Gå till innehåll

Kommande projekt Penninsula 500G2+


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Tänker du köra dem samtidigt? Neros har ju ett väldigt brett flöde så jag ör osäker om de kommer räcka hela vägen om du kör båda (så att det blir turbulent flöde och de måste kämpa mot varandra). Kanske är enklare om du sätter dem på scheman så att den ena är på ett tag och sedan den andra. Om de inte får slåss mot varandra borde de gå att skapa en gyre rörelse trots det breda flödet tänker jag

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-11-26 at 20:41, Oscarhaglund skrev:

Tänker du köra dem samtidigt? Neros har ju ett väldigt brett flöde så jag ör osäker om de kommer räcka hela vägen om du kör båda (så att det blir turbulent flöde och de måste kämpa mot varandra). Kanske är enklare om du sätter dem på scheman så att den ena är på ett tag och sedan den andra. Om de inte får slåss mot varandra borde de gå att skapa en gyre rörelse trots det breda flödet tänker jag

ja, får prova mig fram

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu börjar saker komma på plats. Bänken nästan klar, nästa steg är karet på, levla in den, o sen sumpen o rördragningen. 

Mitt intryck är att red sea har riktigt hög kvalitet på grejerna. Överträffar allt jag sett tidigare, inte minst bänken o de genomtänkta lösningarna. Märks att detta är en generation 2. 

 

Allt annat är klart också, det blir alltså en ganska luftig scape med Coraroc, så mkt ”floating” som möjligt men ngn sten på botten också. LS i sumpen, den köper jag sist. kanske ngr små LS i displayen PÅ corarocinredningen för att påskynda. Vi får se.  

 

Denna fas är kul o tar tid, det ska ta tid. Räknar med att fylla upp med vatten om 3-4 veckor kanske. 

 

Belysningen blev alltså 3 st kessil A360x tuna blue. Pumparna blev Nero 7, dom passar precis i änden o kommer knappt synas!. 

 

Bänken är högre på peninsulamodellerna, hela 1 meter. Jag tror man tänker att det skall ju va en rumsdelare. Vanliga red sea är bänken 90 cm, så 10 cm högre. Totalhöjd blir då 160 cm. 

 

Jonas

 

 

 

bänk.jpg

tillbehör.jpg

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 6
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, jonasroman skrev:

Intersorb 

 

IMG_1067.jpeg

Jag antar att det är till co2 scrubbern och inte dykutr. detta ska till?! Om du vill höja pH i karet varför använder du inte natriumhydroxid i din tre partslösning istället? Det borde ju ha en ”högre” pH effekt än receptet som det är nu. Det har ju funnits recept med det på nätet ett tag men du som är slipad på kemi har säkert någon tanke kring varför det inte är bra, förutom risken att hålla på med den typen av starka baser företås. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-01-05 at 23:10, OR20 skrev:

Jag antar att det är till co2 scrubbern och inte dykutr. detta ska till?! Om du vill höja pH i karet varför använder du inte natriumhydroxid i din tre partslösning istället? Det borde ju ha en ”högre” pH effekt än receptet som det är nu. Det har ju funnits recept med det på nätet ett tag men du som är slipad på kemi har säkert någon tanke kring varför det inte är bra, förutom risken att hålla på med den typen av starka baser företås. 

Risken är att få obalans i det som bygger upp alkaliniteten. NaOH höjer alkaliniteten men inte då enbart CO3 alkaliniteten. Tanken med NaOH är ju att det högre pH drar ner co2 from luften och denna på grund av högre pH konverteras till karbonatet så indirekt får man karbonater. Men OH jonerna medför att alla andra alkalinitetsjonwe också ökar sitt bidrag till KH och risken blir att du med tiden får en alkaliniteten som inte byggs upp till 95% avd karbonater som vi ju vill. Vi tillsätter ju alkaliniteten i första hand som byggstenar för kalkbildning. 
 

sen så finns risken med för högt pH o för snabba höjningar. 

en co2 scrubber går direkt på grundorsaken, för högt CO2 i karet utan att tillföra en enda kemikalie till vattnet. Sen är det billigt också och teknisk extremt enkelt. 
 

så jag väljer alla dar i veckan att separera problem och tillföra alk med karbonater och lösa pH problemet genom att dra bort co2. 
 

jag är rätt säker på att ATI 2 part har delvis NaOH eftersom det ör omöjligt att konstruera en kh lösning som är 5 ggr strakare med bara karbonater. . 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-01-05 at 23:10, OR20 skrev:

Jag antar att det är till co2 scrubbern och inte dykutr. detta ska till?! Om du vill höja pH i karet varför använder du inte natriumhydroxid i din tre partslösning istället? Det borde ju ha en ”högre” pH effekt än receptet som det är nu. Det har ju funnits recept med det på nätet ett tag men du som är slipad på kemi har säkert någon tanke kring varför det inte är bra, förutom risken att hålla på med den typen av starka baser företås. 

Sen skall nämnas att recepten vi har idag HAR en höjande pH effekt som inte är långt ifrån ren NaOH. Recepten består oftast av enbart Na2CO3 dom har ett pH på 12.  Faktum är att vid stora doser blir detta ett problem då den tillfälliga o lokala pH höjningen gör att det precipiterar kalk och det går åt doseringslösning till annat än korallvöxt. Ett bekymmer med na2co3 baserade lösningar när dosen blir för hög. Lösningen är fler doser per dygn samt kraftigare cirkulation precis där man doserar. Detta fenomen talar också emot att använda NaOH. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman skrev:

Risken är att få obalans i det som bygger upp alkaliniteten. NaOH höjer alkaliniteten men inte då enbart CO3 alkaliniteten. Tanken med NaOH är ju att det högre pH drar ner co2 from luften och denna på grund av högre pH konverteras till karbonatet så indirekt får man karbonater. Men OH jonerna medför att alla andra alkalinitetsjonwe också ökar sitt bidrag till KH och risken blir att du med tiden får en alkaliniteten som inte byggs upp till 95% avd karbonater som vi ju vill. Vi tillsätter ju alkaliniteten i första hand som byggstenar för kalkbildning. 
 

sen så finns risken med för högt pH o för snabba höjningar. 

en co2 scrubber går direkt på grundorsaken, för högt CO2 i karet utan att tillföra en enda kemikalie till vattnet. Sen är det billigt också och teknisk extremt enkelt. 
 

så jag väljer alla dar i veckan att separera problem och tillföra alk med karbonater och lösa pH problemet genom att dra bort co2. 
 

jag är rätt säker på att ATI 2 part har delvis NaOH eftersom det ör omöjligt att konstruera en kh lösning som är 5 ggr strakare med bara karbonater. . 

 

Borde vi oroa oss för att pH rör på sig i akvariet, d v s att det är lite mycket koldioxid i systemet? Bara så vi inte jagar en parameter som inte är så intressant egentligen bara för att den lätt går att mäta. Det är ju inte så att pH ligger låst på ett visst värde ute på reven, även där dras primärproduktionen ned nattetid och pH sjunker p g a koldioxiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, jonasroman skrev:

Sen skall nämnas att recepten vi har idag HAR en höjande pH effekt som inte är långt ifrån ren NaOH. Recepten består oftast av enbart Na2CO3 dom har ett pH på 12.  Faktum är att vid stora doser blir detta ett problem då den tillfälliga o lokala pH höjningen gör att det precipiterar kalk och det går åt doseringslösning till annat än korallvöxt. Ett bekymmer med na2co3 baserade lösningar när dosen blir för hög. Lösningen är fler doser per dygn samt kraftigare cirkulation precis där man doserar. Detta fenomen talar också emot att använda NaOH. 

Tack Jonas, misstänkte att du hade tänkt till om detta redan. När det gäller utfällningar så löste jag i alla fall det genom att sprida doserna över dygnet och med ett 15 min mellanrum mellan ca/alk. Sedan har jag satt en tunze 6015 i sumpen så att den rör om vattnet där. Det hjälpte mig också med mina sensorer som annars kunde få bakterietillväxt på sig alt. Bugga ut av sig själva. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 hours ago, jonasroman said:

Sen skall nämnas att recepten vi har idag HAR en höjande pH effekt som inte är långt ifrån ren NaOH. Recepten består oftast av enbart Na2CO3 dom har ett pH på 12.  

Hur funkar det? Jag tänker att kalk har ett ph på 12.4 och då behöver man hälla i litervis så hur kan nått med lägre ph ge utslag om man doserar i mängder som brukar användas för balling?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, OR20 skrev:

Tack Jonas, misstänkte att du hade tänkt till om detta redan. När det gäller utfällningar så löste jag i alla fall det genom att sprida doserna över dygnet och med ett 15 min mellanrum mellan ca/alk. Sedan har jag satt en tunze 6015 i sumpen så att den rör om vattnet där. Det hjälpte mig också med mina sensorer som annars kunde få bakterietillväxt på sig alt. Bugga ut av sig själva. 

precis så:-)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Hur funkar det? Jag tänker att kalk har ett ph på 12.4 och då behöver man hälla i litervis så hur kan nått med lägre ph ge utslag om man doserar i mängder som brukar användas för balling?

skillnaden är att kalkvatten är oerhört mkt lägre koncentration av hydroxidjoner, på grund av kalkvattnets låga löslighet samt att det snabbt tappar sin koncentration på grund av luftens CO2. Det är  därför som kalkvatten inte fungerar så bra som ensam tillsats för Ca och KH, det går åt så stora volymer och blir väldigt klumpigt sätt att tillsätta ca och KH. Kalkvatten var vanligt på 90 talet men sen kom Balling med salterna och sen dess har väl kalkvatten bara en indikation kvar, att få ner CO2 halten i vattnet om man kör tex kalkreaktor, FAST där kom sedan CO2 skrubben, så i min värld finns inget skäl att blaska med kalkvatten längre. Tänk också på att kalkvatten snabbt tappar den koncentration den hade från början (som redan den var låg), för luftens CO2 gör att kalkvattnet "förbrukas", och efter bara när dar har du kanske högst hälften kvar av dina Calcium o hydroxidjoner och till slut inget kvar alls. Och den fällning av ca CaCO3 som sker går aldrig tillbaka i lösning, så vattnet kommer till slut enbart innehålla rent RO vatten och olöst CaCO3. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...