Gå till innehåll

Mitt första egna saltvattenskar, 112L


ramq

Rekommenderade inlägg

Jag började lite med att skriva i min blogg, men upptäckte snabbt att det ställer till oreda för dom som vill läsa om 2000L-projektet i samma blogg, så jag går över till att skriva enbart här istället.

Jag hade ett äventyr hemma med att jag länge velat flytta över mina Malawi-yngel (16st Labidochromis caeruleus "Golden") över till mitt 375L från mitt 105L för slutlig destination. Vad som slog mig var kanske inget nytt, men man märker verkligen hur pass mycket ett väl fungerande (eller avsaknaden av ett) bio-filter gör skillnad. I det lilla karet var det massor av skit, medan det inte ens är 1/10 av det i det större 375L.

Nåväl, efter nogrann rengöring återstod bara att hämta ner ett mindre bord jag hade tänkt köra 105L burken på, eftersom byrån vi använder idag kommer att användas till annat.

Burken är 75cm lång, bordet 70cm. Bläh.

Jag lekte med olika tankar om att antingen låta det stå med 2,5cm utstickande på varje sida (inget smakfullt alternativ), eller att limma upp ett nytt med dom exakta måtten av bordet i helglas. Det senare alternativet hade varit smakfullt, om det inte vore så att där till ska det till en lämplig armatur. Allt som allt kanske jag hamnar på 1000-lappen plus, enbart för allt detta. Plus då att jag då har ett 105L alu-ram akvarium över...

Nej, efter lite efterforskande så hittade jag ett 112L Aquael komplett med svart möbel (med dörrar!), helglas samt passande armatur, för 1200kr! Visserligen följer med innerfilter, grus, värmare och allt annat kraffs, men det blir antingen till att slänga eller sälja bort det som inte behövs.

Skall fara och hämta det nu till helgen, så det är bara att hålla tummarna.

Skummare har jag redan fått tag på, så jag räknar med att den kommer att dyka upp här till Fredag. Med lite tur kanske jag är igång och blandar salt till helgen??

Håll tummarna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Armaturen är för klen för saltvatten så du får komplettera med mer ljus.

Men det finns beskrivet i andra nybörjar trådar så du har nog redan sett hur.

Hela tänket med MH-lampor har en irriterande detalj för min del; ljusutsläpp. Om det fanns något sätt att få lampan att vara närmare ytan likt lysrörsarmaturer så hade det varit bra för min del, men det är ju tyvärr omöjligt. Så länge det är det enda alternativet så får det blir lysrör och satsa på högintensiva Powerglo med reflektorer. Aquael-armaturerna har ju tack och lov två rör, vilket inte verkar vara så vanligt på så små burkar.

Sedan spricker min "experiment-budget" med MH-lampor. Detta är tänkt som ett experiment och se hur långt man kan gå med relativt enkla medel. Det vore en helt annan sak om jag hade gått direkt på att köra fullt ut med ett större kar och mer avancerat utrustning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till min nästa punkt då, filtrering.

Jag har sedan tidigare ett Eheim 2213 som jag skulle med relativt enkla medel kunna skaka igång, endast ett litet läckage som behöver tätas ordentligt.

Vad skulle jag kunna filtrera med för material och vad skulle det ge mig för biologisk funktion? Skulle hela idén vara onödig när jag ändå har en skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Burken med bänk hämtades utan problem. Ägnade större delen av lördagskvällen och en bit in på söndagen med att rengöra ordentligt med rakblad och tvättsvamp, samt gick igenom det som följde med.

Bytte även rören mot 2st 20W Power-Glo med reflektorer, så det får räcka tills vidare. Väntar nu bara på att skummaren ska anlända så man får köra igång och blanda salt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du behöver väl ingen skummare för att blanda vatten? blanda vatten, släng i LS. skummaren kan du gott vänta med en vecka eller två.

Aah. Självklart är det så, tänkte inte längre än vad näsan räckte!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är c:a 5kg korallgrus lite lätt avtvättat, samt c:a 70L osmosvatten tillsatt. Har just nu adderat 2,5kg salt så det är bara att vänta på att temperaturen har gått upp tillräckligt och att allt salt har löst sig tillräckligt mycket för en mätning.

Ett steg närmare min experimentburk.

Vad som slog mig var att min AquaClear Powerhead 802 väsnades så pass att det var nästan outhärdligt i vardagsrummet. Just nu snurrar istället en liten Project Sigma 2 (500l/h) där i, vilket är långt ifrån tillräckligt. Någon som har tips på en bra tyst pump med 1000-1200l/h kapacitet, till ett vettigt pris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Ramq jag har precis som du startat med en experiment burk min är ca 170liter och jag använder två maxi-jet pumpar de är ganska tysta och billiga kostar ca 250kr ,jag har skurit bort "pipan" på utblåset så får jag lite snällare och bredare stråle vilket jag tycker passar bättre,rekomenderar dig att köra dessa pumpar du med.

och så kan du alltid prova med t.ex 55w compact lysrör om inte ditt ljus räcker till och de tar relativt liten plats.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Aqua EL 350 och fyra 650 som jag är helnöjd med. Ganska tysta, jag har haft två en halvmeter från huvudkudden i sovrummet. Utblåset går att rikta och trycket är reglerbart. Upphängningen är med gummipluttar och en bockad krok som dämpar vibrationer och ser till så att den aldrig ramlar ned. Insugsskyddet är så pass långt att snäckor med mer inte fastnar. Det finns en 1100 också som jag inte testat. Pris under tvåhundra kronor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Aqua EL 350 och fyra 650 som jag är helnöjd med. Ganska tysta, jag har haft två en halvmeter från huvudkudden i sovrummet. Utblåset går att rikta och trycket är reglerbart. Upphängningen är med gummipluttar och en bockad krok som dämpar vibrationer och ser till så att den aldrig ramlar ned. Insugsskyddet är så pass långt att snäckor med mer inte fastnar. Det finns en 1100 också som jag inte testat. Pris under tvåhundra kronor.

När du säger det så följde det med ett Aquael filter till min burk. Dock är den lite klen, bara på 450l/h, men kanske duger för att assistera resterande pumpar att flytta runt lite vatten... Det ser riktigt avskyvärd ut utan filtermodulen på, men man skulle nog kunna köra med en tom filtermodul, för att inte riskera att småkryp fastnar i insuget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Ramq jag har precis som du startat med en experiment burk min är ca 170liter och jag använder två maxi-jet pumpar de är ganska tysta och billiga kostar ca 250kr ,jag har skurit bort "pipan" på utblåset så får jag lite snällare och bredare stråle vilket jag tycker passar bättre,rekomenderar dig att köra dessa pumpar du med.

och så kan du alltid prova med t.ex 55w compact lysrör om inte ditt ljus räcker till och de tar relativt liten plats.

Jag blev förvånad över det låga priset på maxi-jet pumparna, måste jag säga! 1000l/h på endast 14Watt är lite annat än Eheim 1250.

Jag har provat power-glo rören och dom ger ett riktigt starkt "kallt" sken tillsammans med reflektorerna, så jag får se hur pass bra korallerna kommer att gilla dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har också en aqua clear powerhead som låter som en skördetröska... ska köpa mig en till maxi-jet som får ersätta den. maxi-jet pumparna är jäkligt bra i mindre kar. små, billiga och inte allt för högljudda :)

Kan inte förstå riktigt varför dom lever om som dom gör egentligen. Betalade egentligen en relativt bra slant för den också kan jag minnas, men det var iofs c:a 5 år sedan. Dock har den bara gått i kanske 6 månader totalt, så den borde ju inte vara utsliten precis. Lite silikonfett och allmän uppfräschning kanske skulle vara på sin plats.

Jag blir mer och mer lyrisk över Maxi-jettarna. Små, billiga och (vad det verkar) tysta. 2st Maxi-jet 1000 tillsammans med Aquael FAN-2 borde räcka till för att slussa runt i min lilla burk. :)

Du har inte tittat på New-jet 1200? Reglerbart flöde, men ser lite större ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag betalade också en skaplig slant för min aqua clear.. tror det var 500,- plus 89,- för filterpatron till den.

utan filterpatronen är den rena dödsfällan. har förlorat två clowner och en eremit i den där pumpen. nu kör jag med halva filterpatronen på som insugsskydd.

ja maxi-jet'arna är underskattade tycker jag. i mina ögon är det bara fördelar med dem :)

har även en maxi-jet 1000 i "vattenbytarhinken" när jag fyller på nytt vatten vid vattenbyte. inga problem alls att trycka vattnet ~1.5m med ett jäkla flöde.

kikade lite på new-jet, funderade på en som returpump. men ska man ha invänding cirkulationspump i en liten burk så är maxi-jet perfekt, finns väl en 1200 version som även har en grej på utblåset för att splittra upp vattenstrålen lite(?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag betalade också en skaplig slant för min aqua clear.. tror det var 500,- plus 89,- för filterpatron till den. utan filterpatronen är den rena dödsfällan. har förlorat två clowner och en eremit i den där pumpen. nu kör jag med halva filterpatronen på som insugsskydd.

ja maxi-jet'arna är underskattade tycker jag. i mina ögon är det bara fördelar med dem :)

har även en maxi-jet 1000 i "vattenbytarhinken" när jag fyller på nytt vatten vid vattenbyte. inga problem alls att trycka vattnet ~1.5m med ett jäkla flöde.

Finemang! Då blir det åtminstonde en Maxijet 1000 i lilla burken. Får se hur pass den låter, kanske man köper en till för att förstärka i 375L Malawi-burken.

Aquaclear 802'an vet jag nu inte vad jag ska göra med... Pumpa vatten från hink låter som ett bra användningsområde för den, men definitivt inte till något annat. När jag tänker efter så har den ju levt j*vel redan när jag köpte den, därav att den legat oanvänd en längre tid.

För större vattenmängder så har jag en Project PJP-3001 emellanåt. Kraftig pump på närmare 3400l/h som lever om enormt mycket, men gör ett strålande jobb vid vattenbyten. En 200L regntunna tömmer man på nolltid. :)Definitivt ingen pump man vill ha snurrandes i ett akvarium, det kan jag lova!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, då har man varit och köpt sig lite LS.

Köpte lite "vilande" sten, mot att jag fick det för 80:-/kg i affärn. Hittade några större men mycket ihåliga bumlingar, vissa med vad som såg ut att vara rörmaskar i. Att tillägga är att jag har haft cirkulation igång i ett antal dagar nu.

Vad nu? Vad kommer att hända?

Ska jag ha någon belysning? Ska jag "vänja in" stenarna med ljuset stegvis, eller ska jag bara "köra på"?

Finns det risk att vissa av stenarna inte kommer igång alls?

post-2432-14468912791084_thumb.jpg

Jajamen, grabbar och tjejjer. Detta är 4kg i en 112L burk. Känns som det blir dyrt det här...

Det ser dock ut som att en av stenarna har röda kalkalger? Inte sant?

post-2432-14468912790643_thumb.jpg

post-2432-14468912790878_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det som händer nu är att inkörningsfasen drar igång.. det här finns beskrivet i massa trådar. Men för att sammanfatta det lite så citerar jag Svärds svar när jag ställde nästan samma fråga:

1. Man fyller karet med osmosvatten, En del tycker det går bra med vanligt kranvatten men då måste det vara extremt bra vatten och det har inte många i detta land så osmosvatten är överlägset bäst för mindre problem senare.

2. Välj ett bra saltmärke. De bästa är idag Reef crystal och Tropic Marine pro reef och tydligen ska korallen-zuchts eget salt vara bäst enligt Tomas pohl själv men fan vet han är ju partisk.

3. Lägg i Ls och fixa en inredning som du är nöjd med.

4. Ingen belysning! Starta skummaren om du vill men du kan vänta någon vecka också om du vill. Vänta 2 veckor och mät nitrat & fosfat och finns det fosfat använd Rowaphos eller någon annan fosfatremover och är nitraten hög vänta ytterligare. när sedan nitrathalten är så låg som möjlig och fosfaten 0 då är det dags att starta med lite ljus. man kan börja med ett lysrör som går ett par timmar varje dag i en veckas tid och sedan kan du öka någon timme varje dag och sedan om man har Mh så kan man tända den med en timme första dagen och seda öka med en timme varje dag tills man har kommit upp till 7-8 timmar.

5. När man har börjat med ljuset och kört en vecka kan man stoppa i en fisk eller 2 och gärna en städpatrull bestående av snäckor. Om man vill ha sand på botten kan man lägga i det nu med.

6. Nu är karet igång och nu gäller det att sköta det riktigt genom att tömma skummarkoppen mm. Om man vill ha koraller så måste man se till att värderna är bar genom att tillsätta Kalcium och karbonater, Magnesium och Ev stontium. Bra värden ska vara!

Kalcium: 380-420mg/l (detta räcker )

Kh: 7-10

Magnesium:1200-1300

Strontium: 10-20

4kg på 112l, du ska väl i med mer sten? iaf 10kg till lär du ju ha. Själv har jag 105l och 45kg sten ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4kg på 112l, du ska väl i med mer sten? iaf 10kg till lär du ju ha. Själv har jag 105l och 45kg sten ;)

Absolut. Jag tänkte bara försöka få in nånting i akvariet, tills vidare i alla fall. Som det såg ut innan så var det ju bara vitt, tomt och livlöst. Nu kan jag ju i alla fall försöka titta efter nåt som kanske spritter till liv, även om det blir bara nån alg eller nåt.

Kan det över huvud taget bli nåt liv utan LS? Såg faktiskt att nånting brunt har lagt sig vid inloppen i pumpen, om det är en alg eller bara allmän "dynga" har jag inte kommit underfund med än. Återstår väl att se om det utvecklar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill ha en tyst pump och som inte kostar mycket samt är en streamtyp med väldigt liten strömförbrukning så prova marea stream från terra nova. En 2500L eller 3200L vore lagom till ditt 105L kar. http://www.aquapro2000.de/Pumps.43/powerhead_pumps.69/?osCsid=06a7af965346e9037ad93ec6f708e7eb

Hjärtligt tack för tipset. Jag har faktiskt sneglat lite på dom, men aldrig höjt ögonbrynet tillräckligt för att titta närmare på dom. Jag trodde faktiskt inte att dom var nånting att titta på, men jag ska nog kanske göra det ändå...

Terra-Nova verkar göra många billiga(prisvärda?) saker?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...

kikade lite på new-jet, funderade på en som returpump. men ska man ha invänding cirkulationspump i en liten burk så är maxi-jet perfekt, finns väl en 1200 version som även har en grej på utblåset för att splittra upp vattenstrålen lite(?)

Jag har en newjet 1200 som cirkulationspump till min UVC. Dock använder jag grejen till utblåset som insugskydd. Dett smidiga insugsskydd följer tyvärr inte med de större pumparna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Asså det här är jobbigt. :)

Har kört nu i c:a 2 veckor och endast 1 vecka med lite LS...

Bara i ren desperation försökte jag få igång det lite snabbare med en "färsk" LS samt lite (c:a 2dl) vatten från en redan inkörd burk. Den inkörda stenen var full med porer och röda fina kalkalger.

Vad har hänt? Nästan ingenting. Jag försöker vänja in belysningen med ökande antal timmar/dag så jag är uppe i 3h just nu. Efter helgen tänkte jag gå upp i 4h.

[ATTACH]6985[/ATTACH]

Den vänstra stenen verkar lite "dö", dock börjar #2 (till höger om den) att bli små konstiga spröt från. Alger månne? Den nya stenen ser vi inte i bild, men den verkar ha ett par stycken små trädliknande saker som tränger ut ur porerna. Är det glasrosor tro? En liknande har satt sig på bakre glasrutan också, knappt 3mm stor.

Den fjärde stenen har några konstiga "buskiga" spröt på undre/främre sidan som ser nästan ut som mögel vid första anblick. Tänk dig något som ligger och ruttnar och det blir ett "ludd".

Kan jag över huvud taget förvänta mig några alger när jag har kört med osmosvatten?

Och JA, jag ska kränga i ytterligare LS tids nog. :-)

Om någon kring Örnsköldsvikstrakten har LS dom vill bli av med till rätt pris så får dom gärna höra av sig...

Svårt som fasen att förklara då jag har kameran på turné tills efter helgen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är fortfarande livrädd för eventuella glasrosor i karet, men det verkar inte dyka upp några fler som ser ut som såna, så för närvarande verkar det vara lungt.

Hittade häromdan en liten vit/brun, vad som såg ut som en, sjöstjärna! Kanske 4-5mm i diameter och flyttar runt sig lite här och var i burken, men mest uppe i hörnet på framrutan. Det verkar som om den har fem tentackler, varav en är längre. Är det normalt?

Imorse fann jag dessutom en liten vit snigel på framrutan, kanske 2mm stor med c:a 1mm antenner. Blir mer och mer spännande det här, men jag kommer snart att dimpa ner en hel hög med sten igen, så jag kommer väl att börja om inkörningen igen på bara ett par dagar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så äntligen har jag doppat i ytterligare LS, c:a 15kg, så jag är nu totalt uppe i ungefär 20kg.

Som vanligt har man kameran i högsta hugg:

post-2432-14468912830895_thumb.jpg

Vad tror ni? Ser väl hyffsat ut?

Jag hade tänkt doppa i ytterligare (nyimporterad) sten senare, men det blir kanske bara 3st halvstora bitar som skulle kunna pryda vänster hörn, mitten samt högra hörnet.

Nedan har ni några bilder på innevånare. Första bilden ser ut att föreställa en slags stjärnpolyp, inte sant?

Skivanemonen i bild #2 trivs jättrebra med bara mina 2x20W T8:or som jag har i orginalrampen, breder ut sig ordentligt åt alla håll och kanter. Dock kanske ett Arctinic-rör skulle göra den lite grönare än vad den är.

Bild #3 föreställer ytterligare en skivanemon som Wrang identifierade som "Ricordea", men det är nog lite tidigt än att säga då den inte har blivit stor ännu. Bild #4 är min lilla coola blåfotade eremit som jag fick med i all hast. Tyvärr är den väldigt folk- och kameraskygg. :)

post-2432-14468912831944_thumb.jpg

Jag är obeskrivligt sugen på att köpa fraggar nu, kan jag säga. Känns kul också nu att äntligen få igång nånting.

Under tiden så har jag försökt fått tag på en bra begagnad venturiskummare som man skulle kunna hänga på utsidan. Har fått tag på en AquaMedic Turboflotor Multi SL, men den känns en aning överdimensionerad för min burk... Dock känns 1000:- som ett så överkomligtpris att jag bara inte kan låta bli att köpa den.

Vem vet, går detta bra kanske man konverterar 375:an...

post-2432-14468912830366_thumb.jpg

post-2432-14468912830633_thumb.jpg

post-2432-14468912831149_thumb.jpg

post-2432-14468912831414_thumb.jpg

post-2432-14468912831676_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...