Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag tycker det är viktigt att inte bara posta när det går bra utan att även skriva när det inte går bra.

TTM protokollet säger att man ska göra ett 30min bad i 150ppm väteperoxidbad. Jag har gjort detta många gånger förut utan problem.

Denna gång när jag hällt i väteperoxiden så visade teststickan ett väldigt lågt värde, jag antog att väteperoxiden tappat i potens i flaskan (något som absolut händer). Så jag hällde i mer i flera omgångar och testade efter varje. Fick aldrig upp mätningen i mer än 30ppm men ha i fiskarna ändå.

Efter jag släppt ner de såg jag inget ovanligt men efter 15 minuter såg jag att den salariasen låg på sidan. Så jag fiskade upp den och såg att den knappt levde. Jag hivade direkt i den i den nya TTM burken. Nästa fisk var flame hawken som verkade lite slö men helt klart vid liv. Sist var tail spot blennyn som var stendöd.

20 minuter senare så var alla fiskarna döda. Det enda jag kan tänka är att alla teststrips blivit dåliga (förra gången jag köpte fisk för ett halvår sedan funka de). Saliniteten var innom en ppt och temperaturen var approximativt samma. Annars vet jag inte vad det kan varit. Förutom att jag överdoserade peroxid så gjorde jag på samma sätt som alltid förut…

IMG_5901.thumb.jpeg.f80af71ed96edb2e04517a8cc981b7d3.jpeg

Postat

Nytt år och nya tag.

Jag har gett upp med att karantäna koraller och lägre djur. Att vänta 1.5-2.5 månader för nya sniglar är för meckigt.

Därför tänkte jag nu göra om karantänen till ett dedikerat fraggkar. Tanken är att ha kopior av många koraller där som en säkerhet ifall nått händer i huvudkaret igen.

Förut har jag haft problem med stabiliteten i karantänen men nu tänkte jag byta 50% vatten varje vecka från huvudsystemet.

IMG_5904.thumb.jpeg.f16ae143c2f17ed9fa94c4ac661c9a5e.jpegIMG_5905.thumb.jpeg.ff2b3043a9ea4f9819a8253e08c41fc4.jpeg

Den stora stenen ska ut så småningom, tänkte ha ett par maxspect blocks som filtrering. Stenplattorna är travertin och jag tänkte ha dem för att växa mindre acropora kolonier.

• Gilla 1
Postat

I går kom GHL mitras lightbar 3 ljusen så det blev till att sätts upp dem.

IMG_5913.thumb.jpeg.526debd5a0f50042ba1615cccd3f9c4d.jpeg

Verkar väldigt gedigna, inget flex alls i dem trots sina 130cm.

Passade även på att städa lite i råttboet ovanför akvariet.

Före:

IMG_5909.thumb.jpeg.1246bbe4c5b1fcf411d638b550ad3663.jpeg

Efter:

IMG_5911.thumb.jpeg.48d71fd883b732dc15c9b83cbc48008a.jpeg

Det är helt sinnessjukt, jag använder 17 kontakter bara ovanför akvariet! Hur är det möjligt?

• Gilla 1
Postat

Jag har haft lite problem med fraggar som ramlar ur fragghållarna pga vattenflöde eller sjöborrar så jag har tittat på greppande frag racks. Detta är rack med något greppande material som håller fast pluggen. Detta verkar vara i silikon och de rack jag ser har en silikonmatta mellan två plastmaterial. Detta kan jag inte göra men jag tänkte att jag kunde prova att limma silikonmattor på baksidan av racken. IMG_5917.thumb.jpeg.cdbe956e8d084167b65f1c95ac585d4d.jpegIMG_5918.thumb.jpeg.07b9f3f4ce85dd4382b5cc253e2abb66.jpeg

Så jag köpte lite mattor från aliexpress för någon hundralapp, skar och limmade. 

IMG_5919.thumb.jpeg.d88310d7bc55686e4bd1aea47dbc3d6e.jpeg

Det verkar funka jättebra, frågan är hur bra hållbarheten är i limningen. Om det håller så är detta ett väldigt enkelt sätt att konvertera sina rack.

• Tack 2
Postat

Nya koraller från dreamcorals.

IMG_5928.thumb.jpeg.9c6691299aa8c348f6d6d6b50ff67288.jpegIMG_5927.thumb.jpeg.e8b6a8403c7d6a528004970699f4777d.jpegIMG_5926.thumb.jpeg.00d85955de84a75ff68643a291d7e7d8.jpeg

4 gonioporor

5 acroporor

1 stychosinellia

1 montipora

1 zoa

De skulle egentligen levererats igår då jag var hemma hela dagen eftersom förskolan var stängd. Men kl 9 på morgonen så fick jag reda på att de inte tänkte leverera den dagen. Panik… Ringde kundtjänst för att se om de kunde leverera till utlämningsställe i varje fall, nä det gick inte. Fråga om det gick att hämta i järfälla på distributionscentralen, nä det fick jag inte heller. Noll fucks given om att det var levande frakt. 

Men i morse så såg jag att de hade ändrat utlämningen till att jag skulle hämta ut själv, som tur var kunde jag bli upphämtad med bil (har ingen själv) och åka till järfälla för att hämta innan jobbet. Stressigt!

• Gilla 2
Postat

Kul med nytt. Det där med leverans som gör att jag drar mig från att beställa utifrån Europa. Är orolig att jag måste hämta 10 mil bort för att få hem det i rimlig tid. Är sugen på att beställa från Leonardo. 

Postat

Grattis till fina fraggar! Blir nyfiken på goniopororna :) Fraggarna jag köpte av dig växer så det knakar.

Instämmer med @irwin_fletch, men jag har beställt många gånger från Whitecorals och det har gått bra. Men man vet aldrig med leverantören som i det här fallet var UPS. Spelar egentligen ingen roll hur bra butiken är på att packa osv när leverantören av paketet inte levererar.

Vid ett tillfälle var jag hemma hela den aktuella leveransdagen. När klockan blir sent får jag meddelande i appen från UPS att de försökt leverera paketet men att mottagen inte var hemma.

Intressanta i det här att de var aldrig hem till mig så jag och en kompis fick åka till Arlanda och UPS:s lager och hämta paketet, men några få minuters marginal. Vid den här tiden var det 10 grader kallt ute men även lika kallt inne på deras lager.

Postat
17 minuter sedan, NovemberRain skrev:

Grattis till fina fraggar! Blir nyfiken på goniopororna :) Fraggarna jag köpte av dig växer så det knakar.

Instämmer med @irwin_fletch, men jag har beställt många gånger från Whitecorals och det har gått bra. Men man vet aldrig med leverantören som i det här fallet var UPS. Spelar egentligen ingen roll hur bra butiken är på att packa osv när leverantören av paketet inte levererar.

Vid ett tillfälle var jag hemma hela den aktuella leveransdagen. När klockan blir sent får jag meddelande i appen från UPS att de försökt leverera paketet men att mottagen inte var hemma.

Intressanta i det här att de var aldrig hem till mig så jag och en kompis fick åka till Arlanda och UPS:s lager och hämta paketet, men några få minuters marginal. Vid den här tiden var det 10 grader kallt ute men även lika kallt inne på deras lager.

Jag har minst 1 timme till större stad. Känslan är att det är lättare för er i Stockholm att få snabb leverans men så kanske inte är fallet. När Nordic fanns (Danmark) beställde jag och fick åka 20 mil i snöoväder för att hämta mitt paket nära Jönköping. Lite off topic nu, men ska bli kul att se dina fraggar från Leonardo och även dreamcorals. Dreamcorals är inte aquacultured va @Oscarhaglund ?

Postat
4 minuter sedan, irwin_fletch skrev:

Jag har minst 1 timme till större stad. Känslan är att det är lättare för er i Stockholm att få snabb leverans men så kanske inte är fallet. När Nordic fanns (Danmark) beställde jag och fick åka 20 mil i snöoväder för att hämta mitt paket nära Jönköping. Lite off topic nu, men ska bli kul att se dina fraggar från Leonardo och även dreamcorals. Dreamcorals är inte aquacultured va @Oscarhaglund ?

Sps fraggarna är aquaculture men inte lpserna (definitivt inte sen stora gonioporan som har taggen kvar).

Egentligen föredrar jag att köpa allt aquculture men tänkte att man får ta lite risk ibland för att få nått nytt och roligt.

• Gilla 1
Postat
28 minuter sedan, NovemberRain skrev:

Ja, min förra beställning från leonardo var liknande med UPS, de låtsades att de gjorde leveransförsök. Men jag kunde hämta från lokalt utlämningställe mindre än en kilometer bort så det var inget större problem.

Men det är absolut så att man inte kan lita på speditörerna, de verkar skit allihopa. Jag kan förstå att det är ännu mer osäkert om man inte är nära en stor flygplats.

Postat

Acro fraggarna var riktigt rimligt prissatta också tycker jag. Pröjsade mellan 35-55euro per styck och de är hyfsat stora. Två av goniopororna var snordyra så hoppas de klarar sig

• Gilla 1
Postat

URK, inte ett fan av de här dejong frag pluggarna som korallerna från dreamcorals kom på. Helt omöjliga att få av pluggen. Montiporan blev till smulor när man försökte klippa av den från pluggen eftersom det inte gick att få av piggen. Funka inte ens med dremeln.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...