Gå till innehåll

Absolut måste - Månljus


Lasse

Rekommenderade inlägg

Det handlar ju bara om några dioder och en enkel styrning till dem, så priset är inte direkt makalöst lågt.

Precis.. Det är inte direkt så att det krävs en raketingenjör för att bygga en sån där.

Håller med om att priset inte var speciellt lågt.

edit: Passa er för GustavF... Han är nog ond idag, 666 inlägg har han skrivit :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men är inte detta en myt,jag har hört detta många gånger,men aldrig sett fakta om det.

nej det är bekräftat. jag kollade runt på nätet för några månader sedanoch koraller kan stimuleras att könsligt föröka sig med månljus. Jag har 2 st blå ledljus som är på mellan 22:00 - 07:00 men att därifrån börja med månens cykler låter väldigt överkurs tycker jag och risken att koraller börjar leka är nog betydligt större än om man bara har någon liten diod som lyser på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis.. Det är inte direkt så att det krävs en raketingenjör för att bygga en sån där.

Håller med om att priset inte var speciellt lågt.

edit: Passa er för GustavF... Han är nog ond idag, 666 inlägg har han skrivit :P

Hehe.. tack för upplysningen. Tyvärr måste jag bryta fötrollningen med detta inlägg :) Men med lite tur kommer det flera oheliga tal med tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan mycket väl leda till en kraftig förorening av vattnet då det sker i ett så litet utrymme som ett akvarium. Kan tyvärr leda till en total wipe-out om många koraller bestämmer sig för att skaffa barn på samma gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir inte koraller "könsmogna" efter ett visst antal år/vid betydande storlek? Vad jag försöker säga är att man nog inte behöver oroa sig för att ens fragg på 5cm ska föröka sig, dvs släppa mjölke och ägg, tack vare månljuset (om detta nu är en förutsättning för att det ska ske).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Kör på, det är vackert på kvällarna och ger en lugn övergång efter det att ljuset släcks. Koraller kan föröka sig utan månljus också så det är ingen garanti att köra utan och risken för krasch tack vare månljus och korallförökning är nog extremt liten, i synnerhet om du inte har könsmogna kolonier vilket brukar ske efter flera år och en betydande storlek för många koraller vilket inte är aktuellt i ditt fall Emil.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...