Gå till innehåll

Ramq's stora saltvattensprojekt, 1920L


ramq

Rekommenderade inlägg

Det är även dags för lite mer proffesionella bilder på det, då min lilla handkamera inte räcker speciellt långt. Hade tänkt försöka muta Fiend så han passar på när han och resten av Umeå-gänget kommer och hälsar på.

Jag, Jörgen, Peter och kanske nån sötvattensnisse kommer ned nu på söndag iaf :)

Tar med mig stativet, lite objektiv så ska vi se vad vi kan få till!

Behövs nog ingen muta annat än möjlighet att kika, snacka och fota :D

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ramq: Största problemet med att fota akvariet ser jag om det är mycket ljus som kommer in i området där akvariet står. Då brukar man ofta se lika mycket utanför akvariet som i akvariet pga allt det blänk som uppstår runtikring. Hade fullt schå på JR att fota så jag och andra akvarier, stora porten utåt mm inte skulle hamna som blänk i det jag fotograferade :/

Sen får man se hur mycket folk det är kring akvariet då man ska fota. Kan ju bli schysst med en del personer omkring akvariet också så man ser storleken på monstret! :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stefans förslag var bra men jag hade nog gjort en längre horisontell avrinning istället för en box.

Det finns många sätt att göra det på, jag skulle ha gjort en mindre som inte syns så mycket. Sen skulle jag ha bra genomströmmning genom sumpen och en skummare som sväljer vattenmängden. Jag kör hela min vattenvolym genom sumpen och skummaren 6 gånger i timman, då spelar bräddavloppet ingen roll.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,borra i sidan istället,det kan du göra när du gör ett stort vatten byte,sedan limmar du dit en box på innsidan,borrning 10min limmning 3-4timmars tork tid,klart,du klarar dig med 2st 25mm genomförningar

Låter som en klart genomförbar idé.

Det enda som oroar mig är väl kanske tiden för härdningen av den invändiga boxen och eventuella risker med spräckt glas om man är klantig med borrningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag, Jörgen, Peter och kanske nån sötvattensnisse kommer ned nu på söndag iaf :)Tar med mig stativet, lite objektiv så ska vi se vad vi kan få till!

Låter genomförbart tror jag. Se för sjutton gubbar till att inte vara allt för bakis den här gången... :ler:

Ni kan nog få med er lite fraggar om vi får till något sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter genomförbart tror jag. Se för sjutton gubbar till att inte vara allt för bakis den här gången... :ler:

Ni kan nog få med er lite fraggar om vi får till något sånt.

Haha, det ska vi nog inte vara :)

Jag kommer köra nyktret denna helg! mor min är på besök.. då kan man inte vara så våldsam..

Fraggar låter nice! :)

Tror jag skickar iväg mina till Jörgen så får han rasta dem där i sitt kar, om det nu inte är mjukisar. Dem ska jag nog kunna husera.

Har du hämtat Xenian hos Jörgen i Obbola?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, Xenian är fortfarande hos Jorgas, så det vore helschysst om ni kunde ta med den...

Sedan har Jurgonh lite macros som jag skulle få med samma sändning?

Är det det göna trasllet du syftar på?

Har en liten klick kvar som du och Fredrik kan dela på då jag inte längre planerar att ha nåtot refugium...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var det bara det "gröna trasslet"? i så fall kan du hoppa över det då jag har tillräckligt i 1920l-burken...

Jepp bara det jag har kvar.. fick ett par makroalger av Draedon som skulle få gotta till sig i mitt naringshaltiga vatten, men dom har bara spårlöst försvunnit.. förmodligen var jag värdelös när jag fästa dom i stenarna så dom har blåst bort eftersom eller så har nått djur ätit upp dom på nätterna..

Oki då tar jag inte med mig deT? då får fredrik hela klumpen då...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte har fel så var det över tre veckor sedan du skrev att ni skulle öka cirkulationen ,men jag har inte sett någon skillnad.Det var anledningen till att jag kommenterade det.

Det är som du säger ohållbart och måste åtgärdas om ni vill undvika problem.Ta inte detta som ett påhopp ,enbart ett råd.

jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska du inte ha något refugium? Vad ska du då ha ditt större kar till? =)

Jag har ett stort teknikfack, och ett stort stenfack eftersom det inte rymdes all sten i huvudkaret då jag bygde mittrevet..

Kanske kan kalla stenfacket för refugium förvisso, men kommer inte ha alger, då jag inte ser anledningen att ha alger som näringsexport då jag kommer köra med ultralithmetoden...

Så du får gärna ta över mitt nystan innan det också har försvunnit :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte har fel så var det över tre veckor sedan du skrev att ni skulle öka cirkulationen ,men jag har inte sett någon skillnad.Det var anledningen till att jag kommenterade det.Det är som du säger ohållbart och måste åtgärdas om ni vill undvika problem.Ta inte detta som ett påhopp ,enbart ett råd.

Jag tar det inte som ett påhopp, bara som konstruktiv kritik vilket jag uppskattar.

Jag har som sagt observerat det redan tidigare, förut samt nyligt och alla gångerna har jag rapporterat detta till ägaren, men saker och ting händer sakta. Vi kan ta det någon gång.

Än en gång - det är inte mitt akvarium så därför måste jag finna mig i och respektera vad ägaren vill och inte vill. I det här fallet ska jag göra ytterligare en manöver och se till att det blir inköpt lite mer cirkulation i karet.

Vad anser du? Ytterligare två streampumpar i andra änden på karet, eller ska vi satsa på mer flöde bakom revet för att få mer cirkulation den vägen?

Jag är nästan inne på att försöka sänka ner streampumparna på högra kortsidan längre ner mot botten och komplettera med ytterligare två uppe till vänster för att lättare forsla bort vattnet mot avrinning och samtidigt skapa vågbruset på ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju en H&S A300x4x1060 tillsalu billigt. Den skulle passa perfekt! Den har drivit mitt 3000l kar.

Jag har sneglat på den, tro mig.

Som det ser ut just så klarar vi oss med skummaren, men det är väl kanske en tidsfråga... Ska framföra det till ägarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte riktigt inne på att göra vågformationer då vi har avrinningsboxen på lite ostrategiskt ställe för det... Men tanken har definitivt slagit mig.

Om ni nu skippar avrinningsboxen där ni har den nu? =) om du lix ska bygga om till ytavrinning som det talats om tidigare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...