Gå till innehåll

Skillnad i salthalt mellan Triton-test och refraktometer


Christian J

Rekommenderade inlägg

Enligt mitt senaste Triton-test är salthalten 34 PSU (vilket jag antar motsvarar 34 promille), men min Sybon refraktometer visar bara 30 promille vid upprepade avläsningar. Vad kan vara felet här?

Refraktometer verkar vara byggd för salt vatten (ej havsvatten), vilket innebär att den skulle visa ca 3 promille för högt vid mätning av akvarievatten om den var kalibrerad med 0 promille referensvätska:  "where a proper seawater refractometer measures 29 ppt (1.022 s.g.), the average saltwater refractometer is telling you your salt level is at 32 ppt (1.024 s.g.)." Istället har jag kalibrerat den med 35 promille referensvätska, och när jag då testmäter på min 0 promille referensvätska får jag den förväntade avläsningen -3 promille. Så om jag tänker rätt här är det inget fel på varken referensvätskorna eller refraktometern?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min referensvätska på 35-promille är "Salinity Reference" från Fauna Marine: https://www.faunamarincorals.de/en/Salinity-Reference/17125-VH men det framgår inte vad den innehåller. Kalibreringsskillnaden på 3 promille som jag får jämfört med det ultrarena vattnet tyder väl på att den innehåller något som liknar havsvatten, hade den innehållit saltlösning borde det väl inte blivit någon skillnad i kalibrering jämfört med Standard Ultrapurewater.

 

https://www.faunamarin.de/en/knowledge-base/salinity/ skriver de för övrigt: 

 

"Refractometers do not only have to be calibrated, but need to be calibrated with a seawater reference solution that contains all ingredients like the aquarium water. If, on the other hand, these devices are calibrated with distilled water, with osmosis water or a saline solution, one will not get an accurate measuring value and the errors can be up to ten percent. With our product „Multireferenz“, refractometers can be calibrated accurately."

 

Jag tror inte min "Salinity Reference" är samma produkt som "Multireferenz", snarare är det den här de avser: https://reefs.com/product-spotlight-fauna-marin-multi-reference/ (men på min står det åtminstone "also for refractometers").

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom mina tre vätskor gett förväntade resultat vid upprepade tester så lutar jag åt att Triton-testet är fel. Hur pålitliga är mätningar av ledtalsförmåga för salthalt, finns det felkällor?

 

Om man vill komplicera det hela ytterligare så går det tydligen även att räkna ut salthalten från de övriga testresultaten teoretiskt. Randy Holmes-Farley skriver mer lättfattligt/förenklat: 

 

"If I look at the major cations (sodium (Na), calcium (Ca), magnesium (Mg), and potassium (K)), I can see that the total of these adds up to about what I’d expect for my water at what I know the salinity to be of about 35 ppt (specific gravity of about 1.0264). In normal seawater at salinity of 35 ppt, these would add up to about 12,900 mg/L. In my Triton test they added up to about 12,600 mg/L."

 

Om jag adderar dessa koncentrationer från mitt eget Triton-test (nedan) får jag 12829 mg/l, alltså ganska nära 35 promille enligt Randy: "In normal seawater at salinity of 35 ppt, these would add up to about 12,900 mg/L". Men om mitt testresultat i värsta fall skulle bero på en förväxling av olika vattenprover går förstås inte några av värdena att lita på...

 

Na    10838 mg/l
K      413 mg/l
Mg     1164 mg/l
Ca      414 mg/l
---------------------
Summa    12829 mg/l

 

 

5 hours ago, nike83 said:

osmosvatten är en dålig referenspunkt för 0, har jag tyvärr erfarenhet av :( 

Hur stor avvikelse har du fått då?

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-10-06 at 15:34, Christian J skrev:

Eftersom mina tre vätskor gett förväntade resultat vid upprepade tester så lutar jag åt att Triton-testet är fel. Hur pålitliga är mätningar av ledtalsförmåga för salthalt, finns det felkällor?

 

Om man vill komplicera det hela ytterligare så går det tydligen även att räkna ut salthalten från de övriga testresultaten teoretiskt. Randy Holmes-Farley skriver mer lättfattligt/förenklat: 

 

"If I look at the major cations (sodium (Na), calcium (Ca), magnesium (Mg), and potassium (K)), I can see that the total of these adds up to about what I’d expect for my water at what I know the salinity to be of about 35 ppt (specific gravity of about 1.0264). In normal seawater at salinity of 35 ppt, these would add up to about 12,900 mg/L. In my Triton test they added up to about 12,600 mg/L."

 

Om jag adderar dessa koncentrationer från mitt eget Triton-test (nedan) får jag 12829 mg/l, alltså ganska nära 35 promille enligt Randy: "In normal seawater at salinity of 35 ppt, these would add up to about 12,900 mg/L". Men om mitt testresultat i värsta fall skulle bero på en förväxling av olika vattenprover går förstås inte några av värdena att lita på...

 

Na    10838 mg/l
K      413 mg/l
Mg     1164 mg/l
Ca      414 mg/l
---------------------
Summa    12829 mg/l

 

 

Hur stor avvikelse har du fått då?

 

 

Intressant tråd. Jag ska fundera lite kring detta när jag har tid och återkomma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, jonasroman said:

Intressant tråd. Jag ska fundera lite kring detta när jag har tid och återkomma.

Gör det!

 

Ska tillägga att jag nu även kollat med min gamla hydrometer, och den verkar också stödja avläsningen jag får med refraktometern. Hydrometern visar idag 1,026 SG vid 23 grader, vilket motsvarar 34,4ppt enligt https://reefapp.net/en/salinity-calculator. Men eftersom jag höjt salthalten med ca 4 promille sedan jag tog Triton-proverna borde dagens hydrometeravläsning alltså motsvara ca 30 promille vid Triton-provtillfället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-10-06 at 15:34, Christian J skrev:

Eftersom mina tre vätskor gett förväntade resultat vid upprepade tester så lutar jag åt att Triton-testet är fel. Hur pålitliga är mätningar av ledtalsförmåga för salthalt, finns det felkällor?

 

Om man vill komplicera det hela ytterligare så går det tydligen även att räkna ut salthalten från de övriga testresultaten teoretiskt. Randy Holmes-Farley skriver mer lättfattligt/förenklat: 

 

"If I look at the major cations (sodium (Na), calcium (Ca), magnesium (Mg), and potassium (K)), I can see that the total of these adds up to about what I’d expect for my water at what I know the salinity to be of about 35 ppt (specific gravity of about 1.0264). In normal seawater at salinity of 35 ppt, these would add up to about 12,900 mg/L. In my Triton test they added up to about 12,600 mg/L."

 

Om jag adderar dessa koncentrationer från mitt eget Triton-test (nedan) får jag 12829 mg/l, alltså ganska nära 35 promille enligt Randy: "In normal seawater at salinity of 35 ppt, these would add up to about 12,900 mg/L". Men om mitt testresultat i värsta fall skulle bero på en förväxling av olika vattenprover går förstås inte några av värdena att lita på...

 

Na    10838 mg/l
K      413 mg/l
Mg     1164 mg/l
Ca      414 mg/l
---------------------
Summa    12829 mg/l

 

 

Hur stor avvikelse har du fått då?

 

 

 

 

om jag inte minns fel så så trodde jag att jag hade 1,025, men det visade sig att jag hade typ 1,023 mot referensvätska. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Vet inte om jag förstår riktigt, det finns ju en sida att räkna ut salthalten från Tritons tester.

https://monrecifamoi.saulme.fr/salinite/elements_compute_salinity.php

Med din värden blir resultatet:

Salinity Sp = 33.2036 (Practical Salinity Unit)  Salinity Sa = 33.3609 g/kg (ppt)  Density ρ = 1021.99 kg/m3 at T = 25 °C [1]

 

MVH

Ronny

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ronny h Missade ditt svar ovan, tack för länken!

 

När jag fyller i samtliga "Input Elements" från Triton-testet i formuläret (inte bara de fyra största) blir resultatet:

Salinity Sp = 33.9074 (Practical Salinity Unit)  Salinity Sa = 34.0679 g/kg (ppt)  Density ρ = 1023.93 kg/m3 at T = 20 °C [1]

Jag angav 20 grader C, vet ej  vilken temperatur Triton använder eller om det påverkar deras ICP-test --antalet atomer är väl samma oavsett?

 

Som jämförelse visar Triton-testet:

(Sal) Salinity 34.068 PSU

--lite märkligt att Triton-testets PSU-värde ligger närmare kalkylatorns promille-värde (ppt) än PSU-värde.

 

Hursomhelst tycks Trition-testet vara någotsånär konsekvent, så frågan kvarstår varför det skiljer sig från avläsningarna på både min refraktometer och hydrometer...

                       
                         
                         
                         
                         
                         
                         
 

 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som vet hur Triton mäter salthalt? Hittar ingenting om det på deras hemsida, och deras testresultat använder suffixed PSU som tydligen inte är en riktig enhet:

 

The use of electrical conductivity measurements to estimate the ionic content of seawater led to the development of the scale called the practical salinity scale 1978 (PSS-78).[9][10] Salinities measured using PSS-78 do not have units. The suffix psu or PSU (denoting practical salinity unit) is sometimes added to PSS-78 measurement values.[11] The addition of PSU as a unit after the value is "formally incorrect and strongly discouraged".

https://en.wikipedia.org/wiki/Salinity#Seawater

 

Om det är elektrisk ledningsförmåga som mäts, kan denna möjligen påverkas av höga nivåer av metaller i vattnet? Mitt test visar 48.00 µg/l molybdenium, 9.00 µg/l nickel och 8.00 µg/l järn (gissningvis pga dosering av Chaeto Gro, som verkar innehålla just dessa ämnen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...