Gå till innehåll

Barnens burk


jeber

Rekommenderade inlägg

aqua medic cubicus 140 l (Vill inte ha sump denna gången)


ai prime 16hd 

tunze skummare

 

kommer behöva köpa ny streamer och eventuellt ny returpump då det som följde med låter en hel del. Funderar på jebao slw 10 hur är kvaliteten? 

 

IMG_0518.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Jag har haft en begagnad slw10 där det ceramiska skaftet gick av. Utöver det så har jag en slw10 och två mlw20 som jag kört i ett i och ett halvt år. Sedan har jag ytterligare jebao slw/mlw/scp/mdp pumpar till allt möjligt. Bästa kombinationen av pris prestanda som jag känner till


tack! Har haft jebao för många år sen, då var det mycket för pengarna men lite mindre bra kvalitet. Slw har grym design iaf 😄

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite sand och invånarna har fått flytta in med. 
2 clownfiskar

2 eremiter 

2 turbosnäckor 
Blev en tunze pump 6040 styrbar väldigt nöjd än så länge. Får inte in kontrollen i skåpet då det står för nära väggen 😄 får testa vid ett vattenbytte. 

IMG_0538.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

trevligt litet kar du köpt till de små. Det enda jag skulle sätta i är en liten reaktor för aktivt kol. Själv

använder jag ett eheim internfilter som  jag satt där bak. Det behövs inte något stort och det är bättre att byta kolet oftare än att slänga i stora mängder vid ett tillfälle. Refugium tror jag blir kladdigt så då skulle jag titta på en algreaktor istället som du kan sätta i skåpet. 
 

Det enda som jag haft problem med i karet var en sjukdom jag fick in för något åt sedan och sedan värmen under sommaren. 
 

om du inte vill köra

på aqua medics ecodrift pumpar så har jag för mig att jebao sw2 eller om det vat sw4 som hade samma öppning/dimentioner som orginalet och därför passar in som returpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, OR20 skrev:

Hej,

trevligt litet kar du köpt till de små. Det enda jag skulle sätta i är en liten reaktor för aktivt kol. Själv

använder jag ett eheim internfilter som  jag satt där bak. Det behövs inte något stort och det är bättre att byta kolet oftare än att slänga i stora mängder vid ett tillfälle. Refugium tror jag blir kladdigt så då skulle jag titta på en algreaktor istället som du kan sätta i skåpet. 
 

Det enda som jag haft problem med i karet var en sjukdom jag fick in för något åt sedan och sedan värmen under sommaren. 
 

om du inte vill köra

på aqua medics ecodrift pumpar så har jag för mig att jebao sw2 eller om det vat sw4 som hade samma öppning/dimentioner som orginalet och därför passar in som returpump.

Tackar för inputen 😊 tror med det finns en risk att det blir lite konstigt med refugium. Får se vad det blir. Har inte använt aktivt kol på många år kanske ska testa igen.
ska kolla upp pumpen ser lite knasigt ut nu. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Fortfarande cyano funderar på att köpa red slime. Läste att någon hade använt Chaeto Grow för att få igång refugiumet och fick som bonus att cyano försvann. Värt ett försök, har bland erfarenhet av red slime remover! 
 

köpte för några veckor sen en riktigt tjock mandarin som trivs prima 🥳 tycker inte om att bli fotograferade dock. 

IMG_0718.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
21 timmar sedan, Alexraptor skrev:

En rörmask av något slag, skulle gissa på phyllochaeptopterus. Ofarlig filtrerare som fångar upp partiklar i vattnet och på sandbädden runtomkring röröppningen. :) 

Tack för svar 👍 jag tror med det men blev osäker! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Köpte en till euphyllia igår och en sjöborre 😊 blev även 2 nassarius snäckor. 
kh förbrukning ligger på 0.1 / dygn ungefär så något växer iaf. 

barnen vill köpa en wrasse så det får det väl bli 😄

IMG_0803.jpeg

IMG_0802.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minutes ago, jeber said:

Du menar att de blir stora? 
tror barnen vill ha en sån som är gul/grön 

Nä sixlines är små men de blir monster efter ett tag. Dödar fiskar av alla dess slag. Tyvärr har de ju rekomderats ganska mycket av folk som brs

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Oscarhaglund skrev:

Nä sixlines är små men de blir monster efter ett tag. Dödar fiskar av alla dess slag. Tyvärr har de ju rekomderats ganska mycket av folk som brs

Aha, det vill vi ju inte! Tack för tipset 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...