Gå till innehåll

Mattias första saltvattensakvarium!


denuo

Rekommenderade inlägg

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

ok, men det blir ju enklare om man kan ha i lite i taget direkt i akvariet...?

Du kan ha i lite vatten också. Det går säkert göra som du skriver men vad jag har LÄST mig tioll bör saltvattnet stå ett dygn innan det kommer i karet. Dessutom är risken att det blir små högar med oblandat salt i karet om du häller det direkt i.

Tyvärr är inte hobbyn det enklaste jämt utan man måste vara lite omständig för att vara säker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du, I de bästa världar är inte allt perfekt, Om man vill lyckas med sps'er så krävs det mer än ett vattenbyte då och då. I den här hobbyn så känns det att man måste kunna lite om mycket och vara en allt i allo man, Snickare, elektriker, rörmokare, kemist, biolog mm.

Iofs så är det väl bra att endel orkar.....Så det kommer piller&annat kul som bara e att ploppa i burken för en annan slö stackare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

möblerade om lite i högra delen av akvariet och fick en rejäl överaskning när något ca 7-8cm svart djur hoppade iväg från stenen jag höll i... fy fan säger jag bara..

konstigt att jag inte sett något innan men den måste vara skygg, jag tror det är en sån här eller liknande, svart var den iaf:

http://www.ucmp.berkeley.edu/arthropoda/crustacea/malacostraca/eumalacostraca/royslist/images/g_falcatus2.jpg

Nu har jag lagt ut en fälla så får vi hoppas på fångst... jag har sett den igen två gånger efter att fällan las ner i akvariet med en räkbit i!

mantis001fm0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Helgen är räddad!!

Har införskaffat det första levande:

1 Pseudochromis paccagnellae

1 Ecsenius bicolor

1 Blåbenad eremitkräfta

5 Turbosniglar

Angående den misstänka mantisen har den inte låtit sig fångas... men jag ska fortsätt med fällor så får vi se.

Har även börjat med belysningen lite smått och kör med actinicrören 4tim! Har även stoppat i en strumpa med fosfat-remover.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Ny mätning:

NO2 0

NO3 >10

PO4 0

Ca 330

Mg 1100

KH 8

PH 8 - 8,3

Salthalt 1,023

Temp 25,5

Har kört en strumpa med AquaPhos från Fauna Marin ett par veckor nu och det har gett bra resultat! Inga bruna alger kvar och fosfaten går ej att mäta...

Angående belysningen körs nu 2st actinicrör 10tim och 2st 10000k 3tim om dagen. Ökas sakta men säkert!

Mina nyinköpta fiskar ser ut och trivas och de äter bra! Sniglarna är högt och lågt =) Den enda som verkar vara missnöjd är eremiten som mest sitter still. Den hade fastnat (eller satt sig) mellan två stenar i 4-5dagar så jag petade lite på den och då lossnade den... 30min senare hade den krypit tillbaka till samma ställe igen! Så död är den i alla fall inte.. haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

heeelvetes...

vakna i morse och skummaren hade flippat ur och börjat producera en massa skum vilket ledde till att det runnit över och hamnat en del på golvet... =/

just nu känns det så j*vla opålitligt med en påhängsskummare så jag funderar på att ta bort den helt och satsa på en massa nollnitrat och lite fler vattenbyten istället! Fördelen med det blir ju att akvariet inte kommer låta något och vattenläckagerisken minskar men jag kan förmodligen inte ha lika mycket fisk som jag tänkt och risken är att det inte fungerar alls...

jag har redan nollnitrat som jag köpt och tänkte ha det i ytavrinningskammren tillsammans med Aquaphos fosfat-remover, vad tror ni om det??

Hur stark cirkulation bör man ha genom kammaren? Räcker 1000l/h eller ska jag ta en starkare pump jag har på 2400l/h??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har läst att detta kan hända de flesta skummare... massa olika saker kan påverka skummningen, t.ex. djur som släpper ut saker, sniglar som fastnar i rör, luftslangar som sätt igen etc. etc. ... men jag kommer iaf aldrig koppla in en skummare igen om den inte är i akvariet eller i en sump!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en olycka kommer sällan ensam brukar det ju heta....

har på senaste tiden fått mer och mer alger även om det inte varit mycket. De är bruna och långa, lossnar lätt om man petar på dem! har även en del mindre gröna alger =/

har stängt av belysningen helt nu och ska försöka köra igång en Nollnitrat-påse samt byta 25liter vatten i veckan alt. 2ggr i veckan tills det ser bra ut.

tanken är sen att få på rutin att byta 25liter vatten i veckan och på så sätt försöka hålla bra vattenkvalité tillsammans med nollnitrat, aquaphos, UV-filter och bra cirkulation!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Nytt inköp:

4 Chromis viridis

1 Zebrasoma scopas

1 Goniopora sp

Efter lite efterforskningar är korallen en Goniopora lobata och de ska tydligen vara väldigt svåra... hmm...

Matar med TM Pro-Coral Zooton och den var fullt utslagen efter bara nån timme i akvariet så jag hoppas verkligen den kommer att trivas! Jäkligt fin är den iaf =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...