Gå till innehåll

Ramq's stora saltvattensprojekt, 1920L


ramq

Rekommenderade inlägg

Det funkar förstås utmärkt, men jag menade bara att du kan stänga av all belysning kl 19.00 eftersom det ändå inte finns någon där som ser det efter 19.00. För invånarnas del så behöver du inte tona ner det. Men vill du köra en extra timme blåljus så går det såklart bra.

Finemang. Åtminstonde "känns" det lite bättre att även tona ner ljuset, så det får bli så.

Får se sedan när jag får passerkort till lokalen så man kan jobba på andra tider också, främst helgen då dom stänger lite andra tider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

I Torsdags drog vi iväg upp till Umeå/Holmsund för att hämta hem "några kilo LS" till burken, närmare +200kg. Så, efter mycket trixande och bökande med att Urban inte var på plats när vi var där, och en vända förbi inne i Umeå hos en annan SVG-medlem (Hej Peter) så tog vi oss till slut dit.

Slutresultatet blev ungefär 250kg LS från Bali samt en Pentair Aquatics Lifegard QL-80 UV-C och en Eheim 1060 till den. Och just det ja, en överlastad Skoda pickup... :)

Bild-k*t som man är så har jag ju naturligtvis skickat upp lite bilder...

post-2432-14468912827914_thumb.jpg

Efter c:a 6 timmars slit på Söndagen så fick vi till slut ihop någonting som borde få kallas "rev". Vi lyckades även med bravaden att skapa en fin revpelare med hjälp av ett PVC-rör samt ett "CD-torn" + lite Tangit-lim, samt en borrmaskin. Vi passade även på att dimpa ner 40kg 3-5mm korallsand för att tynga ner den skumplast vi har i botten för att skydda bottenglaset.

Resultatet blev rätt lyckat, inte sant?

post-2432-14468912828583_thumb.jpg

Naturligtvis så kunde man ju inte missa att det följde med lite "jox" med stenarna, såg bland annat en borstmask, några små sjöstjärnor samt en ormstjärna. Gud vet var dom tog vägen...

Jag behöver dock er hjälp med att identifiera vissa prylar som hängde med på vissa stenar. Vissa av mjukkorallerna verkar ju onekligen lite medtagna, så man får väl ha överseende med att dom kan vara svår att identifiera...

post-2432-14468912829257_thumb.jpg

post-2432-14468912830077_thumb.jpg

Då dom verkar rätt medtagna, ska jag härbärga dom hemmavid tills dess att det har stabiliserat sig, eller kommer dom att repa sig snabbt? Hemma har jag idag bara (vad som verkar vara) en stjärnpolyp, några skivanemoner och en liten eremit för närvarande.

post-2432-14468912827696_thumb.jpg

post-2432-14468912828141_thumb.jpg

post-2432-1446891282836_thumb.jpg

post-2432-14468912828819_thumb.jpg

post-2432-14468912829037_thumb.jpg

post-2432-14468912829458_thumb.jpg

post-2432-14468912829776_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 1 och 4 ser ut att vara svampar/filtrerare i alla fall. De finns i mitt akvarium (så jag hoppas det är det) Men det kommer nog mer precis info inom 5 minuter från någon annan skulle jag tippa :D

Snyggt jobbat. Ännu trevligare när man slipper betala kalaset själv också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pelaren blev ju grymt lyckad! Cd ställ? berätta mer!

Jag hade tänkt återkomma med bilder från detta, men jag har dom i en annan dator.

Egentligen var det inte mycket att orda om, jag tog ett "cd-torn" i form av en sån där "spindel" man köper när man köper typ 50st CD/DVD i bulkförpackning (se URL) - alltså utan fodral. Skippade locket på den, borrade hål i en akrylglas skiva, så "pinnen" gick igenom hålet underifrån.

Ovanpå den satte jag ett inloppsrör från en gammal Fluval 303:a som jag rätade ut med lite värme så den blev helt rak. Observera att den hade en lite mindre innerdiameter än Eheims "gröna" 16/22, så det var bara Fluval som passade med sugpassning. Svårt att ge en exakt diameter nu då prylarna är på plats redan. Lite Tangit-lim från undersidan och på "pinnen" gjorde jobbet.

När så hela kalaset skulle på så fick vi efter bästa förmåga hitta lämpliga stenar. Inte för tunga, för då skulle grunden rämna. Inte för tunna heller, för då skulle stenen sprika isär vid borrning/anpassning. Sedan var det bara att köra med borren till lämplig diameter. Eventuella "supporters" krävdes dock och dom satte vi fast med buntband genom håligheter mot pinnen som vi försökte dölja så gott det gick.

Grunden på pelaren fick vi öka på med lite LS runtomkring basen, samt luta tornet lite grann för att klämma in ytterligare "supporters".

Detta är inte en ultimat lösning då konstruktionen kan röra sig lite grann, dock utan någon som helst risk för att det rasar. Jag tror att en kombination med lite korall-lim skulle göra susen för att få stadga i basen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser ut som ricordea skivanemoner

Aaah. Man tackar och bugar.

Någon kommentar kring om jag ska härbärga dom? Dom ser rätt ledsna ut, minst sagt...

Den mörkgröna fraggen sitter på en lämpligt liten bit, så jag skulle med lätthet kunna plocka ur den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaah. Man tackar och bugar.

Någon kommentar kring om jag ska härbärga dom? Dom ser rätt ledsna ut, minst sagt...

Den mörkgröna fraggen sitter på en lämpligt liten bit, så jag skulle med lätthet kunna plocka ur den.

Jag är väldigt förtjust i ricordea. Växer inte så våldsamt snabbt men om de trängs med SPSer så kan de bränna dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väldigt förtjust i ricordea. Växer inte så våldsamt snabbt men om de trängs med SPSer så kan de bränna dem.

Jag har kikat lite på nätet om dom och dom verkar bli väldigt vackra. Är det någon av er som har några personliga bilder på era?

Kan man mata dom så dom växer fortare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kikat lite på nätet om dom och dom verkar bli väldigt vackra. Är det någon av er som har några personliga bilder på era?

Kan man mata dom så dom växer fortare?

Jag har själv tyvärr inga bra bilder. Det går utmärkt att mata dem med lite artemia eller liknande. De sväller upp som en boll när de äter, precis som en anemon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket de äter beror på vattenkvalitén. Jag har ganska svag skumning och hos mig äter de inte ens artemia. Det verkar som om näringsbehovet är tillgodosett av organiska ämnen som kommer med vattnet. De växer mycket fort.

Jag hade en i mitt nano som åt det mesta den kom över men efter en månad i stora systemet har den slutat med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn vart i Ö-vik var det akvariet stog nånstans? Jag har för mig att du skrev det nånstans men kom inte ihåg vart!

Jag tänkte jag skulle ta mig en liten tit på det.

Gör gärna det. För närvarande är det nog släckt ner för anpassning av ljuset, men du ser revet rätt bra ändå.

Norr om stan, c:a 5 km på höger sida, "Arnäs Köpcentrum" där ÖoB finns samt snart även El-giganten håller på att byggas. Akvariet står på övervåningen där Skokanonen och Unika Hem finns, alltså upp för rulltrappan direkt vid ingången.

Det är svårt att återge på bild och nästan lika svårt att förstå hur stort det är på avstånd. När man däremot kommer närmare inser man... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket de äter beror på vattenkvalitén. Jag har ganska svag skumning och hos mig äter de inte ens artemia. Det verkar som om näringsbehovet är tillgodosett av organiska ämnen som kommer med vattnet. De växer mycket fort.

Jag hade en i mitt nano som åt det mesta den kom över men efter en månad i stora systemet har den slutat med det.

Jag har den i mitt 112L för närvarande så jag får se hur den kommer att bete sig.

Ska prova med lite artemia om några veckor så får vi se hur den ter sig till att plocka mat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aaargh, nu kommer trådalgerna.

Åkte dit idag i ett annat ärende och såg just att det har blivit ordentligt med gröna trådalger på rutorna och en stor mängd LS. Det ser allt annat än attraktivt ut, kan man säga. Jag skrapade åtminstonde framrutan ren, men det lär gå på nolltid att få tillbaka dom.

Så, det finns två alternativ vad jag kan förstå;

  1. Släcka belysningen och mörklägga ett tag till. Känns inte kul.
  2. Fortsätta med 1,5h/dygn som det är nu, men införskaffa ett antal sniglar och någon/några gula kirurger?

Jag har även en liten funderation på om man helt enkelt ska låta dom vara? Dom kommer ju tack vare för mycket näring och när dom har konsumerat näringen så borde dom väl dö bort av sig själv?

Caulerpa hade ju varit en buslek att doppat i, om det fanns någon som sålde dom häromkring... :smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1,5h/dygn borde ju inte vara någon katastrof. Jag gissar på fosfat>0 som den största roten till det onda. Annars är snäckor en bra investering och då gärna en mindre pluton till ett så stort kar.

Jag har ännu inte mätt något av nånting, då jag ändå antar att alla värden driver helt åt skogen åt olika håll under den första tiden.

Ska jag kanske bara låta det vara ändå då, eftersom belysningstiden verkar vara schysst?

Kan göra en fosfatmätning när jag åker ut dit nästa gång... och skrapa ytterligare alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker väl att de vore på sin plats med mätning av både nitrat och fosfat, men gärna även nitrit för att se att den biten är över. Är fosfaten hög (vilket jag tror att den är) så får du köpa någon fosfatborttagare och lägga i en strumpa damstrumpa där det är bra cirkulation. Ett alternativ är ju även att ha det i en reaktor, särskilt när det är ett stort kar, men det kostar förstås några kronor extra. Nitraten är ju inte lika enkel att ta bort, men med rätt åtgärder försvinner det med tiden. Är nitraten för hög bör du vänta med städpatrullen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker väl att de vore på sin plats med mätning av både nitrat och fosfat, men gärna även nitrit för att se att den biten är över.

Alltså det här är helt otroligt. Jag trodde jag hade fixat upp en komplett uppsättning Salifert tester, men fosfat-testen saknas i samlingen. Typiskt.

Jag gjorde en provning hemma i min 112L experiment-burk och det här är ju löjligt.

Hur i fridens dagar ska man kunna avgöra på nitrit-testet om det är 0 eller 0,1 ppm nitrit? Skalan är ju patetisk mellan dom två, och ändå visar dom i tabellen att 0,1 ppm är "too high"...?

Botten-napp, Salifert!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enl Simontorps översättning av salifertstest av Nitrite så kan du se genom sidan istället för att få bättre känslighet. Om du ser genom sidan och får ett värde ska du dividera med 10 för att få rätt svar!

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enl Simontorps översättning av salifertstest av Nitrite så kan du se genom sidan istället för att få bättre känslighet. Om du ser genom sidan och får ett värde ska du dividera med 10 för att få rätt svar!

Lycka till!

Aah.

Förstog nästan det när jag läste liknande på Nitrat-testet.

Ska ut till Arnäs imorgon och ta lite test.

Jag har:

  • Nitrit
  • Nitrat
  • Ammonium
  • Ca
  • KH
  • pH

Är det någon av dom, förutom dom 2-3 första, som kan vara av intresse att veta hur långt processen har gått?

Varför jag inte tog Fosfat har jag ingen aning om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...