GÄ till innehÄll

Barnens burk


jeber

Rekommenderade inlÀgg

aqua medic cubicus 140 l (Vill inte ha sump denna gÄngen)


ai prime 16hd 

tunze skummare

 

kommer behöva köpa ny streamer och eventuellt ny returpump dÄ det som följde med lÄter en hel del. Funderar pÄ jebao slw 10 hur Àr kvaliteten? 

 

IMG_0518.jpeg

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Jag har haft en begagnad slw10 dÀr det ceramiska skaftet gick av. Utöver det sÄ har jag en slw10 och tvÄ mlw20 som jag kört i ett i och ett halvt Är. Sedan har jag ytterligare jebao slw/mlw/scp/mdp pumpar till allt möjligt. BÀsta kombinationen av pris prestanda som jag kÀnner till

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

12 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Jag har haft en begagnad slw10 dÀr det ceramiska skaftet gick av. Utöver det sÄ har jag en slw10 och tvÄ mlw20 som jag kört i ett i och ett halvt Är. Sedan har jag ytterligare jebao slw/mlw/scp/mdp pumpar till allt möjligt. BÀsta kombinationen av pris prestanda som jag kÀnner till


tack! Har haft jebao för mĂ„nga Ă„r sen, dĂ„ var det mycket för pengarna men lite mindre bra kvalitet. Slw har grym design iaf 😄

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Lite sand och invÄnarna har fÄtt flytta in med. 
2 clownfiskar

2 eremiter 

2 turbosnÀckor 
Blev en tunze pump 6040 styrbar vĂ€ldigt nöjd Ă€n sĂ„ lĂ€nge. FĂ„r inte in kontrollen i skĂ„pet dĂ„ det stĂ„r för nĂ€ra vĂ€ggen 😄 fĂ„r testa vid ett vattenbytte. 

IMG_0538.jpeg

  • Gilla 2
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

Hej,

trevligt litet kar du köpt till de smÄ. Det enda jag skulle sÀtta i Àr en liten reaktor för aktivt kol. SjÀlv

anvÀnder jag ett eheim internfilter som  jag satt dÀr bak. Det behövs inte nÄgot stort och det Àr bÀttre att byta kolet oftare Àn att slÀnga i stora mÀngder vid ett tillfÀlle. Refugium tror jag blir kladdigt sÄ dÄ skulle jag titta pÄ en algreaktor istÀllet som du kan sÀtta i skÄpet. 
 

Det enda som jag haft problem med i karet var en sjukdom jag fick in för nÄgot Ät sedan och sedan vÀrmen under sommaren. 
 

om du inte vill köra

pÄ aqua medics ecodrift pumpar sÄ har jag för mig att jebao sw2 eller om det vat sw4 som hade samma öppning/dimentioner som orginalet och dÀrför passar in som returpump.

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

15 timmar sedan, OR20 skrev:

Hej,

trevligt litet kar du köpt till de smÄ. Det enda jag skulle sÀtta i Àr en liten reaktor för aktivt kol. SjÀlv

anvÀnder jag ett eheim internfilter som  jag satt dÀr bak. Det behövs inte nÄgot stort och det Àr bÀttre att byta kolet oftare Àn att slÀnga i stora mÀngder vid ett tillfÀlle. Refugium tror jag blir kladdigt sÄ dÄ skulle jag titta pÄ en algreaktor istÀllet som du kan sÀtta i skÄpet. 
 

Det enda som jag haft problem med i karet var en sjukdom jag fick in för nÄgot Ät sedan och sedan vÀrmen under sommaren. 
 

om du inte vill köra

pÄ aqua medics ecodrift pumpar sÄ har jag för mig att jebao sw2 eller om det vat sw4 som hade samma öppning/dimentioner som orginalet och dÀrför passar in som returpump.

Tackar för inputen 😊 tror med det finns en risk att det blir lite konstigt med refugium. FĂ„r se vad det blir. Har inte anvĂ€nt aktivt kol pĂ„ mĂ„nga Ă„r kanske ska testa igen.
ska kolla upp pumpen ser lite knasigt ut nu. 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

FÄtt cyano, hoppas pÄ att bara sÀnka ljuset lite och höja nitratet ska hjÀlpa. 
kommer inte ihÄg vad det pÄ bilden Àr? SÄna typ vita spröt.. 

IMG_0660.jpeg

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 4 veckor senare...

Fortfarande cyano funderar pÄ att köpa red slime. LÀste att nÄgon hade anvÀnt Chaeto Grow för att fÄ igÄng refugiumet och fick som bonus att cyano försvann. VÀrt ett försök, har bland erfarenhet av red slime remover! 
 

köpte för nĂ„gra veckor sen en riktigt tjock mandarin som trivs prima đŸ„ł tycker inte om att bli fotograferade dock. 

IMG_0718.jpeg

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 2 veckor senare...

Körde ett 50% vb, har lite höga N/P vÀrden. 

Köpte tvÄ koraller, 2 eremiter och 2 turbosnÀckor. 

funderar pÄ att börja med Nopox eller finns det nÄgot som Àr bÀttre? 

IMG_0734.jpeg

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 3 veckor senare...
21 timmar sedan, Alexraptor skrev:

En rörmask av nÄgot slag, skulle gissa pÄ phyllochaeptopterus. Ofarlig filtrerare som fÄngar upp partiklar i vattnet och pÄ sandbÀdden runtomkring röröppningen. :) 

Tack för svar 👍 jag tror med det men blev osĂ€ker! 

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

  • 2 veckor senare...

Köpte en till euphyllia igĂ„r och en sjöborre 😊 blev Ă€ven 2 nassarius snĂ€ckor. 
kh förbrukning ligger pÄ 0.1 / dygn ungefÀr sÄ nÄgot vÀxer iaf. 

barnen vill köpa en wrasse sĂ„ det fĂ„r det vĂ€l bli 😄

IMG_0803.jpeg

IMG_0802.jpeg

  • Gilla 1
LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

se till att det inte Àr en sixline bara

Du menar att de blir stora? 
tror barnen vill ha en sÄn som Àr gul/grön 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

32 minutes ago, jeber said:

Du menar att de blir stora? 
tror barnen vill ha en sÄn som Àr gul/grön 

NÀ sixlines Àr smÄ men de blir monster efter ett tag. Dödar fiskar av alla dess slag. TyvÀrr har de ju rekomderats ganska mycket av folk som brs

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

1 timme sedan , Oscarhaglund skrev:

NÀ sixlines Àr smÄ men de blir monster efter ett tag. Dödar fiskar av alla dess slag. TyvÀrr har de ju rekomderats ganska mycket av folk som brs

Aha, det vill vi ju inte! Tack för tipset 

LĂ€nka till kommentar
Dela pÄ andra sidor

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...