Gå till innehåll

Mitt första egna saltvattenskar, 112L


ramq

Rekommenderade inlägg

det börjar ta sig! :)

det är stjärnpolyper på bilden. försök peta in ett eller två rör till och få med ett blårör så blir det där kanon!

ps. jag har en venturiskummare (påhängsmodell, beast 400p) till salu om ett par veckor, bara så du vet ;)

ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det börjar ta sig! :) det är stjärnpolyper på bilden. försök peta in ett eller två rör till och få med ett blårör så blir det där kanon!

ps. jag har en venturiskummare (påhängsmodell, beast 400p) till salu om ett par veckor, bara så du vet ;)

ds.

Tittade till mina skivanemoner nyss och dom verkar stormtrivas... Breder ut sig otroligt bra och verkar även växa på höjden en bra bit, bara på ett par få dagar? Stjärnpolyperna har öppnat sig nästan allihop, skulle tro att några små polyper kanske har gått illa i hanteringen. Hoppas bara dom växer på sig bra även dom.

Jag är hemskt spänd på hur Ricordean kommer att ta sig, får hoppas på bra tillväxt även där. På samma lilla sten sitter det en till på kanten också, dock mycket mindre. Får väl prova om ett par dagar om den kanske sväljer nån liten räkbit?

Du får gärna PM:a mig så fort du är intresserad av att sälja beast:en! :)

Känner att AM Turboflotorn är klart överdimensionerad, så kanske att jag köper loss den ändå och bara låter ligga tills vidare, tills jag har kommit underfund med hur långt jag kommer att gå med "salteriet"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tills jag har kommit underfund med hur långt jag kommer att gå med "salteriet"...

hehe, förbered dig på en lång och dyr hobby. det är inte en fråga OM det blir större utan NÄR ;)

ska försöka komma ihåg att skicka ett pm, annars får du påminna mig om du är intresserad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde första testet ikväll:

Nitrit: 0 ppm

Nitrat: 5 ppm

Ammonia: 0 ppm

Sista kan jag tänka mig att det var noll, dock är jag lite smått förvånad och förtjust av att det verkligen är noll nitrit. Nitratet får man väl vänta på och se om det går ner?

Ett nitratfilter är dock inte inom budgetramen.

Just nu är jag sugen på att införa mjukisfraggar. Nån i öviksområdet som har ett par dom vill bli av med? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skriver jag vad jag minns av inläst fakta och tar gärna emot synpunkter då jag sticker ut näsa lite utanför det jag igentligen kan. Björn du får ta detta för vad det är med säkerhet på tips.

Vad jag minns är nitrat en produkt som bildas i kvävecykeln. Bakterier bryter ner produkter i akvariet, exempelvis överskottsfoder, till bland annat nitrat. Dessa bakterier kommer att skapas i akvariet under de första 2-4 månaderna. Sedan bildas andra bakterier som bryter ner nitratet till andra ämnen. Dessa bakteriefloror kommer inte förren det har bildats någon nitrat.

Akvariet kommer ständigt stäva efter en balans och det kommer alltså i uppstartsfasen gå i vågor med olika toppar beroende på ändrade förutsätningar som mer LS och levande samt foder.

Hoppas jag tillför något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag minns är nitrat en produkt som bildas i kvävecykeln. Bakterier bryter ner produkter i akvariet, exempelvis överskottsfoder, till bland annat nitrat. Dessa bakterier kommer att skapas i akvariet under de första 2-4 månaderna. Sedan bildas andra bakterier som bryter ner nitratet till andra ämnen. Dessa bakteriefloror kommer inte förren det har bildats någon nitrat. Hoppas jag tillför något.

Mjo, nerbrytningscykeln är jag bekant med sedan tidigare, men vad som är nytt för mig i saltvattenvärlden är just problemen med nitrater, vilket sällan eller aldrig är något problem i sötvatten.

Eftersom jag har nitrit på noll och nitrat på fem, så borde det rimligtvis innebära att det är dags för nitatbakterierna att sätta sig, vilket väl tar en bra längre stund än "första steget"?

Jag ska nog hålla ett öga på nitrat-nivån under en tid framöver.

Eftersom 5 ppm inte känns som någon fara i sig, borde det vara någorlunda fritt fram att introducera lite koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ikväll studerat lite gröna trådalger, eller vad som ser ut som gröna små "grenar" på bakrutan.

Eremiten dyker inte upp på dagarna längre, är det något på tok? Jag såg temperaturen var uppe i 29 grader nu, så jag har sänkt värmaren en aning. Kan den lida av matbrist i sommarhettan?

Är det lämpligt att slänga i några Turbo eller någon/några Zebrasoma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 grader grader är på gränsen. För säkerhets skull borde du dra ur värmaren vid 27 och aldrig ha termostaten högre än 26.

Jag skulle testa att mata eremiten. Finns det inte alger eller matrester efter fiskar behöver den matas. Eremiter behöver också mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

5ppm med nitrat är ingen fara. Bara bra om du ska ha lite mjukisar.

Vidare så måste du skapa utrymme för syrefria zoner om du ska få igång nitrat nedbytningen. Tex djup sandbädd, eller plenum. Andra metoder är speciella nitratfilter alternativt odla alger i sumpen, typ caulerpa.

/ PP

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5ppm med nitrat är ingen fara. Bara bra om du ska ha lite mjukisar.

Vidare så måste du skapa utrymme för syrefria zoner om du ska få igång nitrat nedbytningen. Tex djup sandbädd, eller plenum. Andra metoder är speciella nitratfilter alternativt odla alger i sumpen, typ caulerpa.

Ajemän. Ska förbi Jorgas hade jag tänkt mig och hämta upp lite fraggar om ett tag. :)

Skulle dock vilja ha reda på vad fosfaten ligger på... lagomt irriterande att jag inte tog och köpte ett sånt test till 2-kubiks burken. Bah.

Vad gäller aneoroba utrymmen så hag jar några cm korallkross på botten, men jag skulle nästan tänka mig att det kommer ta en bra stund innan det utvecklar sig något där... Dock hoppas jag på att dom närmare 20kg LS gör sitt jobb lite tidigare.

Caulerpa ja. Jag hade GLADELIGEN ympat i lite Caulerpa om det fanns någon i min närhet som hade något, men icke. Finns bara på beställning, och det känns rätt drygt faktiskt då min lokale handlare bryr sig näst intill noll vad gäller akvarie, speciellt saltvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett 112 liters är för litet för någon/några Zebrasoma? Du får försöka hitta något annat som äter alger.

Jag hade hoppas på att eremiten skulle roffa åt sig lite, men baksidan på akvariet kan ju vara lite tungt för din lille att kravla sig upp på. Det får bli någon/några turbosar när jag får tag på några.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter ett snabbt (och intressant) besök hos Anders (Texas) som jag upptäckte bodde bara något kvarter ifrån mig så fick jag med mig lite fraggar hem. Först lite bilder, som jag hoppas Texas har överseende med? :)

post-2432-14468912846823_thumb.jpg

Jag fick med mig både ett flertal softisar och två hårdisar.

Först en mycket vacker stenkorall som jag hoppas få att överleva i min lilla burk. Blir lite experiment att se om den kommer att leva utan större bekymmer. Till höger om den vackra skapelsen en liten stenkorall med små polyper som mest liknar en kaktus just nu. Ovanför den en som liknar Ricordea, men det är för tidigt att säga än så länge:

post-2432-14468912847042_thumb.jpg

Sedan två mjukisar som var lite vissen ett tag, men kommer säkert snart igång med lite ljus:

post-2432-1446891284821_thumb.jpg

En vacker stenkorall "modell avlång" samt två olika skivisar:

post-2432-14468912847536_thumb.jpg

Samt en lite större mjukis som jag hoppas på att få liv i efter ett tuff och snabb inskjutsning i burken. Tror ni den kommer att repa sig? Just nu "ligger" den bara i en hålighet i stenen och jag hoppas på att den borde sätta sig om några dagar/veckor. Eller, ska jag köra med den vanliga metoden med en tandpetare + gummiband? Den sitter tyvärr med lite stenfragment fast på "foten", men jag hoppas ändå på att få slippa skära av "botten" på den... Den är inte så värst glad just nu, även om den faktiskt har rest sig lite sedan ljuset gick igång under dagen:

post-2432-14468912847784_thumb.jpg

Och till sist ville min lilla eremit (som jag nyss såg hade ömsat, till min förskräckelse) ta sig en kvällspromenad, så jag lyckades i alla fall fånga honom på bild även om han är rätt osynlig för det mesta:

post-2432-14468912848421_thumb.jpg

post-2432-1446891284727_thumb.jpg

post-2432-14468912848005_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jodå, det går väldigt fint.

Det här med fraggar är ju helt nytt för mig, så jag försökte efter bästa förmåga. Mjukisarna tog lite tid att få att fästa, men dom allra flesta sitter som dom ska nu. Jag har också försökt strukturera om lite nu och då och nu verkar jag ha blivit nöjd, för stunden. Jag har även adderat ytterligare c:a 7kg LS för att få ett lite finare "rev", tycker det blev väldigt bra.

Däremot har stenkorallerna inte fastnat, så jag antar att jag måste limma fast dom på något sätt? Någon som har någon rekommendation av lim?

Tog lite bilder på burken alldeles nyss.

Mjukkorallen (Xenia sp?) mår väldigt bra, likaså "nåldynan" och skivanemonerna sträcker ut sig otroligt fint i ljuset. Stenkorallen på gruset är lite ledsen på mig då jag råkade komma lite för nära den med algskrapan, annars brukar den vara dubbelt så stor och sträcka ut massor av genomskinliga tentakler.

Jag har inte orkat forska i än vad alla koraller är för arter ännu (annat än Ricordea anemon), så ni välbildade får gärna ge ert bidrag.

Som ni ser på helbilden så är det en del alger på bakrutan som är lite brungröna. Kan nog tänka mig att det är en del fosfat i vattnet som gör detta. Dock bryr jag mig inte om något fosfatbindande medel ännu, då detta skall avvecklas inom kort förhoppningsvis.

Nej, jag tänker inte lägga ner hobbyn, tvärtom. (se länk)

Mer info om detta kommer så småningom. (Jurgonh vet dock redan)

post-2432-14468912895616_thumb.jpg

post-2432-14468912896513_thumb.jpg

post-2432-14468912894971_thumb.jpg

post-2432-1446891289532_thumb.jpg

post-2432-14468912895913_thumb.jpg

post-2432-14468912896198_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu tänkte jag terrorisera er med lite nya bilder igen. Trist va?

Var i Tisdags till Akvarielagunen och bytte in samtliga sötvattensfirrar (Malawi) och passade på att åka förbi Jorgas i Obbola på vägen hem. Helt klart fin tank han hade, även om bilden inte gör någon rättvisa alls.

Handlade tre fraggar av honom, en Sinularia Flexiblis som just nu är lite trött samt en LS med Clavularia viridis + Gorgonia sp.

post-2432-14468912899696_thumb.jpg

Här är lite ytterligare bilder på tanken som det ser ut just nu. Någon grön stjärnpolyp samt en samling av... vad? (minns inte vad dom hette? någon kolonianemon?)

post-2432-1446891290027_thumb.jpg

Sedan har jag fått in en cooling i burken, en Mithrax krabba som min andra hälft döpte till "Krabbe". Verkar må riktigt bra i burken och äter för glatta livet och verkar allmänt bara stortrivas, åtminstonde för stunden. Det här är några få tillfällen då jag lyckats se den på nära håll, annars är den rätt så blyg av sig och drar sig tillbaks rätt fort så fort man kommer nära akvariet lite för snabbt.

post-2432-14468912901069_thumb.jpg

Förutom krabban har jag en Salarias Fasciatus som har käkat upp snart samtligt bestånd av Bryopsis alger jag hade på bakrutan. Till sällskap har den 10st Turbo sp. sniglar som speedar på så fort en snigel kan göra, dvs 0,1mm/s i högsta växeln.

Sedan har jag upptäckt ett antal liftare från Bali LS:en, vad som ser ut som typiska "bristleworms", eller hur? Måste jag gå genom någon omständig procedur för att avlägsna dessa, eller kan jag låta dom vara?

Samtliga verkar ha kommit ur en specifik sten som är rätt olik dom andra stenarna i form av färg och algbestånd. Ingen av korallerna eller anemonerna verkar ha gått till skada, så man får ju hoppas att dom är av den snälla typen, om det finns någon sådan...

post-2432-14468912901284_thumb.jpg

Vid det här laget känns det som jag vill starta upp 400L burken så fort det bara går då det börjar kännas trångt, men jag vet att det är ännu ett bra tag till innan jag kan göra det.

post-2432-14468912899108_thumb.jpg

post-2432-14468912899309_thumb.jpg

post-2432-14468912899498_thumb.jpg

post-2432-14468912899884_thumb.jpg

post-2432-14468912900076_thumb.jpg

post-2432-14468912900461_thumb.jpg

post-2432-14468912900651_thumb.jpg

post-2432-14468912900856_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igår tömde jag ur burken och passade på att klippa lite fraggar från olika mjukisar, ricordea o några andra och skickade ett antal bort till 1920L-akvariet. Det är verkligen skillnad på burkarna på var man kan placera saker, som det är nu kändes det lite trångt i 112L-burken.

Flytten av innehållet till 105L-burken gick väldigt bra, tog tillvara på det mesta av vattnet och kommer fylla upp sista 15L med nytt och fräscht saltvatten då jag inte bytt vatten på länge. Min Salarias Fasciatus fick ett nytt hem då jag insåg att matningen blir ohållbar för den lille rackaren i min burk, speciellt då jag inte har någon annan fisk att behöva utfodra.

Nassarius-sniglarna klarade sig utmärkt, likaså alla turbo, mithrax-krabban och jag såg till och med min andra (lite större) eremit titta fram bland stenarna.

Sanden (eller gruset!) valde jag helt enkelt bort den här gången, utan satsar helhjärtat på att köra utan för att få mer flöde under LS.

I nya 400L-burken blir det 18kg 1-3mm korallsand, mest bara för syns skull.

Men vilken stank! Jag tyckte att rengöra stora ytterfilter för stor-poopande sötvattensfirrar luktar nog, men det var rena sommarängen i jämförelse vad gruset luktade! *phew* Tänk en blandning av döda skaldjur samt rutten tång - det var verkligen ingen fröjd för näsan!

Rengöringen gjordes enklast genom att ta in hela burken i badrummet och köra med duschmunstycket och grov svamp. Gruset fick sin omgång i en 10L-hink och spolmunstycke enligt tradition, dock tog det säkert 5 vändor innan vattnet började klarna.

Nu får vi hoppas att köparen dyker upp nån gång och hämtar burken under veckan här, så jag får lite klöver över till nya skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...