kommer vara liggande och varje stapel blir 60cm hög. I mitten kommer det alltså bli 50cm mellanrum.

På detta tänkte jag lägga en 28mm laminerad bänkskiva + 10mm frigolit och sedan akvariet.

Synpunkter på detta?

50cm fritt i mitten borde väl inte bli några problem tycker jag. Ev. kommer jag limma ihop Lecablocken så konstruktion blir ännu mer stabil.

I framkant kommer skivan med akvariet hänga ut ca 2,5cm och under fäster jag en persienn som döljer delar av blocken framifrån och utrymmet under akvariet. Det som skall stå där blir behållare med osmosvatten för auto-påfylling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

halloj

nu har det hänt saker, akvariumet och all utrustning har kommit och i ikväll skall bänk, belysning och akvarium ställas på plats! Sedan skall tillblandning av vatten påbörjas =)

Slänger upp lite bilder inom kort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

30kg LS har hamnat i burken nu =)

Hittade det första levande direkt! Tre glasrosor =/... har "bekämpat" dem idag och jag hoppas de inte kommer tillbaka! Såg en liten krabba i natt också när jag låg och spanade med ficklampa... hehe

dsc00772lb3.jpg

Jag har inte installerat skmmaren och auto-påfyllningen än och belysningen skall också upp. Drar snart till Roskilde en vecka och tänkte låta det stå helt mörkt utan belysning eller en massa teknik igång ifall något skulle hända...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Här går saker i snigelfart just nu..... har hängt upp belysningen och installerat skummare och auto-påfyllningen. Har inte börjat belysa än men jäklar vilken skillnad det blev mot och inte ha nåt ljus alls =)

Imorrn ska jag mäta lite vattenvärden och lägga upp nya bilder. Har fått i mer sten så det är ca 60kg LS nu!

Kan också berätta att jag hittat en jättefin vit hårig krabba med röda ögon, den kryper runt och verkar plocka på stenen under nätterna... hoppas den inte ställer till trubbel framöver dock =/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...