Gå till innehåll

Rengöra pumpar


Krezz

Rekommenderade inlägg

8 timmar sedan, Krezz skrev:

Hejsan! Är det nån som har nåt tips på hur man bäst rengör pumpar som har mer än mycket algpåväxt kan man lägga dom i nåt bad för att underlätta?

 

 

Hej

 

Jag kör mina i ättiksbad. ca 5-10% ättika (12%ig) och resten ljummet vatten.  låt stå över natten. sedan faller kalkalgerna mm av. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, nike83 skrev:

 

 

Hej

 

Jag kör mina i ättiksbad. ca 5-10% ättika (12%ig) och resten ljummet vatten.  låt stå över natten. sedan faller kalkalgerna mm av. 

 

Hade man inte upptäckt att pumpar inte mår så bra av att rengöras med ättika? Något om att det skulle tränga genom plasten. Brukar se citronsyra rekommenderad för rengöring av pumpar.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Alexraptor skrev:

 

Hade man inte upptäckt att pumpar inte mår så bra av att rengöras med ättika? Något om att det skulle tränga genom plasten. Brukar se citronsyra rekommenderad för rengöring av pumpar.

 

 

jag har hört det också, men jag har gjort rent pumpar med denna metod i snart 15 år, och har aldrig varit med om några problem. hörde dock en kille som körde 100% ättika, då löste det upp plasten.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Alexraptor said:

 

Hade man inte upptäckt att pumpar inte mår så bra av att rengöras med ättika? Något om att det skulle tränga genom plasten. Brukar se citronsyra rekommenderad för rengöring av pumpar.

Jag har råkat ut för två svullna magneter efter rengöring med ättika, så jag gick över till citronsyra och har inte haft några problem efter det.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Alexraptor said:

 

Hade man inte upptäckt att pumpar inte mår så bra av att rengöras med ättika? Något om att det skulle tränga genom plasten. Brukar se citronsyra rekommenderad för rengöring av pumpar.

Verkar vara anekdotiskt: https://www.reef2reef.com/threads/beware-of-vinegar-the-pump-killer.643396/  men det skadar kanske inte att vara försiktig.

 

Kollade snabbt i några manualer, och både Ecotech Vortech och Tunze Turbelle rekommenderar fortfarande ättika (vinegar). Tunzes Stream 3-manual sätter däremot en övre gräns på 10% koncentration för motorblocket och 5% för impellern.

 

Här är en tidigare forumtråd:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...