Postat 26 december 2024Dec 26 Författare Beslutade för en tid sedan att jag ville flytta mitt akvarium. Dålig ide! det tog fyra dagar!. Visserligen plockade jag isär allt och gjorde rent allt, försökte även få till all teknik med kablar och liknande på ett bra sätt. Men fyra dagar! ja ja nu är det i alla fall gjort.
Postat 29 december 2024Dec 29 Författare Blev typ nystart av akvariet. Ändrat 29 december 2024Dec 29 av Johnny Tveit
Postat 7 juliJul 7 Författare Hur gör ni andra med scheman? Jag försöker göra detta e gång i veckan i mitt 250L. Rengöring av glas Vattenbyte 30L. Vettentester. Oftast ligget Nitrat och Fosfat på 0, försöker dosera försiktigt med N och P från Fauna Marin. I övrigt använder jag Balling. Dosering som är konstant är NO-PO-X 2,5ml /dag och KH 35 ml /dag. Har gjort så senaste 6 månaderna. Vattnet har idag NO3 = 0,0 Ca = 370 KH = 7,3 Mg = 1400 PO4 = 0,0 För konstant dosera extra KH. Höjer KH till 40 nu. Är det något jag gör fel eller har ni liknande?
Postat 9 juliJul 9 Varför doserar du nopox om du har noll i nitrat och fosfat? Det är lite kontraproduktivt. Jag skulle ta bort det ett tag för att se vad som händer då. Vilka tester kör du med?
Postat 17 juliJul 17 Författare On 2025-07-09 at 23:13, kaptenen skrev: Varför doserar du nopox om du har noll i nitrat och fosfat? Det är lite kontraproduktivt. Jag skulle ta bort det ett tag för att se vad som händer då. Vilka tester kör du med? Tack :). Har bara gått så hela tiden, tar bort det nu
Postat 6 timmar sedan6 tim Författare Har gått i tankarna om att byta till större akvarium, mer plats för koraller och teknik.Självklart mer fisk :).Det börjar gå över till tvångstankar hahahaha!.Problemet börjar ju med att jag måste möblera om typ hela rummet (lång ledigt i jul kanske).men sen är det ju också det att viss teknik måste också uppgraderas då, lutar åt en dyr tanke som satt spinn i huvudet på mig.En tanke är ju också att köra allt med RedSea, det gör ju att det blir ytterligare mer pengar.Vad säger ni om RedSea produkter, är det värt pengarna?Denna hobby är ju lite som ett svart hål att kasta ner pengar i.
Postat 5 timmar sedan5 tim Jag vet inte riktigt vad man vinner på att bara köra ett märke (tex red sea).Min personliga synpunkt är att för det mesta är red sea okej men inte bättre eller sämre än andra (men ofta dyrare).Några undantag.Akvarium: Red sea har haft otroligt dåliga akvarier med vansinnigt många som har läckt. Det finns många här på guiden med erfarenhet av det. Nu har de uppdaterat sina akvarier i g2 och g3 som ska vara bättre men med tanke på historiken och hur dåligt bemötta folk blivit och hur de försökt sopa allt under mattan så har jag 0 förtroende för dem när det gäller akvarier.Lampor: gen 1 av deras lampor är överprissatt skit med ett uselt spektrum. Gen 2 ska ha förbättrat spektrat men vet inte varför man skulle satsa på dem.Cirkulationspumpar: De har bara gyres och även om gyres har sina fördelar så är de jobbiga att göra rent och går lätt sönder.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.