Gå till innehåll

Ramq's stora saltvattensprojekt, 1920L


ramq

Rekommenderade inlägg

Den frågan har jag med ställt på en del forum (inkl här) . men det verkar inte finnas ngt svar på den.

I boken jag läser nu (Daniel Knops "Saltvattensakvariet - Guiden för Nybörjaren") så vill jag minnas att det stog att pH-värdet kan gå ner. Någon mer som kan fylla i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Använd en redoxpotensiometer för att kolla om skummaren gör jobbet. Man kan också använda ozon för att öka skummarens kapasitet då är en redoxpotensiometer nästan ett tvång. Jag bytte upp mej idag från aqua care 1000V till 2000V önskar jag kunde ha en Deltec AP-702 men jag är begränsad a utrymmesskäl. Att köpa rätt från början är inte lätt men absolut det billigaste. Även om den större produkten är dyrare så e den billigare än att ha köpt något som inte klarar jobbet först. Att byta armaturer samtidigt som lampor e heller inget ekonomiskt. Hade jag vart i din situation hade jag hört av mej till sjöfartsmuseet som likt dej har stora kar och provat sej fram lite. Kul att det går framåt för dej .

Jag hade redan från början tänkt att övervaka redox, så det är ett givet kort. Läste en del i både artiklar och i nybörjarboken (samt manualer) om just ozon-tillförsel för att öka skummarens verkningsgrad. Såg även fiffig utrustning (AquaMedic?) som ordnade detta rent automagiskt...

Bra tips, som jag annars glömt bort.

Vad gäller armaturerna så får jag helt enkelt ta och läsa på om dom klarar 400W. Jag vet med bestämdhet att dom klarar både 150W och 250W.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

250w lampor har längre sockel än 150w. Jag tror att armaturen finns i två olika utföranden med samma yttre skal. Det finns reaktorer som är omkopplingsbara för olika effekt till lampan men kombisocklar har jag inte sett ännu. Men för din del är ju inte 150w aktuellt....

Det går för övrigt att i viss mån kompensera en klen skummare med mycket vattenbyte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

250w armaturer/ballaster klara inte generellt 400w lampor..(du kan kolla inuti ballasten om ni skruvar isär den..det står på...)

vad gäller skummaren så kommer nitrit/ammoniak stiga i vattnet och alla andra värden i följd pga detta,

främst ammoniak då skummaren största jobb är att lufta ur det..

men detta beror helt på belastningen!!

detta är förutsatt att akvariet/skummaren är överbelastat..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ganska mycket naturligt ljus i de lokalerna , så ljuset kommer nog att räcka till. Det blir roligt att följa utvecklingen

Jerker

Fördelen med placeringen just där borta är att inget solljus kommer någonsin lysa direkt mot akvariet, däremot blir det ett väldigt bra omgivande ljus från takfönstren samt fönstren mot entrén, så det kommer att bli perfekt.

Jag funderar nu på att försöka ställa upp någon form av vik-vägg mot akvariet för att försöka skärma av lite. Det kanske inte är så kul för besökarna att se ett tomt kar utan några invånare i?

På planerna finns att man skulle visa upp det när det åtminstonde finns lite levande sten i, men risken finns att det blir grymt fult när inkörningsprocessen med olika algstadierna kommer... Lite information om processen kanske borde upp, så dom som är nyfiken får reda på vad som händer?

Alla förslag är välkomna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte börja köra igång en del sten och vatten i stora regntunnor redan nu så slipper du en del inkörning

och att du kan börja stoppa i djur snabbare???

Behövs lite grejjor för att iscensätta det men inget som du inte lär behöva sen ändå, (pumpar, skummare, ljus.. mm..)

Nä bygg in det tills det ser bra ut, inge kul att visa upp något halvdant....

Be Texas och Jerker komma och kolla planerna oxå så slipper saker gå fel i onödan..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte börja köra igång en del sten och vatten i stora regntunnor redan nu så slipper du en del inkörning och att du kan börja stoppa i djur snabbare??? Behövs lite grejjor för att iscensätta det men inget som du inte lär behöva sen ändå, (pumpar, skummare, ljus.. mm..)

Som bloggen berättar så har vi redan nu startat igång osmos-vatten. Visserligen bara 1/5 av det totala behovet, men alltid något - plus också då att vi ser hur bra osmos-anläggningen fungerar. Vi beslutade att vi ger oss när tunnorna är fulla, så kör vi resten med anläggningen direkt i akvariet.

Jag föredrar att inte hålla på och slabba med salt och grejjer i tunnorna tillsammans med sten, då vi inte ens har akvariet på plats ännu. Man får hoppas att dom inte blir ytterligare fördröjda med tillverkningen än dom 8 veckor det har gått, när det skulle ta 4-6 veckor. (Senaste uppgift var 30:e Maj från Tyskland)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

O andra sidan så hade lite slabb med salt och sten gjort att lagom till ni byggt klart systemet så hade vattnet varit klart att stoppa i djur och ni hade sluppit inkörning i karet..

Får man fråga vad Deltec-karet gick lös på???

Mjo, jag förstår vad du menar med att inkörningen bör gå smidigare då. Samtidigt vill jag köra in alltsammans med färsk sten, med rätt belysning, direkt i den tänkta miljön. Jag vet inte, men det känns som att vi får det mesta ur den färska LS:en då, med dess kryp som följer med. Funderar just nu på om det blir 200kg eller 300kg vi kommer att beställa, initialt. Lutar nästan åt 300kg. :ler:

Och akvariet ja. Vet inte om jag får säga, men om jag säger 50.000+ så är sanningen inte långt bort. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med kort eller ingen belysning. Jag skulle inte vilja plocka upp 2 - 300 kg sten för att skrubba av den med en diskborste eller liknande.

Nu när vi ändå är inne på den punkten; Hur skall dom invänjas? Vilka belysningstider rekommenderar ni till att börja med, och sedan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med bara blåljus i karet hela tiden som gallerian är öppen om det syns för kunder och ha en skylt "Natt i akvariet" till dess stenen cirkulerat. Skummare, alla pumpar UV osv fintrimmas nu. Sedan börja med MH en timme om dagen och öka belysningstiden en timme varje vecka till dess den är max 7 till 8 timmar. Resten av öppettiden bara blåljus. Gör en snygg skylt som visar belysningstiden för kunderna. När belysningen startar kan man börja lägga i fisk.

Gör ett skötselschema på ett exelark där allt som skall göras med akvariet är inskrivet med bestämda tider och bockas av när det är utfört. Lämna utrymme för att skriva in allt det som görs men inte står på skötselschemat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med bara blåljus i karet hela tiden som gallerian är öppen om det syns för kunder och ha en skylt "Natt i akvariet" till dess stenen cirkulerat. Skummare, alla pumpar UV osv fintrimmas nu. Sedan börja med MH en timme om dagen och öka belysningstiden en timme varje vecka till dess den är max 7 till 8 timmar. Resten av öppettiden bara blåljus. Gör en snygg skylt som visar belysningstiden för kunderna. När belysningen startar kan man börja lägga i fisk.

Gör ett skötselschema på ett exelark där allt som skall göras med akvariet är inskrivet med bestämda tider och bockas av när det är utfört. Lämna utrymme för att skriva in allt det som görs men inte står på skötselschemat.

Låter mycket klokt. Tack för tipset med belysning!

Vad gäller excel-arket så har jag redan det på ritbordet, återstår bara att förverkliga det.

En fråga bara; Ska blåljuset vara på hela tiden, 24/7 i denna process, eller bara under 10:00-18:00?

Är det någon idé att köra moonlight?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som ni ser i bloggen så har det hänt lite ytterligare saker. Nästa vecka hoppas vi på att burken anländer och i Fredags limmade jag fast 30mm frigolit som det ska stå på. Sumpen har även kommit på plats, men just nu slog det mig; Vad händer vid ett strömavbrott???

Returpumparna kommer ju att stanna, men vad händer med vattnet? Hela konstruktionen kommer ju att bli som en hävert? Jag kan inte ens tänka mig att det finns backventiler för 16/22mm slang...

Hur har ni löst detta??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara att fint projekt du har på gång :). Ett tips jag kan ge efter ha läst denna och din andra tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11403 är att: Ta det lugnt, läs på så mycket som möjligt och att använda sökfunktionen här på forumet. Häverteffekten motverkar du med att sätta returen nära ytan så att den drar luft eller borra ett litet hål strax under ytan. Finns massor at trådar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara att fint projekt du har på gång :). Ett tips jag kan ge efter ha läst denna och din andra tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11403 är att: Ta det lugnt, läs på så mycket som möjligt och att använda sökfunktionen här på forumet. Häverteffekten motverkar du med att sätta returen nära ytan så att den drar luft eller borra ett litet hål strax under ytan. Finns massor at trådar.

Jag försökte söka en del och fick fram egentligen det du sa, borra ett hål.

En annan approach på det hela är att böja (med värme) utströmmarrören a'la Eheim och ha dom en bit ovanför vattenytan. Tanken är att utblåset ska ligga preciiis vid vattenytan, så pass att det inte blir saltstänk överallt. På det sättet kan det lungt stanna av utan hävertverkan.

Naturligtvis får man väl lov att skärma av med lite akrylplast eller liknande om det visar sig att min idé faller, vad gäller utblåsen nära ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du räknat med för slutnota?

Måste ju hamna över 100.000:-

Ja, det kommer att hamna över 100.000:-, det är säkert.

Vi får se vad det blir i slutändan.

Har också märkt att prisbilden för saltdjur är klart annorlunda motför sötvatten. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...