Gå till innehåll

Ramq's stora saltvattensprojekt, 1920L


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag tycker du borde göra något åt de där trådalgerna illa kvickt för att undvika problem.

Om du följt tråden så är det snart ett minne blott. Jag ska snart dit med lite fler mjukkoraller för att se hur pass bra dom går i karet.

Går dom i närheten så bra som den lilla fragg jag satt dit redan så lär det vara en djungel rätt fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag håller med!

Kanse fel forum men jag håller på att avveckla och har en H&S 300x4x1060 kapacität upp till 5000l till salu så småningom. Driver just nu mitt 3000l kar.

Jag ser inte ens på hosisonten att vi behöver en större skummare just nu. Vi kommer att vänta tills behov uppkommer.

Tack för erbjudandet dock...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du följt tråden så är det snart ett minne blott. Jag ska snart dit med lite fler mjukkoraller för att se hur pass bra dom går i karet.

Går dom i närheten så bra som den lilla fragg jag satt dit redan så lär det vara en djungel rätt fort.

OK, jag bara såg att det var några rejäla tuvor på bilderna du la ut. De kanske är ett minne blott. Kul med ett så här stort offentligt akvarium för det ställer ju onekligen en hel del andra krav än hemma vad gäller ljustider o.s.v. Oftast är det ju fish only och man har ju sett en del katastrofer genom åren. Spännande att följa utvecklingen för er och jag hoppas verkligen att det går bra inte bara för er skull utan för det blir ju också en utmärkt annonspelare för saltvatten också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eeeh... Vet inte om du missade den här posten tidigare i tråden?

Så det är bra med olika djur i burken och algerna hålls verkligen i trim. Det är verkligen stor skillnad på bara 2 dagar, så sort skillnad att jag börjar bli orolig att en del av djuren kommer att dö om vi inte får igång någon algproduktion. :)

Hoppsan den hade jag missat, men rådet om snäckor kvarstår ändå då det inte är några algätande snäckor bland arterna du listat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK, jag bara såg att det var några rejäla tuvor på bilderna du la ut. De kanske är ett minne blott. Kul med ett så här stort offentligt akvarium för det ställer ju onekligen en hel del andra krav än hemma vad gäller ljustider o.s.v. Oftast är det ju fish only och man har ju sett en del katastrofer genom åren. Spännande att följa utvecklingen för er och jag hoppas verkligen att det går bra inte bara för er skull utan för det blir ju också en utmärkt annonspelare för saltvatten också.

Bilderna ljuger lite, det är samma rejäla tuva på många bilder.

Tanken är att det ska vara just något som inte "gemene man" har hemma, så det är egentligen ett stort dyrt skrytbygge i sig. Sedan är ju den positiva effekten av det att man kanske får folk att få upp ögonen för hur fascinerande det är med saltvatten.

Dock har jag lite jobb kvar i form av information som folk kan läsa för att få folk att förstå hur det hela hänger ihop, att det finns en del i Sverige som pysslar med det osv. Hade förresten tänkt nämna SVG också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppsan den hade jag missat, men rådet om snäckor kvarstår ändå då det inte är några algätande snäckor bland arterna du listat

Sniglar, eller snäckor?

Kan du nämna några?

Jag vet med mig att jag kanske missade nämna dom 40st Turbo sp. sniglar som också huserar där i. Vi kommer förmodligen öka upp med ytterligare en armé med turbos, men vi får se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja de 40 Turbo visste jag inte om, även om jag antog att det fanns några då de poserar på bilderna. Mitt råd var mest att även ha andra arter än Turbo. Så köper ni mer, köp några andra sorter också då olika snäckor gillar olika alger.

Japp. Ska ha det i åtanke vid nästa beställning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu på tapeten:

Anemon + Ocellaris

Efter lite prat med JR Akvarium och Korallrevet så går åsikterna isär. Den mest "lättskötta" (om en anemon kan vara det) verkar vara Heteractis crispa, medan andra pekar på att Ocellaris "bara" föredrar Heteractis magnifica, som verkar vara svårare att hålla. Svårigheten i det här fallet är överlevnad men framförallt vilja att förflytta sig.

Ett tredje bud har som sagt varit en sandanemon, men det har ratats åt andra hållet.

Vad anser ni?

Just nu är jag nästan i röret på att beställa följande:


  • 3st Heteractis crispa
  • 12st Amphiprion ocellaris

Är det värt att prova? Vad anser galleriet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde en artikel för ett tag sedan och det var detta jag hittade, kanske kan vara till hjälp

Clownfiskar och deras kända Naturliga Anemoner

Jo jag tittade på den och den var visserligen till hjälp för att korsreferera anemoner mot clowner, men jag saknar just ur skötselsynpunkt.

Sedan hade jag skrattat mig lyckligt om vi hade kunnat hitta en sådan vacker Crispa som på bilden. Wow.

Någon som är belägen i närheten av Stockholms-området och har vägarna förbi JR Akvarium får mer än gärna tala om för mig hur deras H Crispa ser ut. Är dom vackra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Björn! Min privata åsikt är nog att du bör vänta ett antal månader med att inskaffa någon anemon för karet bör vara mycket väl inkört enl min mening. Om man nu i huvudtaget ska ha dessa djur i fångenskap då deras överlevnadsstatistik är urusel. Själv har jag haft 3 st olika varianter och den jag har idag är en Haddoni sen ca 1,5 år tillbaka och har en diameter på 4 dm om den sprider ut sig. Anemon inköpet gällande denna carpet anemone är ett köp som jag idag ångrar då jag inte vill driva mitt kar som den egentligen skulle vilja ha. Dvs en djup sandbotten på ca 15cm. Anemonen verkar dock trivas men men... En annan sak med anemoner är att de vandrar och man måste skydda alla pumpinsug ordentligt. Pumpar måste förses med svampfilter eller dylikt annars sugs de förr eller senare in i pumpen och trasas sönder vilket kan resultera i att hela karet kraschar! Det räcker inte bara med pumpgaller skydd el dyl. Och har man svampfilter på pumparna bör man skölja dem minst en gång i veckan och då jag läst att ni vill ha ett så underhållsfritt kar som möjligt så är väl inte det så praktiskt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Björn! Min privata åsikt är nog att du bör vänta ett antal månader med att inskaffa någon anemon för karet bör vara mycket väl inkört enl min mening. Om man nu i huvudtaget ska ha dessa djur i fångenskap då deras överlevnadsstatistik är urusel. Själv har jag haft 3 st olika varianter och den jag har idag är en Haddoni sen ca 1,5 år tillbaka och har en diameter på 4 dm om den sprider ut sig.

Låter som att du haft minst sagt dåliga erfarenheter med dina anemoner.

Visst, jag är medveten om att det är lite mer krångel med anemoner, om man nu får dom att leva. Däremot är det ingen som påpekat om att det är för tidigt att släppa i en? Har hört med flera och ingen säger nånting om det.

Som sagt, siktar på en (förhoppningsvis) "lättskött" variant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag har haft dåliga erfarenheter av anemoner. Förlorade 2 st när jag startade upp mitt kar för över 5 år sedan. En tog en Tunze pump och den andra tog värmen då det blev över 30 grader i karrantänkaret. Ingen av dem hann ens hamna i display karet... Men man har ju lärts sig av sina dyra misstag men tycker mest synd om djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju substitut för anemoner till clownerna. Mina clowner trivs utmärkt i en Euphyllia. Fördelen med den är att den sitter kvar där du satt den. Jag gissar att övervägande delen av de som kollar på karet säger "kolla på anemonen". Har hänt mig ett antal gånger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som är belägen i närheten av Stockholms-området och har vägarna förbi JR Akvarium får mer än gärna tala om för mig hur deras H Crispa ser ut. Är dom vackra?

Skall dit i nästa vecka. Kan ta en kik då om de är kvar eller om ingen annan hinner före.

Men jag tycker nog egentligen att ljuset skall vara igång mer innan anemoner skall i. Tycker nog också att eventuellt extra LS borde åka i först och få låtas "gå in".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju substitut för anemoner till clownerna. Mina clowner trivs utmärkt i en Euphyllia. Fördelen med den är att den sitter kvar där du satt den. Jag gissar att övervägande delen av de som kollar på karet säger "kolla på anemonen". Har hänt mig ett antal gånger.

Det har varit på tapeten, tro mig. Dock vill ägaren (Fredrik som du också träffade) gärna att det blir en anemon. På sätt och vis förstår jag honom, dom är rätt coola i sig och motsvarigheten hos en korall blir lite svårt att uppnå tycker jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall dit i nästa vecka. Kan ta en kik då om de är kvar eller om ingen annan hinner före.

Men jag tycker nog egentligen att ljuset skall vara igång mer innan anemoner skall i. Tycker nog också att eventuellt extra LS borde åka i först och få låtas "gå in".

Vad gäller extra LS så är vi inte säkra ännu på hur vi ska göra. Eventuellt skippar vi det och "kör bara på" som det är just nu.

Tanken med extra LS var just att fylla ut burken lite mer då det känns lite fattigt just nu i ett sånt här stort kar. Det lutar nästan mer åt att försöka få till stora mjukkoraller som sträcker sig uppåt. Kanske lura i några acropora eller liknande som får utgöra lite mer struktur, framförallt uppåt, i karet.

Valmöjligheterna är många och tyvärr skulle jag själva vilja ha ett bildlexikon eller liknande att kunna bläddra bland, och kunna jämföra mot lagerlistor hos leverantörer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan säga att jag inte är så sugen på anemoner längre....har haft 4st och dom har vandrat runt m m....senast igår när jag kom hem på lunchen så satt haddoni(30cm) i streampumpen...var bara att montera bort å börja klippa....mkt kött...detta har även inträffat förut med en annan haddoni....

Ska inte skaffa någon igen iallafall...en sådan kan väl slå ut hela karet om man har otur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Jmaone om att du ska vänta några månader med att skaffa någon anemon. Bara dumt att skynda, då det är lätt att det hela slutar i fiasko och musten går ur en helt...

Tycker också det är viktigt att man väger in den moraliska aspekten i det hela, vilket har diskuterats flitigt tidigare, tyckte att denna länk var ett bra initiativ som jag gärna ser komma till liv igen https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=5227&highlight=anemonmoral

För mig är det något helt annat att köpa en anemon jämte många andra saltvattensdjur...

För övrigt så tycker jag att anemoner är bland det häftigaste man kan ha och är själv besatt av Haddoni... Mina Haddoni har aldrig vandrat, den häftigaste utflykt som de har gjort var när de bytte plats med varann. Under de närmare 3 år jag haft den vänstra av Haddonisarna så har den även bara ätit en ocellaris och det skyller jag mest på mina mer aggresiva Frenatusclowner som jagade dem titt som tätt.

Här är några bilder på mina små älskningar :)

post-775-14468912942648_thumb.jpg

post-775-14468912942879_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Jmaone om att du ska vänta några månader med att skaffa någon anemon. Bara dumt att skynda, då det är lätt att det hela slutar i fiasko och musten går ur en helt...

Samtidigt (för dom som följt tråden) så är det ju det hela med att vi hellre lägger i en anemon nu medans det inte finns några koraller, än att vänta till senare och riskera ett flertal koraller i jakten på att anemonen ska sätta sig där den vill...

Hur hade ni gjort, förutom att slopat anemonen helt och hållet? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...