Gå till innehåll

Ramq's stora saltvattensprojekt, 1920L


ramq

Rekommenderade inlägg

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Stor skillnad mot förut. Såg också att du har en sötläpp(pyjamasaborre) det är en häftig fisk som kommer att se helt annorlunda ut som vuxen och behöver ett stort kar.

Jag säger som de brukar säga när jag lägger ut bilder; Kan vi inte få en helhetsbild också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm sitter denna propeller i karet!??

Om så vad är det för material?

Plast, koppar, Mässing, stål??

Se om du kan sätta upp denna korall som ligger på botten lite högre upp och imellan några stenar. Är det en Bubbelkorall (Plerogyla siuosa)

Vi tog en gammal propeller i stål vi hittade nere i hamnen och slängde i!

Nejdå, jag skämtar. Det är en konstgjord propeller i något plastmaterial som är målat/lackat och garanterat revsäker. Köpte den av Akvarieleasing när jag var förbi och hämtade mitt 720L helglaskar, då vi var inne och spanade efter fisk.

Var först ganska svårplacerad då den ville dominera karet, men den fick till slut sitta högst upp mot bakrutan på revet, lite halvt gömd.

Bubbelkorallen på bilden hade helt enkelt ramlat ner på botten, då den tidigare satt inkilad mellan några stenar längre upp. Jag tror jag måste ta mig an och begagna lite revlim för att få fast fraggarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WOW! Snyggt! Och vilken historia! :) Ser att du fått tag på en Plectorhinchus chaetodontoides - Harlequin Sweetlips, lite mindre än min egen, klart min favvis! Min har färgat om så pass så den har fått bruna fläckar i de vita. Har haft min i ca 1,5 år.

Jo dom (dom är två!) var svåra att motså när vi var nere i Korallrevets karantänavdelning! Jag själv blev frälst av deras "vaggande" simegenskaper, det och färgsättningen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hot damn det e ju tooksnyggt! vilket jobb ni lägger ner! Dock måste jag nu bygga ett ännu större kar nästa gång så jag kan ha störst på SG.. fan.. : )

Ja du ser ju av tråden vad vi jobbat med det. Det har inte varit kul alla gånger och lite väl mycket tid har gått åt till problemlösning och vädjan på råd från er på SVG, men det gick!

Just nu sitter jag bara och hoppas på en stabilisering i karet, då jag väntar mig ett svall i vattenvärdena under den närmsta tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger som de brukar säga när jag lägger ut bilder; Kan vi inte få en helhetsbild också...

Självklart ska ni få det!

Räkna inte med att min Ixus pallar jobbet speciellt bra, men jag ska ändå göra ett försök.

Fiend får väl komma ner någon gång och ta med sig sin kamera så kanske vi kan lägga upp lite kvalitetsbilder i ett album.

När helst någon har vägarna förbi så slå mig en signal så kan jag följa med ut och träffa er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow va Tjusigt! men vad fa* gör propellern i karet den var verkligen ful och malplacerad.

Jadu, det var inte mitt val egentligen, även om jag tyckte den såg lite kul och intressant ut när den låg i ett kar i butiken. Helt klart kändes den lite malplacerad vart än vi placerade den, så den fick till sist ligga bakom revet och se ut som den ramlat ner från någon båt. Eftersom det inte är mitt kar så får jag inte alltid göra som jag vill, tyvärr.

Se det såhär; dödskallar, slott och sandkistor hade definitivt varit ett större problem.

Propellern skulle man ju ändå kunnat råka stöta på någon gång ute i havet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar propellern, men kanske att den skulle vara lite mer i neutral färg, men antar att den växer över med diverse alger mm tids nog ? :)

Är lite sugen på att fotografera karet nån dag med stativ och så.. få se hur det går. Dock är jag inte i Övik speciellt ofta. Är väl bara saltvattenskaret som lockar i så fall ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillar propellern, men kanske att den skulle vara lite mer i neutral färg, men antar att den växer över med diverse alger mm tids nog ? :)

Är lite sugen på att fotografera karet nån dag med stativ och så.. få se hur det går. Dock är jag inte i Övik speciellt ofta. Är väl bara saltvattenskaret som lockar i så fall ;)

Menar du att inte mitt 100L nano är tillräckligt intressant att besöka, va va va? :skrattar:

Jo, det är väl helst så att man vill väl gå i andra ärenden om man ändå ska åka 10 mil någonstans. Varför inte ta en heldag/helg i övik med t.ex hockey eller äventyrsbadet?

Kanske vi ska skramla ihop lite lokala medlemmar från SVG och hitta på nåt, och samtidigt då spana in burken.

Herregud, börjar låta som en turistbyrå känner jag. :)

Vad gäller propellern så har jag stora förhoppningar om att den kommer att skifta färg vartefter kalkalgerna sätter sig. Funderar på att klämma fast någon mjukisfragg på den också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

WOW!!! Var in och tittade på din ocean i början av augusti - utsökt bygge! Kul att det verkar fungera med invånarna. Har du ngn hare kvar? Isåfall kan jag tänka mig att förbarma mig över en - jag har (enl Jerker W) en östersjöbiotop hemma!!!

Låter som att du behöver en hare som rensar upp lite. Vi har (åtminstonde) 2st kvar och dom är snart på väg att dö om ingen förbarmar sig över dom.

Så, detta bör ske så fort du har möjlighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

he he, jo 10 mil är väl egentligen inte så mycket att orda om... Ska försöka få tummen ur...

Edit. Resan är nu i planeringsstadiet... Så har du "tur" Björn så kommer det några Umeåbor ner till dig inom en snar framtid

"Snar framtid" låter väl OK. Tror ni får skynda er lite så dom inte dör ut... Finns rätt mycket som äter alger och dom där skördetröskorna ser ut att bli utan just nu.

Jag måste förbi Lagunen och hämta upp min skummare någon dag, samt att jag har ett par fraggar och macroalger från Draedon som för tillfället bor hos Jorgas i Obbola. Du får helt enkelt höra av dig när det börjar närma sig så kanske det går att ordna något klämkäckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...