Gå till innehåll

Ramq's stora saltvattensprojekt, 1920L


ramq

Rekommenderade inlägg

tycker du ska vänta,dels med tanke på ljustiden,dels med tanke på att karet bör vara mer inkört,vad jag förstått lever anemoner till stor del på plankton och kräftdjur i naturen,och det tar sin lilla tid innan man får igång detta,karet är ju färskt,så du kommer troligen att få en del svängningar hit o dit, men det är vad jag tycker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tycker dock att det är lite överdriven propaganda med anemoners brännande av koraller... Visst är det en del i ekvationen men du måste betänka att du nu troligtvis inte har en bra hemvist att erbjuda anemonen och det borde vara den viktigaste faktorn i ditt beslut, tycker jag.

Ev. korallbränningar tycker jag även är ett problem som ligger i framtiden som löses den dag då anemon kan tänkas bli aktuell

Har själv haft en Montipora som t om temporärt har blivit uppäten av en Haddoni, då den lossnade, den repade sig på några dagar. Så håller du bara bra koll den dag du skaffar en anemon så borde det gå ganska bra. Men visst kan någon korall stryka med...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Idag var jag ut till akvariet en sväng för att titta till mina fraggar jag placerat ut lite varstans i burken. Dom verkar må prima och mjukisarna stretar ordentligt med armarna mot ljuset, dock verkar en av stjärnpolyperna inte må så jättebra. Vi får väl se hur den tar sig.

Eftersom vi redan inhandlat en hink Rowa kalk och en begagnad Deltec KM500 så var det bara att koppla ur Aquastaten och använda Niveaumaten istället och mata osmosen genom mixern istället.

Jag tänkte naturligtvis att det vore intressant att se vad Ca-nivån ligger på innan tillförsel av kalkvatten, så jag gjorde ett vattenprov:

0 NH4

0 NO2

0 NO3

0 PO4

8.0 pH

5.8 kH(!)

390 Ca

Som ni ser är det lite väl lågt kH i burken. Har några påsar triple-buffer, skulle det avhjälpa? Dosering?

Även fast vi har totalt avsaknad av stenkoraller i burken så verkar kalkalgerna trivas och det är väl kanske det som reflekteras i ett Ca-värde från 430 ner till 390 på bara 4 veckor.

Nu är ju kalkmixern igång så jag hoppas på en ökning inom bara nån vecka eller två?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kalkvatten höjer ju inte så hemskt mycket när det gäller CA

Nej, det räknar vi inte med heller, men samtidigt kommer vi inte gödsla med stenkoraller. Det här är väl för att försöka hålla upp några värden för att ha en mindre mängd stenkoraller, utan att försöka tänja gränser. Förhoppningsvis kanske det blir mängder med kalkalger åtminstonde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkalger förbrukar enorma mängder Kalcium också. Triple buffer är ett dyrt sätt att höja kH kolla om du kan köpa bikarbonat av någon bagare i storpack annars så har t.ex akvarielagunen enkilos för 50:- http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2288

Varför kör man då kalkmixer? Hålla uppe pH i kombination med kalkreaktor (som sänker pH:t tack vare CO2?)

Fick påsarna av Urban på Akvarielagunen. Frågan är väl doseringen?

Kanske kombinera (eller dryga ut!) triple buffern med bikarbonat?

Har själv labbat med bikarbonat i sötvatten, men då det har ganska dramatiska och omedelbara effekter så får man vara rätt noga med doseringen, har jag fått erfara.

Visste dock inte om det var "säkert" i saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då ägaren ville, i samråd med JR Akvarium, ha anemoner + clowner i akvariet så fick det bli följande nya innevånare:

1st Physobrachia ramsayi (bubbletip)

1st Actinia tenebrosa

2st Heteractis crispa

5st Amphiprion Ocellaris

5st Amphiprion Ocellaris "Jaffa"

2st Amphiprion Percula svart

Och självklart lite bilder:

post-2432-14468912987526_thumb.jpg

post-2432-14468912987708_thumb.jpg

Vi hade stundtals lite problem med att få tenebrosa anemonen att fästa ordentligt mot botten, så jag fick stuva in den mot stenarna på högersidan så den fick fästa sig ordentligt och förhoppningsvis vandra till det ställe den trivs. Merparten av clownerna verkar stortrivas i tenebrosan. Däremot blev den väl lite "pissed" på mig när jag flyttade in den mot hörnet, så den slog av sina vackra färger och drog ihop sig till kanske halva storleken. Får jag den att fästa ordentligt och att den vandrar ut mot gruset så är den otroligt vacker!

Den ena av dom två crispa anemonerna fick en liten fripassagerare på vägen, en liten anemonkrabba som också stortrivs. Väldigt vacker var den också, vilket ses på en av bilderna ovan. Den andra cripsan har en ensam clown just vid det tillfället som hemvist, så vi får se om det förblir så.

Ramsayi anemonen vandrade väldigt snabbt iväg till en liten "hideout" första dagen, men sedan har den satt sig till rätt på ett lite udda ställe bakom den trädliknande LS:en sist på bild ovan. Just snyggt, men man får räkna med sånt då man håller anemoner...

Tyvärr hade min lilla Canon IXUS lite väl svårt att förmedla intrycket från allt ljus och framförallt färgerna på anemonerna. Effekten är mycket mer rättvis när man se akvariet med egna ögon!

Nedan en liten bild jag tog för att försöka få ett verkligt intryck av hur långt ett 3-meters akvarium egentligen är. Det är svårt att få in allt på bild, samtidigt som man vill försöka förmedla detaljer i bilden.

Uppståndelsen är dock total och det är väldigt många nyfikna kunder som kommer och tittar, så man kan väl säga att effekten var märkbar.

post-2432-14468912987906_thumb.jpg

Nedan två bilder på en vardera (vad som ser ut som) Tubipora sp samt en orange-aktig Ricordea anemon. Det var verkligen häftigt flouriscerande ljus på dessa under actinic-ljus så det kändes rätt att försöka förmedla effekten.

post-2432-14468912988083_thumb.jpg

post-2432-1446891298712_thumb.jpg

post-2432-14468912987327_thumb.jpg

post-2432-14468912988253_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den här bilden ser klockrent ut som clavularia viridis (som egentligen heter något annat men det namnet glömmer jag hela tiden).

attachment.php?attachmentid=8024&thumb=1&d=1157699869

Jag tittade också på det, men då jag inte har tillgång till någon bok eller liknande så fick det duga så länge. Jag kan med andra ord med stor sannorlik ha fel.

Jag kunde först tänka mig att det var Clavularia viridis, men då dom verkar ha längre poyper så kändes det inte riktigt rätt? Mina Clavularia hemma är låååånga. Rätta mig gärna om jag har fel...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre olika arter av grön stjärnpolyp som antagligen är i olika släkten.

Släkten att kolla är Briaerum, Clavularia, Pachyclavularia och så har jag en som växer i hål i stenen som den antagligen fräter in själv.

Är den brunaktig så kan det också vara Erythropodium caribaerum.

Antagligen har jag glömt något släkte som också kan bilda stjärnpolyper.

Det skall också finnas en rosa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den "Gamla" definitionen på Pachyclavularia violecea var en sammanhängande violett matta som polyperna växer upp från medan mattan hos en Briaerum går ut i utlöpare som kan (oftast) växa ihop närmare mitten på mattan.

Briaerum och Pachyclavularia har "skaftet" kvar när stjärnorna dragit in sig. Det har inte Erythropodium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Imorse kom vi hem från Den Stora Huvudstaden fulla bilen med fisk, LS, akvarium och koraller! Besöken blev ungefär i den här ordningen:

Söndag


  • Privatperson nära Södertälje som erbjöd ett 980L kar
  • Iksero borta i Märsta som skulle sälja ut hela karet

Måndag


  • Akvarielagret
  • Akvarieleasing
  • Korallrevet
  • JR Akvarium
  • Iksero, igen...

Söndagen slutade i att vi bestämde oss för att köpa loss hela Ikseros innehåll i burken, närmare 40-talet koraller, 10-talet fiskar, 90+ kg LS och lite "smått och gott"! Han skulle tömma på Måndagen så vi skulle ta det på hemvägen.

980L-karet i Södertälje var vi och tittade på, vilket var bottenborrat i vardera hörn samt med fin ställning. Skicket var absolut nyskick och till ett riktigt bra pris, tyvärr kändes karet en aning lite för stort för mina mått (200x70x70), så jag beslutade att inte ta det. (Däremot har han det fortfarande kvar om någon är sugen?)

Tidsplaneringen blev lite kaotisk på Måndagen, även fast vi försökte dra ner på besökstiden på både Akvarielagret och Akvarieleasing så blev vi i det stora hela mycket försenade.

Besöket på Akvarielagret var en liten eye-lifter vad gäller planer för min kompanjons eventuella väggakvarie, samt att vi fick spana på lite udda fisksorter. Dom hade Deltec-akvarium till vrakpriser och vilken finish! Wow.

Saltavdelningen var inte speciellt imponerande, miljarders glasrosor överallt var kanske en sak, men kunnandet var "si-sådär" på personalen som var där precis just för stunden. Dock hade dom en större mängd räkor och anemoner inne, så om någon är kort så finns det där...

Akvarieleasing var ett litet hast-besök då jag skulle egentligen bara fara dit för att titta på ett 720L helglas akvarium som bara var några månader gammalt. Sagt och gjort, jag slog till. Det blev även lite foder och lite små tillbehör.

Sedan bar det av den långa vägen ner till Korallrevet för att köpa oss "lite fisk". Det man slås av först, för den som inte har varit där, var en prydligt inredd butik med ordning på grejjerna. Verkligen otroligt vackert och prydligt där inne med rena kar och bra kvalité på fisk. Deras anläggning en våning ner (karantänen) var helt enorm! Det var även där vi plockade åt oss en större mängd fisk i alla dess valörer, så vi brände väl egentligen mest pengar där. 15-talet gröna chromis, kirurger, pseudochromis och ja, en hel del.

Allt som allt mycket nöjda av Korallrevet, även om det kändes minst sagt lite knöligt att ta sig dit. Koraller fanns inte riktigt i överflöd där, medan fisk fanns i massor. :smiley20:

Sedan bar det av till Täby och JR Akvarium efter en snabb middag (wokad kyckling och nudlar) på Heron city. Det första man slås av är placeringen av butiken mitt i ett industriområde med bilaffärer och lite annat smått och gott. Kul att äntligen få fästa ett ansikte till Leffe som jag tidigare bara pratat med över telefon. Blev även mycket nöjd med deras urval av koraller! Wow! -respekt

Kvalitén på fisk var likaså även mycket bra, även om mängden inte var i paritet med Korallrevet. Det slutade med en mindre hög fisk, dock av lite andra större arter.

"Kungen" av alla i karet blev en c:a 3,5dm stor Zebrasoma veliferum. Jag har sällan skådat en så vacker fisk som denna, dessutom till vad Leffe sa "till lite väl lågt pris". Supernöjda. :smiley20:

Efter kraftig försening (klockan var säkert 17:30 innan vi lämnade bygget) så styrde kosan norrut till Bosse (Iksero på forumet) i Märsta för att hämta upp hela hans inredning. Efter många timmar av fiskfångst, ompackande, ompackande och allsjöns aktiviteter så var vi alla tre nöjda med hela klabbet och vi tog farväl vid 20:00-tiden... vilket skulle innebära att vi skulle vara hemma kl 02:00 med lite tur. Nattens sömn skulle vi nog få se oss i himlen efter, då inkoppning av fisk och utplaceringen av koraller skulle ta oss gissningsvis 2 timmar... trodde vi.

Jag kom hem till min kära sambo kl 07:00 imorse och jag fick ta några timmar ledigt från jobbet för att sova igen mig.

Jag känner att det är näst intill omöjligt för mig att räkna upp alla individer vi har shoppat, men jag kan understryka om att värdet av alla koraller (SPS, LPS & mjuk) + fisk inte understiger 40 loppor, räknat till nypriset.

Dom enda konkreta dödsfallen vi konstaterade strax efter kl 06:00 var att den mycket vackra Zebrasoma scopas som vi fick med Ikseros sänding hade punkterat påsen, eller var dåligt packad, så den fick helt enkelt för lite vatten. En liten grön chromis från Korallrevet lyckades vi på något sätt lämna kvar i en av påsarna, så den var i fiskhimlen likaså. Vägdes väl på sätt och vis upp med den chromis vi fick med Ikseros laddning, men ändå... Synd på scopas:en.

Jag ska dit senare i eftermiddag och kolla igenom allt en vända till. Jag vet att vår Pomacanthus xanthometopon mådde rätt så pyton av behandlingen, men vi hoppas på det bästa även om den var minst sakt en aningen tilltufsad...

Det ska även bli spännande att få se mångfalden i MH-ljuset.

Bilder får jag lov att erbjuda vid ett senare tillfälle då allt har klarnat ordentligt och "satt sig" till ro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bild kan säga tusen ord, men det går garanterat inte att återge den effekt det är i karet nu med bara bilder, det måste bara upplevas. (alternativt att någon som besöker tar med sig och fotar med någonting bättre än en simpel Canon IXUS 55)

Här är i alla fall några glimtar av vad som finns i karet:

post-2432-14468913052369_thumb.jpg

post-2432-14468913052813_thumb.jpg

post-2432-14468913053272_thumb.jpg

post-2432-14468913053683_thumb.jpg

post-2432-14468913054109_thumb.jpg

post-2432-14468913054573_thumb.jpg

post-2432-14468913055071_thumb.jpg

post-2432-14468913055504_thumb.jpg

post-2432-14468913055701_thumb.jpg

post-2432-1446891305212_thumb.jpg

post-2432-14468913052591_thumb.jpg

post-2432-14468913053015_thumb.jpg

post-2432-14468913053478_thumb.jpg

post-2432-14468913053887_thumb.jpg

post-2432-14468913054306_thumb.jpg

post-2432-14468913054777_thumb.jpg

post-2432-14468913055306_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...